GRIP 1 Grote HV VKO meerdere voertuigen twee dodelijke slachtoffers - A28 Staphorst 28-12-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Grote HV VKO meerdere voertuigen twee dodelijke slachtoffers - A28 Staphorst 28-12-2009  (gelezen 18056 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Heeft een team dat een uur nodig heeft na alarmering nog wel zin bij dit soort incidenten voor de directe hulpverlening aan slachtoffers? ??? :) Binnen een uur zijn toch de brandweer en ambulance al klaar met de meeste slachtoffers?

Er is al wel het e.e.a. beschreven over de sigma inzet criteria enz.
Om niet het topic te vullen met allerlei zaken hierover maar even wat links naar tekst om te lezen.
Wellicht wordt je hier wijzer van..  ;D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snel_Inzetbare_Groep_ter_Medische_Assistentie

http://www.geneeskundigecombinatie.nl/

Verdere vragen moet je anders maar in een pb sturen.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Over de opkomsttijd van SIGMA een nieuw topic geopend: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,35519.0.html


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Twee doden en negen gewonden bij crash op A28
DVHN | Gepubliceerd op 29 december 2009, 12:35
Laatst bijgewerkt op 29 december 2009, 13:15
 staphorst -  
Bij het ongeluk op de A28, bij het knooppunt Lankhorst, zijn maandagavond een 50-jarige man uit het Duitse Emlichheim en een 18-jarige man uit Nieuw Weerdinge om het leven gekomen. Dat heeft de politie IJsselland vanmorgen bekend gemaakt. Negen mensen raakten gewond, van wie een aantal ernstig. Zij werden overgebracht naar ziekenhuizen in Groningen, Meppel en Zwolle. Over hun toestand is niets bekend. Bij het ongeluk waren in totaal zeven auto's en twee vrachtwagens betrokken. Alle slachtoffers zaten in de auto's.

Twee wagens raakten zwaar beschadigd toen ze tussen de twee vrachtwagens terecht kwamen. Volgens de politie is sprake geweest van meerdere afzonderlijke aanrijdingen op dezelfde weghelft in plotseling opkomende dichte mist. Over de toedracht van het ongeluk kon woordvoerder Henk Kremer nog niets te zeggen. "Dat kan nog wel een tijd duren. De chaos was groot." De hulpdiensten rukten met groot materieel uit, waaronder een speciaal rampenteam. De A28 richting Hoogeveen is uren afgesloten geweest. Het verkeer werd omgeleid.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
"Speciaal rampenteam" = SIGMA?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Leve het journaille!

Waarom doen redacties niet eerst eens wat research voordat ze weer een flauwekul termijn op papier zet die alleen maar vragen oproept:

Wat is nou toch weer een speciaal rampenteam...?


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Wel jammer, weer "net niet"

Lijkt me niets mis mee met deze opmerking, zelfs niet met de toon.

Ik kan me het heel goed voorstellen. Je oefent er maanden zo niet jaren voor. Dat doe je met als doel het geleerde ooit in praktijk te kunnen brengen. Wanneer dat dat "net niet" gebeurt, is dat (gezien vanuit het oogpunt van een SIGMA lid) jammer. Of het voor een slachtoffer jammer is, is dan een andere vraag.

Gezien de situatie op de weg denk ik dat er goed is gehandeld als het om de opschaling gaat. Het was er chaos op de weg, dus geen overzicht in het begin. Dan kun je beter hoog inzetten en dan later afschalen, dan eerst maar een eenheid laten kijken en aan de hand van die informatie op gaan schalen.

Achteraf commentaar geven op anderen is altijd gemakkelijk. Het nemen van een beslissing om te alarmeren is een besluit wat in een fractie van een seconde genomen wordt. Dan kun je m.i. beter hoog inzetten en dan later de conclusie trekken dat het te veel van het goede is, dan achteraf te moeten concluderen dat het sneller en groter had gemoeten. Helemaal gezien de opkomsttiijd van een SIGMA team. Let wel, het zijn voor het merendeel allemaal vrijwilligers, ze zitten dus niet klaar in de auto. Men moet van huis of werk komen.
Dat is toch wel even anders dan "parraat" op de post staan.

Maar ja, ook dat is weer achteraf gesproken natuurlijk.

Helaas zullen we weer een paar dodelijke slachtoffers aan de lijst van 2009 moeten toevoegen :'(