Dynamische wegafsluiting soms een hindernis voor hulpdiensten.

Auteur Topic: Dynamische wegafsluiting soms een hindernis voor hulpdiensten.  (gelezen 7214 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2009, 23:53:58
Bussluisje.mov

Het werkt wel goed, tenminste ik heb er nog geen last van/ mee gehad. Je moet alleen wél de sensor op de goede plaats hebben en op het goede plekkie stoppen

Er is al heel lang gezeur over deze bussluizen in Hoofddorp, en ze werken vaak nog niet goed, ook de bussen staan regelmatig voor Jan L.

Nog steeds problemen met bussluizen Henry Didonweg en Waddenweg

http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Nog-steeds-problemen-met-bussluizen.465166.news
zaterdag 12 december 2009 13:12

HOOFDDORP - De gemeente Haarlemmermeer en Connexxion willen zo snel mogelijk een einde maken aan de problemen met de haperende bussluizen aan de Henry Didonweg en de Waddenweg in Floriande. De oorzaak van de storing is nog niet bekend en dus ook de definitieve oplossing niet. Toch willen Haarlemmermeer en Connexxion hoe dan ook de overlast wegnemen die busreizigers en omwonenden ondervinden van de haperende bussluizen. Daartoe zijn met ingang van vandaag maatregelen getroffen.

Vooral de bussluis aan de Henry Didonweg functioneert niet naar behoren. De zogenaamde blocker (ook wel zakpaal genoemd) blijft in een enkel geval recht overeind staan als een bus nadert. Hierdoor kan de rit niet worden vervolgd. Busreizigers ondervinden hiervan veel overlast. Ook gebeurt het dat de blocker in de grond blijft als de bus al is gepasseerd waardoor ander verkeer de busbaan op kan. Dat betekent verkeersoverlast voor de omwonenden.

Connexxion en de gemeente Haarlemmermeer weten niet precies wat de oorzaak is van het euvel. Eerdere onderzoeken hebben die nog niet aan het licht gebracht. De gebeurtenissen bij de beide bussluizen worden daarom gedurende een week – en indien nodig langer - intensief gevolgd. Deze zogenaamde monitoring is vrijdag 11 december begonnen.

Bij beide bussluizen komen gemeentelijke functionarissen te staan, de gehele dienstregeling van de bussen lang. Dat betekent grofweg van vijf uur 's ochtends tot een één uur 's nachts. Niet alleen registreren zij elke buspassage en hoe deze verloopt, ook zorgen zij ervoor dat de blocker, als deze zelf weigert, alsnog de grond in zakt. Of dat deze juist recht overeind komt te staan om ander verkeer van de busbaan te weren.

Op deze wijze hopen Connexxion en de gemeente Haarlemmermeer twee vliegen in één klap te slaan: een aanzienlijke beperking van de overlast voor de busreizigers en omwonenden en het opsporen van de oorzaak van de disfunctionerende bussluizen. Als de oorzaak bekend is, wordt een definitieve oplossingsmaatregel getroffen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2009, 23:56:10
Er is al heel lang gezeur over deze bussluizen in Hoofddorp, en ze werken vaak nog niet goed, ook de bussen staan regelmatig voor Jan L.

en deze reacties die onder dat artikel staat zeggen ook genoeg...  :-X

Leo op 11-12-09 23:30
Donderdag 10/12 om 18:00 uur was iemand onwel in het gezondheidscentrum in Floriande, 2 ambulances en later ook een Mobiel Medisch Team van het VU in Amsterdam kwamen ter plaatse. Ook een Noodhulpwagen van de Politie Kennemerland kwam met optische en geluidssignalen met volle snelheid hierheen, maar heeft vervolgens een tiental minuten(!!!) voor de paal gestaan die dus NIET omlaag ging, politiewagen is een keer of 6 heen en weer gereden zonder enig effect, paal bleef omhoog. Je moet er toch niet aan denken dat de ambulances ook uit die richting hadden gekomen... echt te belachelijk voor woorden!
Uiteindelijk is de politiewagen weer met spoed vertrokken richting een ongeval in Nieuw-Vennep (auto te water op de Componistenweg), en stond daarvoor gelukkig nog aan de goede kant van de paal, anders hadden ze ook hiervoor weer onnodig 8 km moeten omrijden en dus minuten later aangekomen.
En de gemeente maar blijven ontkennen dat de bussluis een gevaar is voor de veiligheid en voor de hulpdiensten...

 Misbruik hennie visser op 13-12-09 13:14
ben ik even blij Leo dat jij dit stukje hebt geschreven anders was ik weer een zeurpiet.Dit geweldige systeem deugt van geen kanten en dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, zeker 3 keer is een ambulance omgekeert omdat de auto er niet door kan, je zal maar een spoedgeval zijn!Maar ook de bussen staan soms te wachten en rijden dan maar weer om. Maar... er staat nu een wachthuisje bij de bussluis( te bespottelijk voor woorden)tot 's avonds laat, wat dit niet allemaal kost, Wat een geldverspilling!Maar alle betrokken ambtenaren blijven bij hun standpunt,helaas is er al een dode te betreuren omdat de ambulance niet op tijd kon komen!Maar zolang er discussies zijn over deze ondingen blijft alles zoals het is.Tenslotte is het een prestige kwestie geworden van deze wethouder en college, de bewoners hebben toch niets te vertellen, behalve straks in maart!!!!
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 28 december 2009, 02:09:39
Feit is gewoon dat al die dynamische dingen gewoon erg storingsgevoelig zijn .... Dat zie je in Amsterdam centrum ook ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #13 Gepost op: 28 december 2009, 12:53:11
wat nog wel eens wil helpen met die palen die de grond in zakken bij de warmoestraat zijn 2 of 3 harde schoppen er tegen aangeven
hoorde dit van iemand die werkt in het magazijn van de Bijenkorf ;) ;) ;) ;)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2009, 13:11:30
Nja dat gaat ook via P2000 ... Alleen via een andere meldkamer als ik het goed heb  ;)

De alarmering wel, de techniek niet. Beiden zijn niet met elkaar te vergelijken. In het ene geval gaat de paal DIREKT omlaag, in het andere geval krijgt iemand een verzoek op de pager en is het een mens die de brug handmatig vrij moet houden (mits hij niet al aan het draaien is).


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #15 Gepost op: 28 december 2009, 20:26:29
waarom geen driekantsleutel als extra handbediening? Heb je altijd een back-up


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2009, 00:03:22
Er is al heel lang gezeur over deze bussluizen in Hoofddorp, en ze werken vaak nog niet goed, ook de bussen staan regelmatig voor Jan L.

Nog steeds problemen met bussluizen Henry Didonweg en Waddenweg
Bussluis houdt brandweer drie minuten tegen

http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal/112/.473013.news
Door: Jos van Rooijen | dinsdag 29 december 2009 14:02

HOOFDDORP - Niet alleen de bussen van het openbaar vervoer hebben te maken met weigerende bussluizen in de wijk Floriande, ook de brandweer heeft er last van. Dat blijkt uit beelden vanuit een brandweerauto die op tweede kerstdag 's nachts op weg is naar een autobrand. De brand dreigt, aldus het commentaar in de cabine, over te slaan naar de woning. De brandweerauto staat bijna drie minuten te wachten eer iemand met een afstandbediening de autoblocker kan laten zakken.

De beelden zijn te zien, inclusief commentaar, door te klikken op het cijfer naast het camera-icoontje.
De bussluizen in de Waddenweg en Henri Didonweg geven al langer problemen. Aanvankelijk door het feit dát ze er zijn (veel inwoners willen de sluizen weg hebben) en daarna nadat ze voorzien zijn van een autoblocker die niet altijd goed werkt. In overleg met de gemeente zijn bij beide bussluizen daarom overdag wachters neergezet om de werking te controleren en indien nodig in te grijpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


katertje2009

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2009, 15:28:09
wij hebben in delft pollers die de binnenstad afsluiten; de poller op de busroute heeft inmiddels een extra sleutelbediening in het paaltje waar de rode en groene signalering in zit; wordt regelmatig door de buschauffeurs gebruikt als de wegdetectie weigert.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2009, 18:40:27
Ik vraag me af waarom VETAG/KAR niet meer gebruikt wordt. Dit was toch een landelijke standaard?

Of gaat dit nu ten koste van de decentralisatie en marktwerking (lokale gemeenten zijn verantwoordelijk voor de dure verkeersbeïnvloedingssystemen en provincie's willen het openbaar vervoer zo goedkoop mogelijk uitvoeren)?

Wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslichtbe%C3%AFnvloeding
http://www.keypointconsultancy.nl/PDF/Keypoint%20Consultancy%20-%20Reizigersinfo.pdf

(als ik de werking van één zo'n poller in een bussluis vlakbij mijn huis kon bedienen zou dit mij heel wat minuten schelen naar de kazerne...)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2009, 21:52:52
Zou inderdaad mooi zijn als daar één standaard voor wordt gehanteerd.

Dan kan bijvoorbeeld een ambulance uit utrecht (voorzien van 3M opticom) ook in andere gebieden die een ander systeem hanteren lekker doorrijden...

Volgens mij zijn er momenteel drie principes om zaken als verkeersregelinstallaties, dynamische wegafsluitingen, poorten, roldeuren, enz. te beïnvloeden.
 - lusdetectie
 - radiosignaal
 - optisch signaal

Alle prioritaire voertuigen uitrusten met zo'n zender en karren met die handel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s