Calamiteiten doorsteken op snelwegen

Auteur Topic: Calamiteiten doorsteken op snelwegen  (gelezen 15131 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2010, 11:52:19
Er zijn eisen aan de geleiderail die volgens mij onverkort ook voor de CADO's gelden; heb het voorschrift hier echter niet bij de hand dus zou het komende week moeten controleren, of Martin moet het wel paraat hebben ;)

Op zich is het ook wel logisch, want die CADO's hebben net zoveel kans dat er een voertuig tegen aan rijdt als een geleiderail op het stuk 50 meter ervoor of erna. Ik vermoed dat er daarom ook nog vele CADO's zijn waarbij alleen de middenberm is geasfalteerd en er "gewoon" geleiderail of barrier aanwezig is. Wellicht dat de nieuwe types makkelijker te openen zijn en ook aan de eisen voldoen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 12:02:28
CADO's bediend door de centrale? Daar zou ik graag een voorbeeld van zien; alle CADO's die ik ken moeten handmatig opengemaakt worden. Vaak nog met groot materieel ook, want ik ken ze vooral als permanente geleiderail of barrier met een geasfalteerde onderlaag. De CADO's zoals in het filmpje zijn volgens mij een soort nieuwe generatie, die zonder kraan en een bak gereedschap opengemaakt kunnen worden. In de Randweg Eindhoven zit een vergelijkbaar soort, maar die hebben volgens mij ook nog een soort verticale steun (kan de foto niet zo snel vinden).
oh? nee hoor bij ons zijn zover ik weet alle cado's vanuit de vmc te openen. voorbeeld is de beneluxtunnel, bij de c-buis (cala-buis) zitten cado's die (als de c-buis dicht is) wij met een telefoontje kunnen laten openen via de vmc. ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2010, 12:53:32
Martin, dank. Dat wist ik nog niet!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2010, 23:37:17
Ze zijn er ook automatisch, zie deze film van een fabrikant: http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=63 Die ook middenberm-doorstekers heeft: http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=68


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2010, 15:49:49
Het blijkt oa rondom Eindhoven (en straks ook in Utrecht) bijna onmogelijk om snel bij een incident te komen als je eenmaal op de verkeerde baan blijkt te zitten; je moet dan eerst een heel eind centrumring rond.
Iemand daar al ervaring mee?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2010, 23:03:22
Nog geen ervaring, maar ik vermoed dat de A2 ter hoogte van Den Bosch [vanaf Kerkdriel tot Vught] hetzelfde probleem gaat geven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2010, 23:04:30
Is daar pro-actief / preperatief niet van te voren naar gekeken?  ???


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2010, 23:14:14
Is daar pro-actief / preperatief niet van te voren naar gekeken?  ???

Ja zeker wel, zie mijn onderstaande antwoord ;)

Zoals de naam al aangeeft bij een calamiteit.

Hier, ring A2 Den Bosch, zijn ze aangebracht voor de hulpdiensten. Zowel in noordelijke- als zuidelijke richting hebben je 2 x 2 rijbanen welke gescheiden zijn middels vangrail.

Mocht er zich op de middelste twee een ongeval voordoen dan kun je daar vanuit de buitenring niet bijkomen. Door een Cado te openen kun je vanaf de buitenring naar de binnenring.

Ter hoogte van een Cado is een beperkte opstelplaats waar brandweer bijvoorbeeld kan stoppen, je staat dan niet op de rijbaan als het goed is.

Ik zal eens zoeken of ik het met wat plaatjes meer kan verduidelijken.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2010, 19:20:12
Tja, maar een bergingsvoertuig op weg naar een IM mag gewoon 32km omrijden voor hij terug kan want de CADO gaat alleen gebruikt worden bij CAlamiteiten... niet voor incidenten.

Op veel wegen zijn andersoortige doorsteken als tunnels, wildhekken en verharde middenbermlussen, deze kunnen de aanrijdtijd bij INCIDENTEN verkorten, waardoor files worden verkort. Helaas worden deze steeds minder vaak toegankelijk gemaakt voor vrachtwagens, hogere voertuigen, motorfietsen of niet-terrein-wagens. Ik vraag me wel eens af of daar bij de ontwikkeling van een weg wel bij wordt stilgestaan.

De ring bij Eindhoven is een fraai voorbeeld, afslag gemist? Rondje centrumring en opnieuw proberen. Het kan voor de hulpverlening toch niet de bedoeling zijn dat er gelijktijdig op drie rijbanen aangestuurd moet gaan worden 'voor het geval dat'..?


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2010, 23:36:06
Het blijkt oa rondom Eindhoven (en straks ook in Utrecht) bijna onmogelijk om snel bij een incident te komen als je eenmaal op de verkeerde baan blijkt te zitten; je moet dan eerst een heel eind centrumring rond.
Iemand daar al ervaring mee?

toevallig is er pas geleden iemand van WD Eindhoven bij ons wezen kijken hoe onze CADO's werken i.v.m. de situatie in Eindhoven ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg