De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212240 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #650 Gepost op: 11 juni 2018, 13:31:05
Wat ik overigens wel vreemd vind is en die zie ik nu pas de parallel baan staat door een motor geblokt. Nu is een foto maar een plaatje en kun je niet zien of er na de sprinter nog wat staat. Als dit niet het geval is. Dan was dat het eerste HV voertuig welke ik liet weghalen. Een goede vluchtstrook afzetting is voor de voertuigen op de VLS echt voldoende.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #651 Gepost op: 11 juni 2018, 20:05:28
Ah goed gezien. Ik wilde even afwachten of iemand anders het ook zou opvallen.

Inderdaad, ik vond het nogal een zooitje en begrijp niet dat men bij politie Zwolle Incident Management niet wat beter gaan toepassen, want de laatste maanden heb ik aardig wat vreemde dingen voorbij zien komen op de snelwegen.

- De politieauto bij het incident (kun je nog net zien) staat in fend-off voor het ongeval, maar dat was hooguit 10-15 meter voor het betrokken voertuig. Geen kegeltjes er bij. RWS heeft het ietsje later beveiligd op wel de verplichte afstand.

- De politieauto op de vluchtstrook stond inderdaad erg vaag, in fend-off en nog deels op de invoeger.

- En het verkeer werd wel over de parallelrijbaan geleid, maar moest vervolgens bij de toerit naar de snelweg toe de snelweg af via de afrit (er ligt daar op dat punt een parallelrijbaan met weefvak, bij de splitsing heb je een toe- en afrit. De motorrijder van de politie stond daar de boel te blokken met zijn motor midden op de rijbaan, op een 100km/h stuk, waarbij er ook nog eens geen matrixborden boven de parallelrijbaan hangen om de boel af te kruizen. Als kers op de taart bleef hij ook nog eens bij zijn motor staan.

Op Twitter had ik het ook al als opbouwende kritiek proberen over te brengen, maar dat kwam niet echt goed over volgens mij.

https://twitter.com/Stefanuzz/status/1005829684611964928
https://twitter.com/POL_Zwolle/status/1005841774982696960
https://twitter.com/Stefanuzz/status/1005847384797122563
https://twitter.com/POL_Zwolle/status/1005849034781790208

Ik ben echt bang dat het in die omgeving binnen niet al te lange tijd nog een keer goed fout gaat... want voor mijn gevoel doen de meeste agenten maar wat op de snelweg. Ze zetten de hulp aan het slachtoffer op 1, maar eigen veiligheid staat de laatste maandjes regelmatig op een lager pitje of men probeert er wel aan te denken en komt dan met oplossingen waar je niet blij van wordt. Mijn archief met bijzondere beveiligingsacties wordt groter en groter.


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #652 Gepost op: 11 juni 2018, 22:08:15
Dit plaatje is natuurlijk een momentopname, maar ik vrees dat deze situatie best wel even zo gestaan heeft. Die motoragent staat daar dan verre van briljant. Hij staat in z'n eigen buffer, want als een automobilist hem over het hoofd ziet kan ie geen kant op. Zo'n middengeleider is best hoog... De kans op een aanrijding is best aanwezig, want door het weefvak bij de op/afrit hebben mensen weinig zicht naar voren en zijn ze net bezig met snelheid maken, waarna opeens de motor opdoemt.

De fend-off van de politieauto is ook niet volgens het boekje volgensmij. Het busje staat volledig op de vluchtstrook, naar het oogt niet binnen 50 cm van de kantstreep, dus kun je daar gewoon 'recht' achter gaan staan. Zoals de auto nu staat staan de wielen overigens ook niet goed ingedraaid en schiet de politieauto bij een aanrijding de snelweg over.

Had die politieauto de invoegstrook niet half geblokkeerd, dan had die motorrijder de bypass ook niet af hoeven sluiten.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #653 Gepost op: 17 juli 2018, 21:29:08
Ook bij de collega’s van de provincie Brabant ging het afgelopen week fout op de N261 bij Waalwijk. Veroorzaker had geen rijbewijs.

( foto brandweer112.nl )


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #654 Gepost op: 22 september 2018, 12:00:23
Weer een nieuwe bijdrage voor dit topic ;-)

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


vwolbers

  • Inspecteur/adviseur civiele kunstwerken
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #655 Gepost op: 22 september 2018, 13:39:38
Blijft het bizar vinden dat mensen niet vooruit kijken, je ziet felle lampen (van de bergingswagen) en zwaailichten en toch stug door blijven rijden.
De WIS heeft een anderhalve rijstrook afzetting, begrijpelijk maar niet duidelijk, de WIS pickup staat ook wel erg dicht op de bergingswagen (ca. 25m), helemaal op zo'n locatie zonder matrixborden.
Gelukkig is het net niet misgegaan want dan was het een aardige ravage geweest.

De afzetting van de aanemmer is ook niet echt een voorbeeld, de BOTS heeft nu ca. 12m tot de werkbus, en volgens mij ook geen voorwaarschuwing.
En dan haalt de WIS zijn auto uit fend off, maar de kegels half op RS2 laten staan, duurt toch een poos voordat de afzetting met kegels wordt dichtgezet (nog steeds half op RS2).
wordt je door de BOTS van RS1 naar RS2 geleidt, staat opeens op RS2 een rijtje kegels, dat busje op 1:42 weet het niet meer, wil eerst over RS1 toch maar over de VS.
Was handiger geweest om RS2 ook af te sluiten, of RS2 volledig open te zetten.



Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #656 Gepost op: 22 september 2018, 18:53:15
Blijft het bizar vinden dat mensen niet vooruit kijken, je ziet felle lampen (van de bergingswagen) en zwaailichten en toch stug door blijven rijden.
ik denk dat men tegenwoordig met van alles bezig is achter het stuur en opletten en bewuste verkeersdeelneming staat niet hoog op de prio lijst.

Het eerste wat men tegenwoordig zegt bij handheld bellen is ook : "Ik let echt wel op... Ik weet precies wat ik doe en het is nog nooit fout gegaan".

Dus dat "vooruit kijken" en waar het mis gaat is eenvoudig te verklaren.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #657 Gepost op: 22 september 2018, 20:24:03
De bots staat niet op ongeveer 12m is gezichtsbedrog van een telelens. De middenstreep is een 3 x 9 streep. Wit 3 meter en 9 meter tussen de strepen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #658 Gepost op: 23 september 2018, 17:02:47
De eerste is gewoon de gebruikelijke pannekoek die je bijna over het hoofd ziet op een lange rechte weg.

Bij het opruimen staat de afzetting wel erg slordig. Ik snap de verwarring van de Vito bus wel. Ineens staan er zonder eerdere obstakels kegels midden op de rijstrook en meestal wordt je geacht op de rijstroken te blijven. Ik snap daarom dat hij even twijfelde of hij niet links moest passeren in plaats van de vluchtstrook op. Het was duidelijker geweest de RWS wagen te laten staan of de bots even op het midden van de twee stroken te plaatsen tot alle kegels opgeruimd waren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #659 Gepost op: 30 september 2018, 02:03:25
Die kegels staan gewoon raar, verder nette afzetting.