De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:01:54
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.


Ja, ik weet het zeker dat ik hier wil reageren ;)



Wat vinden de experts van deze situatie:



http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/9821-kopstaart-aanrijding-utrechtsebaan

Ik als leek zie:

- Een RWS voertuig wat na een bocht staat geparkeerd

In mijn ogen als leek lijkt het me handiger om deze auto als buffervoertuig voor de bocht te zetten. Hier bestaat de kans dat een ongeduldige automobilist rechts voorbij de file rijdt.

- 6 hulpverleningsvoertuigen in de bufferzone (4x politie, 1x ambulance, 1x berger)

Waren er geen afspraken dat de HV voertuigen voorbij het incident werden geparkeerd?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:23:55
Simpel, die auto's van pol.HGL waren er zeer waarschijnlijk eerder, die vormen altijd liever een buffer-pool ipv buffer-zone.  ;D
Altijd handig als je iets nodig hebt uit je voertuig...
 

De berger: die had voorbij het incident moeten staan. wel netjes wielen ingedraaid  O0
1 Pol.voertuig voor het incident op 100m is genoeg. Die had zelfs verplaatst kunnen worden na de aankomst van de WIS.
De WIS kiest ervoor om hem daar neer te zetten, waarschijnlijk omdat hij anders niet genoeg kegels heeft om tot aan het incident te kunnen beveiligen.
(de politie wil nog wel eens snel vertrekken....)
De ambu mag voor het incident gaan staan. Niet handig en zeker niet veilig, er voorbij is veel veiliger en makkelijker wegrijden.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:28:40
Mooie praktijksituatie, inderdaad. Op welke volgorde is men TP gekomen? Als je als ACH je voertuig hebt neergezet, omdat een politievoertuig als buffer dient, ga je 'm naderhand niet verplaatsen, want je hebt je handen inmiddels vol aan je slachtoffer....groot incident en kun je even gemist worden? Dan kun je overwegen je ambu even voorbij te zetten. ''Scoop and run'' situatie? Dan ben je zsm vertrokken met patiënt aan boord...en wil je je wagen zo dichtbij mogelijk houden...er zijn allerlei scenario's denkbaar.

Nu ken ik de Utrechtse baan erg goed, en gezien de filevorming daar (zeker bij een ongeval, zoals je ziet) rijdt echt alles stapvoets. (verkeerslichten aan einde Utrechtse baan, trajectcontrole, 70km-aanduiding, etc.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #23 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:38:19
juist daarom had de ambuchauffeur er mss beter voor kunnen kiezen om er voorbij te gaan staan bij het aanrijden.
Goed, de berger hoort daar niet, dat lijkt me duidelijk en 3 pol.auto's ook niet. Typisch HGL.

Ik hoor vaak excuses om iets niet te doen, zoals de auto wegzetten. Toch lijkt het erop dat vooral de regiopol. vaak maar aan 1 ding denkt: neerzetten en hulpverlenen.
Niet aan neerzetten, 6 v's en BOB toepassen (schouwen incident etc) en dan hulpverlenen. Het is ook erg moeilijk om het zo te doen soms, maar goed wat heb je aan nog meer slachtoffers???
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:55:34
Tja, als je als eerste TP bent als agent of ambu, maak je binnen enkele seconden een afweging: veiligheid werkplek, zichtbaarheid overig verkeer, afstand tot slachtoffer i.v.m. je spullen en brancard...de situatie op de Utrechtse baan als op de foto, zou ik veilig achten. Het gaat immers bijna nooit zoals in de boekjes. Het is een erg goede richtlijn, maar de praktijk is gewoon afhankelijk van de casus...wie komt als 1e TP, noem maar op.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2011, 17:48:14
Trouwens nog een opmerking aansluitend op een onlangs gevolgde IM-herhalingsles: het idee ambu's uit te rusten met (uitschuifbare) kegels. Zoveel meter die kant op, zoveel meter de andere kant op (50 mtr?!)...en als alle kegels staan, en je je stoptekens hebt gegeven en iedereen hier natuurlijk gevolg aan geeft kun je je VPK gaan helpen. Zo werkt het simpelweg niet...maar dit idee werd serieus geopperd en er werd verteld dat een aantal wagens hier al mee uitgerust waren. Vervolgens moet je met een slechte patiënt gaan vertrekken, alle waardes doorgeven aan je meldkamer opdat ze het ziekenhuis in kennis kunnen stellen..maar wacht even, je moet al je kegels nog gaan verzamelen...terwijl die heli-arts achterin zit te brullen dat je moet vertrekken...lekker werkbaar haha!

Binnen de bebouwde kom wil ik best wat kegels neergooien, links en rechts. Maar een 2e wagen oproepen om het verkeer te regelen (want daar komt het op neer, en ook je eigen veiligheid) dat gaat net even te ver.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:49:20
Trouwens nog een opmerking aansluitend op een onlangs gevolgde IM-herhalingsles: het idee ambu's uit te rusten met (uitschuifbare) kegels. Zoveel meter die kant op, zoveel meter de andere kant op (50 mtr?!)...en als alle kegels staan, en je je stoptekens hebt gegeven en iedereen hier natuurlijk gevolg aan geeft kun je je VPK gaan helpen. Zo werkt het simpelweg niet...maar dit idee werd serieus geopperd en er werd verteld dat een aantal wagens hier al mee uitgerust waren. Vervolgens moet je met een slechte patiënt gaan vertrekken, alle waardes doorgeven aan je meldkamer opdat ze het ziekenhuis in kennis kunnen stellen..maar wacht even, je moet al je kegels nog gaan verzamelen...terwijl die heli-arts achterin zit te brullen dat je moet vertrekken...lekker werkbaar haha!

Binnen de bebouwde kom wil ik best wat kegels neergooien, links en rechts. Maar een 2e wagen oproepen om het verkeer te regelen (want daar komt het op neer, en ook je eigen veiligheid) dat gaat net even te ver.
Zitten er op een ambu eigenlijk wel kegels? Stel nou dat de ambulance eerder aankomt bij een ongeval, SO heeft direct hulp nodig. Fend-off is geen optie, kunnen zij zich dan wel voldoende zichtbaar maken met alleen hun gele wagentje en een blauw lampje?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:56:17
Zitten er op een ambu eigenlijk wel kegels? Stel nou dat de ambulance eerder aankomt bij een ongeval, SO heeft direct hulp nodig. Fend-off is geen optie, kunnen zij zich dan wel voldoende zichtbaar maken met alleen hun gele wagentje en een blauw lampje?

Zoals gezegd zijn er hier en daar wat wagens met kegels, ik meen R'dam. De door jouw geschetste situatie komt regelmatig voor, 1ste wagen met so in nood. Dus schipper je wat met de richtlijnen: wagen fend-off, blauw erop, ruime afstand fend-off, je berekent a.d.h.v. het verkeersaanbod met welke snelheid een eventuele botsing plaats zou kunnen vinden, en daar pas je je afstand tot incident op aan, en je gaat aan de slag, ondertussen geef je een SitRap aan je GMC. En gelukkig hebben we geen ''blauw lampje'', maar een zee aan LEDS, tegenwoordig.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:03:24
Trouwens nog een opmerking aansluitend op een onlangs gevolgde IM-herhalingsles: het idee ambu's uit te rusten met (uitschuifbare) kegels. Zoveel meter die kant op, zoveel meter de andere kant op (50 mtr?!)...en als alle kegels staan, en je je stoptekens hebt gegeven en iedereen hier natuurlijk gevolg aan geeft kun je je VPK gaan helpen. Zo werkt het simpelweg niet... (...)
Prima, als u met de ambulance meent dat u als eerste ter plaatse komt en dan direct veilig kunt werken zonder het stilzetten van het verkeer en het plaatsen van kegels, is dat uiteraard prima. Maar kom dan niet bij de politie of wegbeheerder klagen over dat het verkeer zo dicht bij het ongeval langsrijdt en/of dat ze u de vouwen uit de (veiligheids)broek rijden!  :P

Die veiligheidsmaatregelen zijn er niet voor niets, ze zijn er voor de veiligheid van de hulpverlener, het SO, de omstanders en het overige verkeer. Het is pas veilig als alle verkeer om je heen stil staat. En dan kun je samen met de VPK een afweging maken of het veilig genoeg is om verkeer alsnog te laten passeren of juist niet. Het grote gevaar voor hulpverleners is het enthousiasme om direct hulp te gaan verlenen en daarbij niet meer aan de overige onveilige omstandigheden te denken, zeker op de weg. En als je niet zeker bent over de verkeersveiligheid laat je de meldkamer de politie of de wegbeheerder bellen, en dan zoeken die maar uit hoe ze het verkeer willen regelen.

Vraagje overigens: hoe vaak bent u als eerste ter plaatse met de ambu?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:04:27
Toevoeging: de ergste gevaarssetting is in eerste minuten incident. Zodra de ''cavalerie'' TP is, is het gevaar geweken voor de werkcirkel. Dus de eerste wagen inderaad, die lopen het meeste gevaar.