Discussie alarmeringen brandweer

Auteur Topic: Discussie alarmeringen brandweer  (gelezen 12115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2009, 16:45:51
Ha Arjan,

Ik wilde het ook wel zo uitgebreid vertellen maar wist niet tot hoever ik "mag" gaan ;)!

Gr,
Steve
Enuh.....voor straks:Komt tijd,komt G....... :) :) :)

Als Bev-red van de hoogwerker aldaar ter plaatse kan ik jullie het volgende mededelen;

Tijdens een middelbrandmelding wordt in Hengelo korpsalarm gegeven. Dit komt omdat merendeel van de vrijwilligers niet in Hengelo werken en wij zo snel mogelijk de 2e TAS vol willen krijgen. Lijkt mij logisch toch ? ;D

En om terug te komen op 88 man(vrouw)schappen; Er worden wel ploegen gealarmeerd, maar -ik gok- laat 70% de pieper uit hebben staan, in het tuincentrum rondhangen etc dan krijg je zeer zeker niet 88 man aan de post. Zal een duur rondje koffie worden  ;D

De 2e TAS is redelijk snel achter de 1e gegaan en zo dienen wij de burgers van Hengelo optimaal  8)

En als afsluiting, het betrof een opbergschuurtje van een basisschool vol met speelmateriaal, los van het hoofdgebouw. Helaas hebben wij de inboedel niet meer kunnen redden.

ps nu zullen jullie je wel afvragen, wat doet een HW op plaats delict, het was tijdens de melding niet geheel duidelijk wat er brandde, wellicht garageboxen bij huizen oid. Wij hebben maar kort geholpen voor de waterwinning.

Rest mij jullie een gezegend en succesvol 2010 toe te wensen!

Gr. Arjan

Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2009, 17:12:59
Enuh.....voor straks:Komt tijd,komt G....... :) :) :)

'raad' wilde je zeggen toch? ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2010, 12:59:59
p2kflex
12:56:29 03-01-10GROUP-1Prio 2 Brandonderzoek SPORTCENT.IJSB. DE SCHEG AVP:1015 PIET VAN DONKPLEIN 1 7422LW DEVENTER 2830
0600045BRW Veiligheidsregio IJsselland (Monitorcode)
0601203BRW Deventer (Hoofdpost) (Lichtkrant)
0601204BRW Deventer (Lichtkrant)
0601210BRW Deventer (Piket Bevelvoerders)
0601211BRW Deventer (1e uitruk beroeps)


Weet iemand of Colmschate op de één of andere manier buiten dienst staat? Wij gaan met volleybalkamp altijd in dit zwembad zwemmen en de brandweerkazerne (die leuke ronde loods met brandweerstriping) staat zelfs op het terrein van dit zwembad...dus ik vraag me af of Colmschate b.d. staat of dat er een andere reden is voor het alarmeren van Deventer ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2010, 13:05:51
Colmschate is vrijwillig, Deventer beroeps. Dit is een PRIO 2 brandonderzoek, dus blijkbaar heeft men het niet nodig gevonden de vrijwilligers hiervoor op te roepen.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2010, 13:22:54
Colmschate is vrijwillig, Deventer beroeps. Dit is een PRIO 2 brandonderzoek, dus blijkbaar heeft men het niet nodig gevonden de vrijwilligers hiervoor op te roepen.

Dat is geen kwestie van "nodig vinden", daar denkt men beslist niet over na. Vrijwilligers zijn ook brandweerlieden en die dienen ook bij "minder belangrijke meldingen" uit te rukken. GMS zal het wel niet "nodig vinden" aan de hand van de KVT, of ze staan idd buiten dienst...


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2010, 14:03:18
Dat is geen kwestie van "nodig vinden", daar denkt men beslist niet over na. Vrijwilligers zijn ook brandweerlieden en die dienen ook bij "minder belangrijke meldingen" uit te rukken. GMS zal het wel niet "nodig vinden" aan de hand van de KVT, of ze staan idd buiten dienst...

Dus wel een kwestie van 'nodig vinden'. Men vond het in dit geval 'nodig' de beroeps op te roepen, en de vrijwilligers niet.

Het is jouw interpretatie blijkbaar dat dit soort meldingen 'minder belanrgijk'  zijn of dat ik dit soort meldingen 'minder belangrijk' vind. Klaarblijkelijk was er in deze melding geen enkele reden de vrijwilligers op te roepen, dus men vond het niet nodig.
En, Colmschate is bij mijn weten op dit moment níet buiten dienst.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2010, 14:11:47
Het is jouw interpretatie blijkbaar dat dit soort meldingen 'minder belanrgijk'  zijn of dat ik dit soort meldingen 'minder belangrijk' vind.

Mijn interpretatie? Je leest mijn woorden verkeerd. Als men het "niet nodig" vindt om voor "meldingen als deze" de vrijwilligers te piepen; voor wat voor meldingen worden ze dan wel gepiept? Alleen voor grote, uitslaande branden?

Het is net schaken, laten we een paar stappen vooruit denken. Stel nu dat er iets "van grotere omvang" gebeurt in het gebied van de Hoofdpost, wat dan? Worden de vrijwilligers daar dan wel voor opgeroepen (kruislingse dekking) of worden de beroeps teruggestuurd en mogen de vrijwilligers dat "minder belangrijke klusje" dan alsnog klaren? Daar ben ik dan wel heel erg benieuwd naar, of gaat men er blindelinds vanuit dat zich op zo'n moment geen 2e incident kan voordoen?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2010, 14:19:03
Colmschate staat niet buiten dienst, maar wordt alleen als 2e TS gealarmeerd. De beroeps van de hoofdpost gaan altijd eerst. Colmschate wordt dus gealarmeerd bij middelbrand, OF als de hoofdpost reeds ingezet is bij een andere melding. E.e.a. is wel afhankelijk van de locatie van het incident. Globaal ten noorden van de binnenstad komt Diepenveen als 2e TS.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #28 Gepost op: 3 januari 2010, 14:23:31
jij bent degene die onderscheid maakt tussen belangrijke en minder belangrijke meldingen. dus er is wel degelijk sprake van interpretatie van jouw zijde.

Naar de reden van het oproepen van de beroeps in plaats van de vrijwilligers kunnen we weinig meer dan gissen (en dat willen we hier niet, toch?) maar het meest aannemelijk is dat de beroeps in dit geval meer mogelijkheden hebben dan de vrijwilligers. Dit kan zowel op het gebied van kennis/opleiding als op het gebied van materieel zijn.

Hoe dan ook, men vond het 'niet nodig' de vrijwilligers op te roepen. Ik heb niet gezegd dat dat vanwege het belang van de melding was, jij wel. Ik heb enkel gezegd dat het een prio 2 was, waardoor inzet meer tijd zou mogen kosten, ik twijfel er niet aan dat in geval van een prio 1 de vrijwilligers wel opgeroepen waren, aangezien zij dan van betekenis hadden kunnen zijn.

EDIT: en dit wordt ook ondersteund door het verhaal van Fireball.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #29 Gepost op: 3 januari 2010, 14:37:34
ik twijfel er niet aan dat in geval van een prio 1 de vrijwilligers wel opgeroepen waren, aangezien zij dan van betekenis hadden kunnen zijn.

EDIT: en dit wordt ook ondersteund door het verhaal van Fireball.

Nee, nee, goed lezen: De hoofdpost gaat ALTIJD eerst, dus ook als dit een prio 1-melding was geweest. Zelfs nu de melding naast de post van Colmschate was. Colmschate wordt nooit gealarmeerd als 1e TS! (Tenzij de hoofdpost dus reeds ingezet is. Dan geldt de KVT en is Colmschate of Diepenveen de volgende TS).