Zandvoort: Gezin overreden op strand, kind zwaargewond.

Auteur Topic: Zandvoort: Gezin overreden op strand, kind zwaargewond.  (gelezen 13877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #30 Gepost op: 4 april 2004, 18:02:39
Misschien moet behalve de berijders van het strand goed opletten en een voorzichtige rijstijl hanteren, moeten badgasten zich gaan bedenken dat een opgang geen goede plek is om te gaan liggen.

Het zijn tenslotte ook aan en afvoerwegen van de hulpdiensten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 4 april 2004, 18:58:11
Misschien moet behalve de berijders van het strand goed opletten en een voorzichtige rijstijl hanteren, moeten badgasten zich gaan bedenken dat een opgang geen goede plek is om te gaan liggen.

Het zijn tenslotte ook aan en afvoerwegen van de hulpdiensten.

Nee hij nam juist niet de opgang die recht naar beneden loopt, maar stak een stuk af, schuin over het strand, door een "taluut", volgens de buurman. Het interview is nu nog te zien op RTV Noord Holland, hij zegt dit duidelijk.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 4 april 2004, 21:51:21
Ja, dat zegt hij, maar wat maakt dat uit, want als je goed kijkt zie je dat taluut over het gehele strand lopen.
Daarom zetten wij ook het strand voor de opgang en naar de waterlijn af met afzet lint.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 4 april 2004, 22:10:42
Een vraag van heel andere orde, hoe is het met het slachtoffertje???

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #34 Gepost op: 4 april 2004, 22:44:42
Muistroom, je schreef:"De noordkop reddingsbrigades hebben afgelopen jaar allemaal zonder ontheffng gereden. Waarom? Hoogheemraadschap is na de zoveelste reoganisatie en fussie alle adres gegevens kwijt. Na vele telefoontjes, mailtjes en noem maar op gewoon geen ontheffing. En dat speelt nu dus weer hier"
Dit roept bij mij de vraag op waarom de gemeente dat niet doet, zoals in Kennemerland en volgens mij in de meeste andere plaatsen. Misschien is het handig eens naar de de APV van de gemeente te kijken. Mogelijk kan daar een algemene vrijstelling van brigadevoertuigen in worden opgenomen, dat scheelt weer jaarlijkse administratie.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #35 Gepost op: 4 april 2004, 23:54:03
Volgens de APV mogen we ook op het strand rijden. Echter de hoogheemraadvergunningen gelden voor de strandopgang en het gebruik van de slagboom. Dat is namelijk een eigen weg. Hiervoor geldt de ontheffing.

Verder is het nu de alles wordt anders show met de electronische slagbomen. Vooralsnog staan we in de wacht bij hoogheemraadschap.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 5 april 2004, 10:39:23
Kees,

het slachtoffer is stabiel.

Henk,

zoals jij al aanhaalde, moet een bestuurder kunnen remmen en tot stilstand komen op het stuk wat vrij en te overzien is. Tja, het was gewoonweg niet vrij.

Bij de afgang bij de zuidelijke reddingspost, proberen wij altijd een pad vrij te houden zodat voertuigen vanaf het naaktstrand 4 kilometer verderop hier omhoog kunnen. Er is immers geen andere oprit voor deze paviljoenhouders. Maar dit is ook één van de drukste opritten. Terwijl dat in mijn ogen absoluut niet noodzakelijk is. Laat de heren strandpachters maar eens goed nadenken over een bevoorradingssysteem, zodat zij niet meer tussen 11.00 uur en 18.00 uur over dat strand moeten rijden. Of waarom blijven de viskarren maar heen en weer rijden.
(Voor degene die nog nooit op Zandvoort zijn geweest, op dit strand rijden naast hulpverleningsdiensten als Politie en Reddingsbrigade, ook viskarren getrokken door gigantische trekkers, fruitkarren met trekkers, ijskarretjes getrokken met, jawel trekkers, strandpachters met pick-ups, visverenigingen, leden van de watersportvereniging en een ieder met een 4WD voertuig de gehele dag over het strand.)

:'( Lekker veilig  :-[

Maar de Gemeente ziet meer in commercie, dan in veiligheid. Zelfs het bevoorraden op extreem drukke dagen over de boulevard wordt niet aan de kaak gesteld. En al werd dat gedaan, is er te weinig Politie om dit uit te voeren.

Martijn,

een dynamische afsluiting is absoluut geen goede oplossing voor het afsluiten van op- en afritten van het strand. Dit zal een behoorlijke kosten post worden voor het Hoogheemraadschap. Ik ben bang dat ze na een aantal incidenten, steeds minder snel deze gaan repareren en uiteindelijk is dat ding altijd defect als jij haast hebt. Probeer als reddingsbrigade altijd een alternatieve route tot je beschikking te hebben.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 5 april 2004, 11:09:01
Of een afsluiting met slagboom de problemen oplost weet ik niet, mijn voorkeur is er denk ik voor een oude slagboom met een groot slot. Dit heeft als voordeel dat het bijna niet stuk kan, en ten alle tijde open kan, een nadeel als de boom niet dicht gedaan wordt dan staat iedereen boven met zijn auto. Een elektrisch systeem is mooi, maar duur verder is het niet duidelijk of de boom open staat bij een defect of dat hij dicht blijft staan. Dit is een groot nadeel als hij dicht blijft staan.

99100001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #38 Gepost op: 5 april 2004, 12:39:18
Rolf, misschien dat het tijd wordt om met een strand risico inventarisatie opgesteld door de hulpdiensten die meestal puin mogen ruimen de gemeente tot andere inzichten te brengen?
Indien de dames/heren bestuurders niet erg welwillend zijn kun je dit ook in het openbaar overhandigen zodat de pers mogelijk geinteresseerd raakt.
De verstandhouding met de gemeente wordt er hierdoor echter meestal niet beter op.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #39 Gepost op: 6 april 2004, 11:01:49
Er staat een artikel in het noordhollands dagblad over het ogeval met een foto van de reconstructie. De bestuurder had de slachtoffer nooit kunnen zien ongeacht de snelheid waarop hij op het strand rijdt. Op de foto vind ik het ook niet vreemd dat de chauffeur zo de opgang afgaat, het oogt ook niet erg slim op bij een opgang te gaan liggen. Er zijn betere plaatsen op te gaan liggen op het strand. De chauffeur had geen ontheffing, maar een ontheffing geeft zegt niet over de rijeigenschappen van de chauffeur. Een eigenaar van een pavilioen zal wel een ontheffing krijgen. De discussie of je voertuigen bepaalde tijden moet weren op het strand vindt ik eigenlijk alleen van toepassing in het hoogseisoen.

9910001
9910001