Opkomsttijd SIGMA 1 uur

Auteur Topic: Opkomsttijd SIGMA 1 uur  (gelezen 8209 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2009, 10:15:19
Kijk eens naar de Turkisch Airlines crash bij Schiphol, daar zijn 3 of 4 Sigma combinaties ingezet.......ook daar waren niet alle slachtoffers binnen een uur weg van de rampplek.
Logistiek is vaak een groot probleem, niet alleen de hoeveelheid ambulances is bepalend ook de opvangcapaciteit van de ziekenhuizen in de directe omgeving...die ligt rond de 6 tot 8 slachtoffers per uur.......ga maar even rekenen dan.

Ruud

Ik gun jullie elke inzet en volgens mij moeten jullie veel sneller ingezet worden maar als het (max) een uur duurt dan denk ik dat er meestal weinig meer te doen is bij een normaal incident. Je krijgt dan vanzelf een lage inzet frequentie.

Gisteren was het volgens mij geen TA incident en was het een 'normale' VKO. Bij het incident kan je al snel koppen tellen en bepalen hoe snel je deze mensen kan afvoeren. Dat het dan toch zolang duurt om het SIGMA af te bestellen lijkt me geen goede zaak. Stel dat je onderweg met prio 1 zelf een ongeval krijgt....


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2009, 10:15:29
Hoe sneller je inzetbaar, hoe meer inzetten?  ??? ;)

Dat klopt slechts ten dele: er zijn afspraken over de hoeveelheid slachtoffers waarbij de Sigma wordt opgeroepen: 10 T1's of 20 T2's of 40 T3's of een combinatie van de aantallen. Al wonen de Sigma-leden "in" de uitruk loods dan nog worden ze echt niet vaker opgeroepen.

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2009, 10:16:37
Dat klopt slechts ten dele: er zijn afspraken over de hoeveelheid slachtoffers waarbij de Sigma wordt opgeroepen: 10 T1's of 20 T2's of 40 T3's of een combinatie van de aantallen. Al wonen de Sigma-leden "in" de uitruk loods dan nog worden ze echt niet vaker opgeroepen.

Ruud

Zouden jullie bij minder slachtoffers en een snellere uitruktijd geen nuttig werk kunnen doen? ???


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2009, 10:19:40
Zouden jullie bij minder slachtoffers en een snellere uitruktijd geen nuttig werk kunnen doen? ???

dit zijn nou eenmaal de richtlijnen welke zijn opgesteld door het Ministerie BZK en de GHOR.

Er zijn momenteel wel afspraken om de Sigma vaker op te roepen ter assistentie, in een kleine vorm zonder de gehele combinatie. Hoe dit vorm gaat krijgen is niet geheel duidelijk.

Ruud


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2009, 11:11:42
Laat ik beginnen met de veronderstelling dat de vergelijking vliegtuigcrash TA vs dit VKO bij Staphorst, natuurlijk appels met peren vergelijken is. Bij de crash had je een vliegtuig met 100+ personen die gewond, al niet geschrokken en over de rooie waren. Dan is een Sigma team absoluut nuttig, aangezien het een onmogelijke taak is om dat met alleen ambulancepersoon en mmt's te doen. Toe nwas er daadwerkelijk sprake van een soort van triage, waar het SIGMA-team ook zeer nuttig is ter ondersteuning van de MMT's. De gewondennesten met "minder" gewonde personen word dan door die mensen onder hoede genomen waardoor de "erger" gewonde mensen de volle aandacht van de mmt's en ambulance personeel krijgt. Met het SIGMA kan je dus in afwachting op meer ambulances, iemand toch verzorgen tot vervoer.
Bij het ongeval echter, is sprake van een veel kleiner inzetgebied, en waren er een x aantal gewonden. Naar ik lees in de berichten +- 8 waarvan 3 zwaar gewond. Om daar een SIGMA team voor opte roepen, heb ik m'n twijfels over.Over het algemeen is het mogelijk om binnen een half uur 3 kwartier, 8 ambulances + een MMT tp te krijgen. Ik denk zelf dat bij dit aantal gewonden, het onzinnig is om het SIGMA team op te roepen, omdat
A. Eer ze TP zijn de gewonden of al verzorgd worden, of al weg zijn. B. Er denk ik genoeg ambuteams zyn om het te kunnen opvangen. C. Meer Sigmaleden dan gewonden lijkt me ook niet zo handig op een snelweg.
Correct me if i'm wrong, maar het lijkt mij dat het SIGMA teams toch meer bestemd is voor wat ze noemen een "ramp", en ik zelf denk dan aan een Xaantal gewonden, waar het ongemolijk is om binnen de aanrijtijd van een sigmateam, alle gewondnte vervoeren.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2009, 11:34:41
Dus dat zou ook een groot VKO kunnen zijn, mogelijk dat er problemen verwacht werden met de SEH capaciteit. Het Sigma wordt opgeroepen door de OVD-G, en die zal echt wel het een en ander hebben afgewogen.....denk je niet? Mogelijk dat er in eerste instantie uit werd gegaan van veel meer gewonden. (Speculaasmode uit)

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2009, 13:17:00
Dat klopt slechts ten dele: er zijn afspraken over de hoeveelheid slachtoffers waarbij de Sigma wordt opgeroepen: 10 T1's of 20 T2's of 40 T3's of een combinatie van de aantallen. Al wonen de Sigma-leden "in" de uitruk loods dan nog worden ze echt niet vaker opgeroepen.

Ruud

Als je naar het verleden kijkt, hoeveel incidenten per jaar of 5 jaar voldoen hier dan aan en hoe zijn deze verdeelt over Nederland geweest?  ???


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2009, 13:26:27
Als je naar het verleden kijkt, hoeveel incidenten per jaar of 5 jaar voldoen hier dan aan en hoe zijn deze verdeelt over Nederland geweest?  ???

Zie de website: www.geneeskundigecombinatie.nl

Hierop zijn alle inzetten terug te lezen, ook zul je dan enkele inzetten zien waarbij je inderdaad je kunt afvragen waarom men heeft gekozen voor inzet van de Sigma, aan de andere kant zie je dus ook de veelzijdigheid die in sommige delen van het land wél wordt gebruikt en in andere delen van het land niet.

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2009, 13:31:36
Zie de website: www.geneeskundigecombinatie.nl

Hierop zijn alle inzetten terug te lezen, ook zul je dan enkele inzetten zien waarbij je inderdaad je kunt afvragen waarom men heeft gekozen voor inzet van de Sigma, aan de andere kant zie je dus ook de veelzijdigheid die in sommige delen van het land wél wordt gebruikt en in andere delen van het land niet.

Ruud

Maar hoeveel daarvan voldeden aan de (landelijke) inzetcriteria voor een SIGMA? :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2009, 13:43:47
Ik eigen huis hebben we ook een leuk overzicht, ism geneeskundigecombinatie.nl :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6691.0.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s