Inzetcriteria OVD-G

Auteur Topic: Inzetcriteria OVD-G  (gelezen 5976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 3 april 2004, 11:02:03
Naar aanleiding van de reacties omtrent dit onderwerp in diverse topic maar een eigen topic. Wat zijn nu eigenlijk de inzetcriteria voor een OVD-G.  In mijn regio wordt deze bijvoorbeeld ook structureel ingezet wanneer er zich bij een brand mogelijk nog mensen in het object bevinden. Omdat er dan toch maar een ambulance ter plaatse is heb ik het idee dat de OVD-G dan meestal maar uit z'n neus staat te vreten. Nu kan ik dit fout hebben natuurlijk, maar wat is zijn taak dan wel?

En wat is het grote verschil in de coördinerende rol tussen de OVD-G en het ambu-team dat als eerste ter plaatse is, de mensen met het groene zwaailicht en de groene hesjes? Wie coördineert nu eigenlijk wat?

Hopelijk zijn er hier mensen die hier een antwoord op kunnen geven, zodat ik wat meer inzicht kan krijgen in deze materie.


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2004, 02:33:17
Het 1e ambuteam doet de eerste verkinning en neemt coordinerende maatregelen, schaalt op en zorgt voor verdere duidelijke zorgvraag. Zij coordineren totdat een ovd-g dit overneemt, bijv bij grootshcalige incidenten. Bij kleine incidenten, meestal t/m 3 ingezette ambulances, doen zij zelf de coordinatie. De OVD-G neemt de coordinatie van het 1e ambuteam over, in overleg met dit ambuteam. Tevens kunnen zij de ovd-g assisteren bij de coordinatie als de omvang van het incident dat noodzakelijk maakt. Voor inzet van OVD-G heeft elke regio wel een dikke map met criteria die soms per regio iets verschillen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2004, 08:07:39
Het 1e ambuteam doet de eerste verkinning en neemt coordinerende maatregelen, schaalt op en zorgt voor verdere duidelijke zorgvraag. Zij coordineren totdat een ovd-g dit overneemt, bijv bij grootshcalige incidenten. Bij kleine incidenten, meestal t/m 3 ingezette ambulances, doen zij zelf de coordinatie. De OVD-G neemt de coordinatie van het 1e ambuteam over, in overleg met dit ambuteam. Tevens kunnen zij de ovd-g assisteren bij de coordinatie als de omvang van het incident dat noodzakelijk maakt. Voor inzet van OVD-G heeft elke regio wel een dikke map met criteria die soms per regio iets verschillen.

Kijk, dat is nog eens een duidelijk antwoord, bedankt. Dat er bij ernstige ongevallen dus zowel een OVD-G als een ambu-team met groene hesjes rondloopt heeft waarschijnlijk dus meer te maken met het feit dat ze in de consternatie simpelweg geen tijd hebben om die dingen uit te doen danwel dat ze ieder een aparte taak hebben?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2004, 01:32:29
Kijk, dat is nog eens een duidelijk antwoord, bedankt. Dat er bij ernstige ongevallen dus zowel een OVD-G als een ambu-team met groene hesjes rondloopt heeft waarschijnlijk dus meer te maken met het feit dat ze in de consternatie simpelweg geen tijd hebben om die dingen uit te doen danwel dat ze ieder een aparte taak hebben?

Klopt ja en als 1e ambuteam dat ter plaatse was, zn taak kan overdragen gaan d egroene hesjes weer uit, werkt ook wel prettiger zonder ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2004, 13:22:12
Bij ons in de Regio (Veiligheids regio Noord- en Oost- Gelderland) wordt de OVD-G bijna altijd ingezet als er ook een Traumahelikopter wordt ingezet.
Deze inzetten zijn nog vrij kleinschalig (niet meer dan 3 ambu's)

Mijn vraag is dan ook waarom dit nodig is.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2004, 01:02:08
Bij ons in de Regio (Veiligheids regio Noord- en Oost- Gelderland) wordt de OVD-G bijna altijd ingezet als er ook een Traumahelikopter wordt ingezet.
Deze inzetten zijn nog vrij kleinschalig (niet meer dan 3 ambu's)

Mijn vraag is dan ook waarom dit nodig is.

In de praktijk blijkt dat het niet nodig is om alleen voor het landen en stijgen van de heli een OVDG ter plaatse te laten komen, meestal komt deze t.p voor extra coordinatierol cq. belangrijk zijn... toegevoegde waarde is er wel maar niet bij elke OVD-G inzet
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2004, 14:27:14
Hier in Hollands Midden is het helemaal geweldig geregeld ???

Bij een "middelbrand" pas zonder personen in het pand, alleen was de eigenaar zeer emotioneel waarvoor een ambu kwam, kwam ook de OVD-G.

Bij een grote en zeer grote brand komt altijd de OVD-G terwijl er meestal geen gewonden zijn.

Bij een heli inzet is de OVD-G er ook altijd.

Maar gisteren bij een ernstig ongeval in Zevenhuizen met 2 waarschijnlijk ernstig gewonden en een inzet van 3 ambu's kwam hij niet, terwijl hij hier volgens mij erg nuttig had kunnen zijn. Dit vond ik vreemd omdat de melding over 3 gewonden sprak en er vele paniekmeldingen binnenkwamen die spraken over ernstig gewonde personen en een grote ravage, dit klopte ook maar er waren maar 2 gewonden.

Vrij vreemd vind ik dit, bij incidenten waarbij geen gewonden zijn komt hij wel en als er wel gewonden zijn, komt hij niet?????????

Het zal wel kloppen, het ging natuurlijk verder wel goed maar het verbaasde me.

Grt Johan ;D
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2004, 20:51:38
Als ik de rampenplannen hier lees (Vlissingen en Goes) dan krijgt de OVDG de leiding wanneer er meer als 1 ambulance ingezet worden (GRIP-0)
Bij een simpele reanimatie zal dat uiteraard niet gebeuren, maar dat is meestal ook geen GRIP situatie

Bij GRIP-1 en hoger heeft de OVDG dan altijd de leiding

Ik neem daan dat dit een beetje standaard is voor heel Nederland ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 07:22:46
Ik zat me net te realiseren dat de OVD-G hier ook bij een ongeval met beknelling wordt ingezet als er maar 1 slachtoffer is, meestal zijn er dan 2 ambu's maar waarom de OVDG dan komt?? ???
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 15:48:37
kortom in veel van de inzetten worden ze niet gebruikt waarvoor ze bedacht zijn. in het begin van het fenomeen ovd-g werd er geroepen dat ze laagdrempelig werden ingezet opdat ze zelf ook konden oefennen in hun rol maar nu lijkt het soms wel dat ze komen om te declaren. menig inzet hebben ze niet meer te doen als even wat extra materiaal te pakken uit de ambu en van de cpa bevestigd te krijgen hetgeen de eerste auto al geregeld heeft.