’Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding’

Auteur Topic: ’Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding’  (gelezen 4282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
’Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding’

29 december 2009

Binnenlandse Zaken wil praten over de rol van kerken bij nazorg na rampen, naar het voorbeeld van Apeldoorn.

Op initiatief van het ministerie van binnenlandse zaken gaan de kerken met de rijksoverheid in gesprek over hun rol in de nazorg bij rampen.

„Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding”, vindt de Apeldoornse predikant dominee Rob Visser. Uit eigen beweging ving hij op Koninginnedag mensen op die getuige waren van de aanslag op de koninklijke familie. Ook stond zijn kerk tien dagen open.

Binnenlandse Zaken erkent dat de geestelijke verzorging door pastores van groot belang is geweest, bijvoorbeeld bij de vuurwerkramp in Volendam en bij het drama in Apeldoorn. Het gesprek met de kerken past in de wens van minister van binnenlandse zaken Ter Horst om de nafase bij een ramp te versterken. Daar hoort ook de zorg vanuit de kerk bij.

lees verder: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2950202.ece/_rsquo_Kerken_moeten_een_plek_krijgen_in_de_rampenbestrijding_rsquo__.html


Samen sterk in de hulpverlening!


J005T

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2009, 12:04:04
Blijkbaar némen de kerken die zich geroepen voelen, die actieve taak al op zich. Wat probeert die dominee te bereiken met zijn stelling? Dat hij er geld voor krijgt? Dat slachtoffers verplicht naar een pastoor of dominee moeten?

Nou ja, als hij bereid is de juiste papieren te halen en ook bereid is mensen te helpen die zijn eigen geloof apert verafschuwen, dan lijkt me dat hij welkom is. Zoals iedereen die dat wil en er voor leert. Maar ik moet er niet aan denken dat hij op kosten van de staat mensen gaat begeleiden die hij eerst het sprookje heeft laten geloven dat die ene god ze zou beschermen, en die vervolgens op het tegendeel  zijn gebotst. Elke andere hulpverlener lijkt me dan verstandiger...


Glenn2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2009, 12:09:31
Je zou hoogstens bij de gemeente vast kunnen leggen wat het nummer van de koster c.q. beheerder van het kerkgebouw is. Verder gewoon lekker laten gaan zoals het gaat. Hier in Koog aan de Zaan stond de plaatselijke kerk ook open bij de grote brand aan het Schiermonnikoog. Eten, douchen, wc... alles was er voor de bewoners. Onder die bewoners waren meer niet- of andersgelovigen dan christenen, en dat ging prima.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2009, 17:29:31
Ik denk dat deze mijnheer wil dat er een actievere rol wordt opgenomen. Zoals hij meldt, en bijv op 911, moet het nu van de toevallige passant komen ('s herens wegen zijn ondoorgrondelijk). Op het moment dat er een ramp plaatsvindt zijn er groepen die steun en hulp zoeken bij een geestelijke. Deze mensen vinden in slechte tijden de hulp om weer op te staan of te beginnen met verwerken door met elkaar hun geloof te beleiden.

Het is niet voor niets dat het leger van zo een beetje elk geloof aalmoezeniers heeft. Het helpt sommige om gefocussed te blijven op hun taak en neemt frustraties en spanningen weg.

Inhoudelijk zou je dus aan een rampenplan kunnen denken dat in omstandigheden voorziet in het oproepen van geestelijken naar bijv. een opvangplaats voor slachtoffers of familie. Denk jezelf in dat je ten tijde van de schiphol crash als gelovige in een opvangruimte staat, je hebt geen informatie en een groep onderleiding van een geestelijke komt met elkaar en vind troost. Voor mijn part gaan ze met zijn alle bidden; Ik durf te wedden dat ook menige agnost of atheist mee gaat doen. Daarnaast zijn geestelijke (priester/pastoor/imam/etc) behoorlijk getraind in luisteren en geruststellen. Hoever je moet gaan ? Ik weet het niet. Ik denk wel dat je de geestelijke moet instrueren hoe te handelen. Het moet gaan om geestelijke bijstand, niet om mensen vanuit het geloof te be/veroordelen of zieltjes te winnen.

Persoonlijk vind ik het dus een goed idee. Slachtofferhulp regelen we ook in crisis en rampenplannen, dus waarom dit niet? Stel de geestelijken in de omgeving op de hoogte en laat ze zelf beslissen wat ze doen.

Terzijde: Het zal ook een apart beeld zijn als de priester op de kansel met zijn preek bezig is, zijn pieper gaat en hij rent de kerk uit (voor het zingen) :):)

Ter info;
Ik volg niet actief een geloofsrichting, en heb moeite met iedere vorm van actief (agressief) mensen op andere gedachte brengen t.a.v. geloof (welk geloof dan ook). Ieder moet de keuze maken waar ze zich goed bij voelen zonder een ander in zijn eigenwaarde aan te tasten. De ander moet die keuzes respecteren. Als we dat kunnen zijn we al een eind op weg met zijn allen :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2009, 18:05:24
Op de een of andere manier bekruipt mij een "raar"gevoel bij deze oproep. Ik weet niet precies hoe of waarom, maar het druist tegen mijn gevoel in.

Het lijkt of er iets achter steekt een soort dubbele agenda.

En laat ik nu een eens heel flauw zijn. Welke rol heeft de kerk bij een ramp die zogezegd gods wil is? Immers een bomaanslag is toch de wens of bevel van (een) god? Overstroming, aarbeving, bosbrand? Dus eerst verzuip je de mensen en dan laat je ze door de dominee/pastoor/imam geestelijke steun ontvangen??

Klinkt een beetje als een iets te enthousiaste brandweerman die voor zijn eigen werk zorgt!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2009, 18:08:40
En laat ik nu een eens heel flauw zijn. Welke rol heeft de kerk bij een ramp die zogezegd gods wil is? Immers een bomaanslag is toch de wens of bevel van (een) god? Overstroming, aarbeving, bosbrand? Dus eerst verzuip je de mensen en dan laat je ze door de dominee/pastoor/imam geestelijke steun ontvangen??

stel dat je de bijbel leest, lees je iets anders als dat je hier verteld, in de bijbel staat namelijk dat er ook een duivel is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2009, 18:16:45
stel dat je de bijbel leest, lees je iets anders als dat je hier verteld, in de bijbel staat namelijk dat er ook een duivel is.

Wat Luke zegt.. ;) Maar het lijkt me voor ons allen beter om de discussie te stoppen.
343, never forget.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2009, 18:18:01
Lijkt mij geen goede ontwikkeling. Hoe ver ga je daar dan in? Slachtofferhulp of mensen die soortgelijk werk doen lijken mij uitstekend op zijn plaats. Geloof moet hier geen rol in gaan spelen want hulpverlening moet voor iedereen hetzelfde zijn, ongeacht afkomst of geloof.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2009, 18:18:48
Lijkt mij geen goede ontwikkeling. Hoe ver ga je daar dan in? Slachtofferhulp of mensen die soortgelijk werk doen lijken mij uitstekend op zijn plaats. Geloof moet hier geen rol in gaan spelen want hulpverlening moet voor iedereen hetzelfde zijn, ongeacht afkomst of geloof.

ook als je weet dat mensen sneller van klachten afkomen op deze manier?


ps. dit was je 3000ste bericht gefeliciteerd
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2009, 18:20:58
Dan denk ik dat zij zelf uitstekend de weg weten in hun eigen omgeving mochten ze daar behoefte aan hebben.