De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212266 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #140 Gepost op: 19 november 2013, 12:32:42
Helaas zie dat wel vaker. Collega's hebben dan 'iets' gehoord van schuin en afstand. Dan krijg je dit soort creaties.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #141 Gepost op: 19 november 2013, 12:34:39
We moeten uiteraard ook iets positiefs benoemen:

- De ambulance heeft geen blauw aan;
- De politiemensen staan bij het ongeval en staan niet in het verkeer met een rode kegel te zwaaien;
- Die Friezen klooien niet door tot op het buffervoertuig maar gaan tenminste op tijd naar rechts.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #142 Gepost op: 19 november 2013, 12:49:25
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1221221 date=1384860879
We moeten uiteraard ook iets positiefs benoemen:

- De ambulance heeft geen blauw aan;
- De politiemensen staan bij het ongeval en staan niet in het verkeer met een rode kegel te zwaaien;
- Die Friezen klooien niet door tot op het buffervoertuig maar gaan tenminste op tijd naar rechts.

Dat viel mij ook op...
Zag geen RWS wagen vooraan staan maar de voertuigen ritsen toch een behoorlijke afstand al in naar de rechterrijstrook.
Maar wat ik niet begrijp is waarom er zoveel verschillen zijn qua kundigheid van de agenten...
Is er dan zoveel verschil in kennis van de agenten dat de een wel weet dat die fend-off moet maar niet weet hoe het moet?
Of is het niet opletten in de les? of iets van de klepel en de klok?
Helemaal voor agenten die dus met ongevallen te maken kunnen krijgen lijkt me toch dat ze wel weten hoe het zou moeten..
Zelfs als leek zijnde en geïnteresseerde in de hulpverlening probeer ik het nog goed te doen ook binnen de bebouwde kom.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #143 Gepost op: 19 november 2013, 12:54:38
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft hoevaak je in zo'n situatie terecht komt. De vorige regio waar ik werkte stonden we bijna dagelijks op de snelweg, dan zijn de IM richtlijnen dus veel van toepassing.
Waar ik nu werk kom je bijna nooit op IM wegen, als je er dan komt met een ongeval dan weet bijna niemand de richtlijnen.

Wat overal wel fout gaat is het gebruik van blauw ipv amber, wat ik ergens ook wel weer begrijp. Als ik met Amber aan op de snelweg sta rijden de automobilisten tot aan mn kofferbak door, heb ik blauw aan dan ritsen ze keurig op tijd. Voor mijn eigen veiligheid zet ik soms ook blauw aan ipv amber, dan creëer ik maar iets meer file.  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #144 Gepost op: 19 november 2013, 13:10:52
Citaat van: silque link=msg=1221231 date=1384862078
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft hoevaak je in zo'n situatie terecht komt. De vorige regio waar ik werkte stonden we bijna dagelijks op de snelweg, dan zijn de IM richtlijnen dus veel van toepassing.
Waar ik nu werk kom je bijna nooit op IM wegen, als je er dan komt met een ongeval dan weet bijna niemand de richtlijnen.

Wat overal wel fout gaat is het gebruik van blauw ipv amber, wat ik ergens ook wel weer begrijp. Als ik met Amber aan op de snelweg sta rijden de automobilisten tot aan mn kofferbak door, heb ik blauw aan dan ritsen ze keurig op tijd. Voor mijn eigen veiligheid zet ik soms ook blauw aan ipv amber, dan creëer ik maar iets meer file.  :)

Daar kan ik je geen ongelijk in geven...  Een politie of marechaussee wagen met amber ziet op afstand (en zeker in het donker) uit als een ANWB-wagen of andere pechhulpverlener / gemeentewagen of andere amber-gebruiker en waarom zou je dan eerder gaan ritsen? Is toch nergens voor nodig dan? Met blauw dan weet je dat er wat gaande is... dus dan ga je gewoon vroeg genoeg opzij..
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #145 Gepost op: 19 november 2013, 13:13:45
Als jij oranje ziet op rijstrook 1 moet je gewoon ritsen, of het nou politie of ANWB is. Helaas denken veel mensen zoals jij en rijden tot aan de kofferbak door omdat ze in de veronderstelling zijn dat het toch maar 'ANWB' is.
Zelfs als de ANWB met amber op de vluchtstrook stilstaat schuif ik (indien mogelijk) een rijbaan op.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #146 Gepost op: 19 november 2013, 13:18:14
Citaat van: thetwin84 link=msg=1221227 date=1384861765
Maar wat ik niet begrijp is waarom er zoveel verschillen zijn qua kundigheid van de agenten...
Het is ook een stukje (des)interesse. Het werk van de politie is zo breed dat er ook veel collega's zijn die in andere zaken veel meer interesse en kunde hebben. Probleem is echter dat je wél voor alle taken ingezet kan worden in de noodhulp.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #147 Gepost op: 19 november 2013, 16:36:32
Citaat van: thetwin84 link=msg=1221237 date=1384863052
Daar kan ik je geen ongelijk in geven...  Een politie of marechaussee wagen met amber ziet op afstand (en zeker in het donker) uit als een ANWB-wagen of andere pechhulpverlener / gemeentewagen of andere amber-gebruiker en waarom zou je dan eerder gaan ritsen? Is toch nergens voor nodig dan? Met blauw dan weet je dat er wat gaande is... dus dan ga je gewoon vroeg genoeg opzij..


Ik hoop oprecht dat dit sarcasme is.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #148 Gepost op: 19 november 2013, 16:44:34
Hadden laatst een leuke: een ongeval met trailer met gevaarlijke stoffen niet bekend of er lekkage was. Kwamen aan politie stond naast vrachtwagen en RWS pal erachter. Wij waren met HV en TS dus HV in fend off op 100-150m ts iets verder (vanwege lekkage) en wij met ademlucht en explosiemeter naar het ongeval gelopen. Beide agenten en rws  keken erg sip en gaven aan te hopen dat we geen lekkage zouden tegenkomen. Toen de OVD P direct na ons arriveerde kreeg hij als eerste opdracht van de bevelvoerder om de hele snelweg dicht te zetten totdat zeker was dat de trailer niet lekte...
Onze OVD heeft wel nog even een goed gesprek gehad met beide agenten en RWS om in het vervolg bij een mogelijke OGS toch echt wat afstand te houden. De inspecteur van RWS was echter niet gecharmeerd dat hij op im aangesproken werd want volgens hem reed toch alles langzaam...


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #149 Gepost op: 19 november 2013, 16:52:17
Maar toch is aanspreken goed ! Maar ben er niet bij geweest, dus weet niet hoe de toon van de muziek was...... 998765

Persoonlijk vind ik dat we elkaar te aller tijde moeten aanspreken op veiligheid zonder aanzien van rang,dienst of pakje......!!!

We willen allemaal 's avonds aan de geprakte aardappel zitten toch?
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***