De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2010, 17:55:23
Staat dit zoals voorgeschreven?



1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2010, 11:40:33
Helaas is op het filmpje alles niet te zien. Ik was er bij aanwezig en volgens mij was de plaats des ongevals zeer goed beveiligd. Op 250m stond een auto van RWS met zwaailichten en een soort inforbord uitgeklapt. Volgens mij stond deze op de vluchtstrook. Op ongeveer 50 meter daarachter, dus 200m van het ongeval, stond een politieauto met blauwe knippers op de rechter rijstrook. Vervolgens stonden er een hele rits aan kegels tot aan het ongeval en daar voorbij. Een medewerker van RWS probeerde de verkeersstroom op gang te houden langs het ongeval.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2010, 23:32:53
nou, als je sec naar de richtlijn kijkt niet, maar op die locatie is het misschien niet verkeerd qua extra veiligheid.
Wel verbaasd het mij dat de berger niet voorbij het incident staat en iedereen nog z'n blauw aan heeft.  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2010, 22:59:34
Even afgezien van het niet goed uitvoeren van de zwaailichtdiscipline (w.o. het niet voeren van blauw) en de korte afstand van de pitwagen tot het plaats incident: zou die pitwagen niet nog breder, d.w.z. schuiner en daardoor zichtbaarder moeten staan? Hij is nu niet echt veel breder dan wanneer de wagen recht zou staan...
De voorwielen staan wel netjes trouwens.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2010, 18:52:34
Die laatste politiewagen staat achter de afzetting en hoeft dus feitelijk niet in fend-off te staan. Meest waarschijnlijk is volgens mij dat deze auto als eerste ter plaatse was (die paar kleine kegeltjes wijzen daar denk ik ook op), in fend-off is gaan staan, waarna de tweede politieauto voor de flauwe bocht is gaan staan en RWS de rijstrook heeft afgezet met kegels om daarna met autodrip als voorwaarschuwing/filewaarschuwing te fungeren voor het nulpunt.

Voor de bocht is voor de zichtlijnen ook veel beter.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2010, 10:07:00
Soms snap je toch niet hoe mensen je over het hoofd kunnen zien... deze berger stond op de rijbaan met alle lampjes aan om een pechgeval op te laden.

Op een weg met tweezijdig aanrijdingsgevaar:






Bron:
http://uden.kliknieuws.nl/


En deze stond ook netjes fend-off:
http://www.patriciabiard.nl/takelenberging.html

En dan mag je na afloop je eigen rommel opruimen  :-\


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2010, 10:10:33
Ik voorspel geen goede afloop voor de motorrijder... :(


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2010, 10:23:14
Daar helpt inderdaad geen paracetamol meer aan.

Bij ons wordt veel geïnvesteerd in opleiding en veiligheidsbesef. Toch zien we dat dit echt niet overal toegepast wordt zoals het zou moeten.
Vaak hoor je het excuus 'ach, ik spring wel aan de kant', maar als je een keertje op de vluchtstrook staat waar het verkeer je om de oren fluit dan weet je wel beter.

Zelf heb ik ook eens mogen ervaren wat er gebeurd als er bij het lieren een 16 meter jacht de scheepshelling afdenderde nadat de lierkabel knapte (achteraf een rot stuk in de binnenkabel). De lierkabel heeft de trommel doormidden gehakt en de boot was de rivier al over voor je het s-woord kon uitspreken.  En dat dan net als je iemand hebt gewaarschuwd er niet achter te gaan lopen om 'naar de schroef te kijken'. De les was voor mij was destijds om ook maar niet meer in het verlengde van de lierkabel achter de trommel te gaan staan om te kijken of de boel goed recht omhoog liep.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2010, 14:48:49
(... berger/motorrijder ...)
Bron:
http://uden.kliknieuws.nl/
Rare situatie dit; ik kan er niet helemaal uit afleiden wat er nu gebeurd is. Ofwel de takeldoos is van achteren aangereden en vervolgens doorgeschoten richting fietspad waar net een scooter o.i.d. reed, ofwel een motorrijder heeft tijdens een inhaalmanoeuvre een frontaaltje gehad met de takeldoos, maar dan begrijp ik weer niet hoe de takeldoos inclusief motorresten op het fietspad is beland.  ???

En deze stond ook netjes fend-off:
http://www.patriciabiard.nl/takelenberging.html
(...)
[/quote]
Als ik het bericht op de website lees, dan reed de berger op de vluchtstrook en is ie geschampt/geraakt door een vrachtwagen. Da's heel wat anders dan fend-off, en volgens mij is de schade bij een aanrijding fend-off ook heel anders (zeer forse schade in de flank).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2010, 21:06:13
klopt niet. die berger stond echt niet stil. kijk maar eens goed naar de laatste foto, vooral naar het slip/remspoor wat daar richting de berm gaat.
spiegel en onderdelen vd motor liggen op de meest linker rijstrook vanaf deze kant gezien, dan nog de graspollen etc. die op het fietspad liggen onder de berger.
Nee, denk eerder dat deze motor op de verkeerde weghelft kwam (inhalen?) waar net dit bergingsvoertuig reed en gevolg: frontaaltje. Zo te zien heeft de berger het aan zien komen en nog geprobeerd uit te wijken.

En het is echt niet zachtjes gegaan ....   :-\

btw: zonneklep wel, maar deur is niet ff zwart gemaakt  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg