Man pleegt aanslag op vliegtuig vanaf Schiphol - Detroit (USA) 25-12-2009

Auteur Topic: Man pleegt aanslag op vliegtuig vanaf Schiphol - Detroit (USA) 25-12-2009  (gelezen 24539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 27 december 2009, 21:17:08
Met fiat van de dienstdoende moderator - een filmpje met (mogelijk) dezelfde stof. Uiteraard worden de echte bestanddelen niet getoont, maar het geeft wel een idee van de kracht van 1 en ander...

http://www.liveleak.com/view?i=079_1261862556


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #31 Gepost op: 27 december 2009, 21:25:02
Citaat
PENT als explosief zou alleen maar geschikt zijn voor militaire doeleinden

Mag hier ook gelachen worden!


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #32 Gepost op: 27 december 2009, 21:25:48
Op een vlucht vanuit Schiphol naar Detroit heeft zich vandaag opnieuw een incident voorgedaan. Dat meldde nieuwszender CNN.

Een man zou zich verbaal hebben misdragen. Het vliegtuig van Northwest Airlines is veilig geland.

De bemanning van het toestel vroeg om assistentie. Na de landing is het toestel naar een afgelegen plek van de luchthaven gedirigeerd voor nader onderzoek. Een persoon is gearresteerd.

Alle inzittenden van vlucht 253 zijn ongedeerd, meldde woordvoerster Susan Elliott van Delta Air Lines, de eigenaar van Northwest.

Bron : fok.nl/geenstijl.nl/spits.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 27 december 2009, 21:29:32
Mag hier ook gelachen worden!

Natuurlijk. En als je uitgelachen bent, dan mag je me corrigeren met betrekking tot de civiele doeleinden van PETN door springmeesters etc.   ;)


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #34 Gepost op: 27 december 2009, 21:35:49
Natuurlijk. En als je uitgelachen bent, dan mag je me corrigeren met betrekking tot de civiele doeleinden van PETN door springmeesters etc.   ;)

Twee druppels nitro-glycerine blazen ook een hand er af dus waarom zou dit niet kunnen?  ;)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #35 Gepost op: 28 december 2009, 00:27:20
Natuurlijk. En als je uitgelachen bent, dan mag je me corrigeren met betrekking tot de civiele doeleinden van PETN door springmeesters etc.   ;)

Feitelijk gaf je wapenbroeder al een redelijk antwoord in deze "Je kunt het bijvoorbeeld ook vinden in slagsnoer"

een civiel voorbeeldje: http://www.minbzk.nl/actueel/kamerstukken?popup=t...&ActItmIdt=2115


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2009, 00:29:30
Twee druppels nitro-glycerine blazen ook een hand er af dus waarom zou dit niet kunnen?  ;)

Het komt voor, ik begrijp u niet, maar stel wel de vraag heeft u ooit 1 druppel in de hand gehad?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 28 december 2009, 10:34:39
http://www.ad.nl/ad/nl/1921/Aanslag-op-vlucht-Schiphol-Detroit/article/detail/453193/2009/12/28/Veiligheidspersoneel-Schiphol-weet-van-toeten-noch-blazen.dhtml

'Veiligheidspersoneel Schiphol weet van toeten noch blazen'
 
AMSTERDAM - Schipholbeveiligers slaan alarm over de wijze waarop passagiers worden gecontroleerd voor ze aan boord gaan richting Amerika meldt De Telegraaf. Met name Group4Securicor (G4S), het beveiligingsbedrijf waaraan de controle voor de aanslagvlucht naar Detroit was uitbesteed, ligt zwáár onder vuur.

Beveiligers en ex-beveiligers schetsen volgens De Telegraaf "een verbijsterend beeld van de situatie op de F- en G-pieren van Schiphol". Daar vertrekken de vluchten naar de VS. "De verscherpte controle naar aanleiding van 9/11 bestaat volgens hen slechts uit de inzet van extra medewerkers die van toeten noch blazen weten. G4S, dat voor deze vluchten de ondervragingen, röntgenscans en fouilleringen verzorgt, weigert elk commentaar."

Dat de beveiligers niet eerder alarm sloegen, is volgens hen het gevolg van de geheimhoudingsplicht waarvoor ze moesten tekenen. Nu, na het incident tussen Amsterdam en Detroit, willen ze niet langer zwijgen volgens De Telegraaf. "Er zijn daar zó veel dingen die niet kloppen. De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan."

"Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur. Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht."

Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september. In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's. Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie. Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee."


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2009, 14:07:28
Hierbij wil ik toch even het volledige bericht van de Telegraaf plaatsen met daarin een aantal accenten
in het blauw die ik persoonlijk zeer schokkend vind.
Eigenlijk is het hele bericht zeer schokkend en ben ik blij dat er eindelijk eens iemand zijn mond open trekt.


ma 28 dec 2009, 05:30 | 485 reacties | lees voor

Ex-medewerkster met zwijgplicht doet boekje openZware kritiek op knullige controle door Johan van den Dongen en Bart Olmer

SCHIPHOL
Schipholbeveiligers slaan alarm over de wijze waarop passagiers worden gecontroleerd voor ze aan boord gaan richting Amerika.
Met name Group4Securicor (G4S), het beveiligingsbedrijf waaraan de controle voor de 'aanslagvlucht' naar Detroit was uitbesteed, ligt zwáár onder vuur.


Beveiligers en ex-beveiligers schetsen een verbijsterend beeld van de situatie op de F- en G-pieren van Schiphol, waarvandaan de vluchten naar de VS vertrekken. De verscherpte controle naar aanleiding van '11 september' bestaat volgens hen slechts uit de inzet van extra medewerkers die van toeten noch blazen weten.
G4S, dat voor deze vluchten de ondervragingen, röntgenscans en fouilleringen verzorgt, weigert elk commentaar.

Dat de beveiligers niet eerder alarm sloegen, is volgens hen het gevolg van de geheimhoudingsplicht waarvoor ze moesten tekenen.
Nu, na het incident tussen Amsterdam en Detroit, willen ze niet langer zwijgen.
"Het algemeen belang is groter dan mijn persoonlijk belang", legt Belinda Kreugel uit, die tot voor kort bij G4S werkte.
"Er zijn daar zó veel dingen die niet kloppen.
De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan.

Geen vervolgcursussen, geen bijscholing. Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur.
Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht."

"Ik was binnen twee maanden al 'vluchtverantwoordelijke'. Dan leid je de controle voor zo'n grote vlucht naar Amerika, uitgevoerd door twee ploegen van vijf man. Je wilt niet weten hoe amateuristisch dat gaat. Ze kijken niet naar de persoon die aan boord gaat. Als iemand explosieven op zijn benen heeft geplakt, dan zie je dat aan zijn broek, aan zijn manier van lopen. Maar die beveiligers zijn alleen geprogrammeerd op die piep van het detectiepoortje."

Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A."

Gejuich
"Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september.
In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's.
Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie.

Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee."
Ook leidinggevenden zijn zéér kritisch over het niveau van de bewakers.
Eén van hen: "Na een kleine week 'opleiding' worden nieuwelingen in het diepe gegooid en staan dan op een hoogst verantwoordelijke post, zonder praktijkervaring en begeleiding van meer ervaren mensen."


Zijn kritiek lijkt een parlementair onderzoek waard: "In de beveiliging word je bijna gedwongen tot het structureel verrichten van overwerk, zestig uur per week, twaalf uur per dag. Het werk is zwaar onderbetaald. De kwaliteit van de hulpmiddelen laat te wensen over. Er werken te veel bedrijven aan de veiligheid en ze werken allemaal langs elkaar heen, met allemaal verschillende voorschriften en richtlijnen."

BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5663003/__Kritiek_op_knullige_controle__.html?p=20,1

Persoonlijk verbaasd het mij niets wat hierboven gezegd is.
Als je het afgelopen jaar / de afgelopen jaren de wervingsadvertenties goed gevolgd hebt van Group 4 Securicor, Trigion en Securitas in de Landelijke dagbladen zoals Telegraaf en het Algemeen Dagblad dan is dit echt niet vreemd en dat moet men in Den Haag toch ook gezien hebben.

Op het moment dat een beveiligingsbedrijf toestemming heeft om op Schiphol mensen te mogen gaan leveren ( of men krijgt er extra werklocaties bij ) dan moet men z.s.m. zo veel mogelijk nieuwe personeelsleden werven en ontvang je een bonus in 2 fases als je een xx aantal maanden bij hun op Schiphol blijft werken.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat men het minder snel zal doen als die bonus niet in het vooruitzicht wordt gesteld en het salaris beter
( lees: hoger ) is en men het overwerk goed en correct en optijd uitbetaald.
Want dat is ook een heel groot probleem wat door de buitenwereld zwaar onderschat wordt je bent een top vent of vrouw als je overwerkt maar verwacht niet dat je overwerkcenten kloppen.

Ik ben blij dat ik uit de beveiliging ben na 15 jaar. En overwerken zal ik nooit meer doen in mijn leven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #39 Gepost op: 28 december 2009, 22:06:18
Op 12 oktober ben ik ook vanaf Schiphol naar Detroit gevlogen (en daarna naar Orlando 8)) en ik herken toch wel een aantal van de bovenstaande punten...

Ik was verbaasd over de minimale controle van o.a. onze handbagage bij de gate, en de belachelijke wijze waarop wij door een beveiligingsmedewerkster werden geïnterviewd/ondervraagd over de redenen waarom we naar de VS gingen en over onze eventuele criminele activiteiten. Als dat soort screenings noodzakelijk zijn, dan moet het ook echt goed gebeuren en niet zo knullig (bijna genant) als het nu verliep.

Op dat moment doe je toch maar "braaf mee" omdat je graag op vakantie wilt, maar nu je dit soort schokkende verhalen leest, hou ik er wel gemengde gevoelens aan over :-\

Blijkbaar vergeten we met z'n allen toch weer vrij snel welke risico's we lopen om slachtoffer te kunnen worden van een terroristische aanslag, en willen we vooral snel, soepel en ongestoord vliegen.

groeten,
René dC