Zandvoort: Gezin overreden op strand, kind zwaargewond.

Auteur Topic: Zandvoort: Gezin overreden op strand, kind zwaargewond.  (gelezen 13875 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #50 Gepost op: 9 april 2004, 03:06:55
Nu geef ik natuurlijk mijn persoonlijke mening.

De strantent houder heeft ze, vanuit zijn oogpunt, nooit kunnen zien liggen. dit weerhoud hem er natuurlijk er niet van goed uit te kijken.

De familie lag op een plek waar je i.p. niet behoort te liggen. Dit konden ze eigenlijk niet weten als je nog nooit op het strand bent geweest. Iemand die een paar keer per jaar op het strand komt weet dit. Ze lagen percies naast een afrit van een strandtent naar het strand toe.

De bestuurder van de jeep heeft een klein beetje afgesneden. Het vaste afritplekje is niet een vaste plek om het strand op te rijden, alleen een hulp middel.

Al met al een moeilijke situatie waar beide kanten mogelijk schuld hebben. Gelukkig is het niet aan mij om dit te bepalen.

Waar ik van baal is dat er wederom iets gebeurt waar de reddingsbrigade al jaren de aandacht voor trekt bij de gemeente en politie.

Het vele verkeer op het strand is altijd een aandachtspunt geweest voor de RB. Meerdere malen hebben wij aangegeven naar politie en gemeente dat het uit de hand loopt. Maar nee hoor geen gehoor....

Paar jaar geleden werd iemand zijn arm eraf gevaren in Zandvoort.... Ook hierbij had de RB al jaren aangegeven dat de toenemende waterrecreatie dmv motorboten en pleziervaartuigen een gevaarlijke wending had aangenomen langs de kust... Wederom geen gehoor totdat het gevreesde uitkomt en dan is de hele gemeenteraad e.d. in rep en roer.

Ook nu weer met dit tragische geval, gelukkig maakt de jongen het redelijk goed, is de gemeenteraad in rep en roer...

Zullen ze misschien na het volgende zware ongeval een keer luisteren naar de RB in Zandvoort... Want 3x is scheepsrecht


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 9 april 2004, 10:02:32
De echte schuldige is dus een niet luisterende gemeente. Ik zou zeggen zorg dat je een en ander op schrift hebt, waarbij je wijst op de gevaren en mogelijke oplossingen.

Weer iets waarbij de reddingsbrigade een belangrijke rol kan spelen, mit deze respect af weet te dwingen. (Zit in Zandvoort wel goed denk ik)

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #52 Gepost op: 9 april 2004, 10:20:16
Henk,

respect afdwingen is totaal anders dan de commercie in laten zien hoe men veilig moet werken.

Kijk naar de Nieuwjaarsbrand in Volendam, sinds die periode moet de commercie zich houden aan strengere richtlijnen, anders kan, de Gemeente of Brandweer, je toko sluiten. Maar dat soort dwingende maatregelen heeft een reddingsbrigade niet, dus laat staan dat het uiteindelijke resultaat veiligheid opleverd. Er zijn geen mogelijkheden voor represaille. Men zal immers moeten investeren in veiligheid, maar tegen welke prijs?
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #53 Gepost op: 9 april 2004, 10:24:34
Ook hierbij is een inmiddels volgens de blauwe vlag verplichte strand-risicoinventarisatie met daarin een plan van aanpak een goed uitgangspunt.
Als er een zo'n inventarisatie en plan is vanwege de beheerder (de gemeente) controleer dit dan als bewakende eenheid die met de gevolgen wordt opgezadeld. Stel dit plan bij of kom met een eigen inventarisatie en plan en bied dit aan de gemeente aan, men kan er dan niet meer omheen.

Kees  8)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 9 april 2004, 16:33:47
Henk,

respect afdwingen is totaal anders dan de commercie in laten zien hoe men veilig moet werken.

Kijk naar de Nieuwjaarsbrand in Volendam, sinds die periode moet de commercie zich houden aan strengere richtlijnen, anders kan, de Gemeente of Brandweer, je toko sluiten. Maar dat soort dwingende maatregelen heeft een reddingsbrigade niet, dus laat staan dat het uiteindelijke resultaat veiligheid opleverd. Er zijn geen mogelijkheden voor represaille. Men zal immers moeten investeren in veiligheid, maar tegen welke prijs?
ik denk dat je meteen de volgende vraag kunt stellen,en hoe gaan we dat doen?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 10 april 2004, 17:41:42
Als ik iets wil afdwingen en het lukt niet met een goed gesprek maak ik het wereld kundig:

RAPPORT REDDINGSBRIGADE: KANS OP HERHALING STRAND ONGEVAL LEVENSGROOT


Dinsdag, Zandvoort. Uit een inventarisatie van de risico's op ons strand vastgelegd in een rapport dat gisteren aan het gemeentebestuur werd aangeboden door de Zandvoortse Reddingsbrigade blijkt....


 ;D enz enz.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #56 Gepost op: 10 april 2004, 17:58:30
Henk,

ik snap absoluut welke kant je op wilt en daar sta ik ook voor open, maar als de commercie een dergelijk veiligheidsbeleid niet wil en de Gemeente het commerciele belang hoger in het vaandel heeft staan dan het veiligheidsaspect op en rond het strand, dan schiet je er niets mee op.

 :-[ Een overweging naar de andere zijde  :'(
De reddingsbrigade kan subsidieel gekort worden en de operationele taken worden ondergebracht bij een particulieer beveiligingsbedrijf ("Beachwatch', met subsidie van Europeesche Commisie, jonge werkelozen), waardoor de stranden vastgelegd beveiligd zijn van 10.00 uur tot 20.00 uur op alle dagen van 15-05 tot 15-09. Dit bedrijf heeft ook een commerciele grondslag en kan dus . . . . . . . .

Ander voorbeeld betreffende de Gemeente Zandvoort. Deze gemeente heeft twee toevoerwegen, alwaar de regionaal opererende OOV organisaties met spoed door moeten kunnen. Beide toevoerwegen zijn onderhanden genomen zodat deze beter pastte in de infra-structuur van de regio en zijn gemeenten. Dat houdt dus in dat beide toevoerwegen voorzien zijn van een beplanting in de middengeleiding, zodat het totaal onmogelijk geworden is dat de voertuigen van de OOV instanties met speod voertuigen voorbij kunnen rijden, waardoor de aanrijtijden exorbitant toenemen.
:-\
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 11 april 2004, 15:16:45
Een brigade heeft niet als taak om rapporten op te stellen, laten we ons blijven concventreren op onze hoofd taak, als er problemen zijn of zaken welke verbeterd kunnen worden dan kan je dit aangeven naar een gemeente. Hiervoor moet je gen rapporten gaan schrijven en complete onderzoeken gaan uitvoeren. De gemeente is verantwoordelijk, wel kan je problemen aangeven welke je tegenkomt tijdens je werk. Je werkt ook voor de gemeente en niet tegen een gemeente.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 11 april 2004, 16:55:14
Een brigade heeft niet als taak om rapporten op te stellen, laten we ons blijven concventreren op onze hoofd taak, als er problemen zijn of zaken welke verbeterd kunnen worden dan kan je dit aangeven naar een gemeente. Hiervoor moet je gen rapporten gaan schrijven en complete onderzoeken gaan uitvoeren. De gemeente is verantwoordelijk, wel kan je problemen aangeven welke je tegenkomt tijdens je werk. Je werkt ook voor de gemeente en niet tegen een gemeente.

9910001

Tot mijn spijt moet ik nog behoorlijke  niveauverschillen konstateren tussen reddingsbrigades onderling. De een is bezig met het onderbouwen en omschrijven van de van haar taak en het maken van risico-analyses in het taakgebied, de ander houdt zich alleen operationeel bezig met de hulpverlening en laat het denken aan iemand anders over.

Jammer hoor! :(

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 11 april 2004, 22:17:15
Tot mijn spijt moet ik nog behoorlijke  niveauverschillen konstateren tussen reddingsbrigades onderling. De een is bezig met het onderbouwen en omschrijven van de van haar taak en het maken van risico-analyses in het taakgebied, de ander houdt zich alleen operationeel bezig met de hulpverlening en laat het denken aan iemand anders over.

Jammer hoor! :(

Henk

Henk,

voor sommige reddingsbrigade-leden zijn reddingsbrigades nog steeds, zoals BZK het omschrijft, een gezelligheidsclubje. Ook bij de reddingsbrigade waar ik de stranden bevolk zien sommigen het nut van rapportering, regionaal overleg, kerntaken, richtlijnen, opleidingsplannen etc. niet in. Zij denken dat het 80 jaar goed gegaan is en dat zo wel zal blijven. Helaas kan dat niet meer en moet er gestructureerder gewerkt worden. En dat vergt inspanningen van alle leden voor een kwalitatief betere hulpverlening.
Elke hulpverlening start met communicatie.