’Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding’

Auteur Topic: ’Kerken moeten een plek krijgen in de rampenbestrijding’  (gelezen 4283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2009, 18:21:52
Dan denk ik dat zij zelf uitstekend de weg weten in hun eigen omgeving mochten ze daar behoefte aan hebben.

daar heb je gelijk in, je moet mensen hier nooit toe verplichten, een voetstukje mag na mijn mening wel
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2009, 18:46:39
Bij mijn vorige functies als ambtenaar rampenbestrijding bij de gemeenten Liesveld (ZH) en daarna Dordrecht heb ik ruime ervaring met gesprekken met geloofsgemeenschappen over hun rol in de rampenbestrijding. Ik heb er zelfs een interview voor Radio 1 over gehad.

Vooral in kleine plaatsen is de (christelijke) kerk erg belangrijk voor veel bewoners, dus is er van oudsher al een samenwerking tussen de kerkelijke gemeenten en de wettelijke gemeenten, op allerlei vlakken. In de gemeente Liesveld (toen zo'n 9000 inwoners) hoefde de samenwerking ook niet geformaliseerd te worden. Behoefte aan informatie was er wel, en daarover waren goede contacten. Bij zo'n informatiebijeenkomst heb ik toen ook dominee Jan Berkhout uitgenodigd.

In Dordrecht was mijn ervaring ook bekend en was één van mijn eerste opdrachten om dit ook daar te organiseren. Bij zo'n bijeenkomst heb ik een dominee van een ziekenhuis ik meen in Eindhoven (ik weet zijn naam niet meer) uitgenodigd. Hij was namelijk initiatiefnemer van een formalisering in die plaats. Waar we al snel tegenaan liepen was dat de christelijke gemeenschappen van zichzelf goed georganiseerd zijn en ook veel samenwerkten op andere vlakken. Maar andere geloven, zoals de islam, hindoeïsme e.d. zijn/waren toen sowieso in Nederland niet georganiseerd. Dordrecht is met zo'n 120.000 inwoners veel meer multicultureel dan Liesveld. De christelijke organisaties wilden zelf het iniatief nemen om ze erbij te trekken, maar dat is nooit gelukt.

Wat inderdaad een rol speelt is wat we in de rampenbestrijding ook wel planfixatie noemen. Als gemeente wilden we in Dordrecht natuurlijk samenwerken met de geloofsgemeenschappen, maar wat konden ze bieden? Niet alleen qua taken, maar ook qua organisatie. Dat kun je als gemeente/veiligheidsregio niet voor ze verzinnen, dat moesten ze zelf organiseren. Ook dat is nooit uit de verf gekomen...

Ergio conclusio denk ik dat geloofsgemeenschappen in bepaalde plaatsen/wijken wel een rol kunnen spelen, maar dat is afhankelijk van hoe ze georganiseerd zijn en hoe groot hun rol is binnen die plaats/wijk. Ze kunnen overigens twee soorten rollen vervullen: de voorgangers als geestelijke zorg (niet te verwarren met PSHOR) en de gemeenschappen als vrijwillligersorganisatie met gebouwen en mensen om fysieke opvang te verlenen.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2009, 12:41:45
Ik zie ook geen actieve plaats in de hulpverlening. Maar zorg dat de mensen op de hoogte zijn van een incident en waar de personen worden opgevangen. Wellicht kan daar dan geestelijke bijstand gegeven worden. Ik zou ook niet verder willen gaan als in kennis stellen van ramp, omvang en opvangplaatsen. Een actieve rol in de Crisis en rampenplannen zou ik ze niet toebedelen, maar ik zou ze zeker niet uitsluiten.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2009, 12:56:34
Ik denk dat hulpverleners die dit soort hulp willen deze zelf wel weten te vinden.. Ik zou er persoonlijk geen behoefte aan hebben.
TWITTER foto's suck....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2009, 14:14:33
Ik heb het topic eens doorgelezen. Het valt me op dat sommigen erg negatief zijn over de kerk(en). Dat zal meer te maken hebben met (helaas) persoonlijke maar incidentele negatieve ervaringen of frustraties.
Als ik het persbericht lees ligt het initiatief bij het ministerie. Het initiatief komt voort uit in het bericht genoemde positieve ervaringen. Heeft dus niets te maken met zieltjeswinnen en buitensluiten van andersdenkenden.
Zoals anderen ook aangeven heeft de kerk een rol in de samenleving. Dat is bij blijde, maar ook zeker bij dramatische gebeurtenissen die een groot impact op de slachtoffers en de omgeving hebben.
Dramatische gebeurtenissen zijn voor veel mensen aanleiding om op zoek te gaan naar troost en antwoorden op existentiële vragen. De zin van het leven, de herkomst van het lijden en dergelijke meer. De kerk geeft op grond van de bijbel antwoorden op deze vragen.
Dit topic (en wellicht dit forum) is niet de plek om een oordeel over deze antwoorden te geven. Het kan natuurlijk geen kwaad om er kennis van te nemen en het niet bij voorbaat af te keuren.
De kerk wil een open plaats zijn voor degene die daar behoefte aan hebben. En in het verleden is gebleken dat er behoefte aan is. Goede zaak om het dan ook te regelen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2009, 17:55:34
volgens mij zijn we hier in 2005 al mee begonnen   ;)

Rapportage Rampenspirit

Stichting Impact heeft op verzoek van het ministerie van BZK in het voorjaar en de zomer van 2005 een traject opgezet rond de (geestelijke) zorg na rampen door kerken en andere levensbeschouwelijke instellingen. Vertegenwoordigers van organisaties voor levensbeschouwing, geestelijk verzorgers en vertegenwoordigers van gemeenten, hulpverleningsorganisaties en het Ministerie van VWS en BZK waren in dit traject - genaamd Rampenspirit - vertegenwoordigd.

Deze rapportage biedt een analyse van de knelpunten, praktische oplossingen en concrete adviezen om met dit onderwerp aan de slag te gaan, zowel binnen de overheid als binnen uw kerk, gebedshuis of organisatie voor geestelijke verzorging of levensbeschouwing.

http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/55393/boekjeinpdfformaatvoorwebsites.pdf


rustige jaarwisseling gewenst  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation