De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 213113 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #90 Gepost op: 9 februari 2012, 13:24:40
@HIT: wat betreft "Overigens, bij Fend-Off plaatsing met in werkingzijnde motor heeft minder effect dan wanneer het contact wordt uitgezet. Dit omdat de wiellen altijd willen draaien in de minste weerstand, bij geen contact heb je een stuurslot die dit grotendeels tegenhoudt." , is dat met moderne wagens met (veel) stuurbekrachtiging of drive-by-wire nog steeds een factor?

Bij een bevriende autosloperij hebben we het eens uitgeprobeerd met drie voertuigen:
VW Golf 2 (2000, verrot)
Opel Astra H (2008, airbags opgengesprongen)
en een Iveco turbo daily. (2009, uitgebrande personenbus)

De proef is uitgehaald door een containerbak aan een staalkabel van 100m voor uit te trekken onder het voertuig door.

Alleen de turbodaily beleven de wiellen langer in fend-off staan. Ik heb door deze stunt ook een krat bier verloren omdat ik de eigenaar van de autosloop niet geloofde.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #91 Gepost op: 9 februari 2012, 14:50:55
Inderdaad moeilijk te geloven...  :(

Aan de andere kant - mét stuurslot zal het bij een flinke klap ook niet veel uitmaken, toch? Sommige stuursloten hebben de naam met een flinke ruk aan het stuur nog te kraken te zijn (nee, heb het nog nooit uitgeprobeerd  ;D).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #92 Gepost op: 9 februari 2012, 19:51:10
Vaak worden volgens mij bij een FEND-OFF ook pionen gebruikt (indien voorradig in de auto) en voor de FEND-OFF voertuig uitgezet en na zoveel meter schuin naar de vluchtstrook??
Ik zeg hierbij wel dus voorradig in auto erbij he hahaha, indien niet voorradig dus niet.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


sylvester1986

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 9 februari 2012, 19:55:34
Vaak worden volgens mij bij een FEND-OFF ook pionen gebruikt.
Die staan dan toch tussen het buffervoertuig en het ongeval, om aan te geven dat dat de werkruimte is?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #94 Gepost op: 9 februari 2012, 19:59:05
Ja, dat is ook nog zoiets - in de Angelsaksische (internet-)literatuur omtrent fend-off wordt het voertuig ook nog eens met kegels afgezekerd, in NL niet - aan de andere kant zijn de politievoertuigen in NL iets duidelijker gestriped dan bijvoorbeeld in de VS.
In de VS wordt ook aangeraden de grotere voertuigen (dus brandweer) voor fend-off te gebruiken - ambulances (bijna) per definitie niet.
Waarom deze verschillen (behalve een eventueel gebrek aan kegels)?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #95 Gepost op: 9 februari 2012, 22:40:26
Aangezien de link in de startpost niet meer werkt.

http://brandweerasten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=207%3A1700-01-01-003-ongeval-met-beknelling-a67-r466&catid=15%3Auitrukken-2010&Itemid=1

Daar staat dezelfde foto's, die ik toen der tijd heb gemaakt ;)



enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #96 Gepost op: 9 februari 2012, 23:38:06
Vaak worden volgens mij bij een FEND-OFF ook pionen gebruikt (indien voorradig in de auto) en voor de FEND-OFF voertuig uitgezet en na zoveel meter schuin naar de vluchtstrook??
Ik zeg hierbij wel dus voorradig in auto erbij he hahaha, indien niet voorradig dus niet.

Op http://www.im-revi.nl/node_html/startpagina-1.html kan je de Richtlijnen lezen en downloaden en de filmpjes met uitleg bekijken.
Tevens kan je ook jezelf testen als je alles gelezen en bekeken hebt om te kijken hoe goed je kennis is.
Verder is het misschien handig om de onderstaande link aan je werkgever door te geven.
Hier kan hij bijvoorbeeld de Schouwkaart bestellen om aan het personeel uit te delen zodat je precies weet wat je moet
doorgeven bij een ongeval aan informatie. http://www.eigenveiligheideerst.nl/publicaties.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #97 Gepost op: 10 februari 2012, 10:02:35
even een reactie mijnerzijds, vanuit mijn ervaringen en wat ik begrepen heb van de experts:

Fendoff werkt om een simpele reden: afstand en plaatsing/stand van het voertuig.
fendoff is bedoeld om de incidentlocatie als BUFFERvoertuig te BESCHERMEN, NIET om te voorkomen dat het voertuig gaat rollen o.i.d.

Wanneer onze navara's met hun gewicht fendoff en in de juiste hoek op de rijstrook en afstand van het incident geplaatst zijn, dan zou deze na een aanrijding richting de incidentlocatie moeten schuiven ZONDER in het incident terecht te komen. Hierbij absorbeert het buffervoertuig de energie uit de aanrijding, zodat de hulpverleners en omstanders bij het incident veilig blijven. In de praktijk is ook al diverse keren gebleken dat dit heel goed werkt: TMA of buffervoertuig totalloss, iedereen veilig. Ook zijn er een aantal botsproeven met zowel auto's, TMA's en ook de motorfietsen (politie. ambu en RwS) geweest die deze theorieën prima ondersteunen!

Het is nadrukkelijk NIET de bedoeling dat het voertuig NIET naar het incident gaat, maar in het verkeer terecht komt. Dit is een misverstand wat ik ook vaak van andere hulpverleners langs de weg hoor bij incidenten. Wat ik dan zie, is dat hulpverleners de wielen juist richting het verkeer draaien en hopen zo het incident te beschermen. Bij een aanrijding creëer je dan juist een nieuw incident in het verkeer. Want dat voertuig gaat echt die kant op waar de wielen heen gedraaid staan.

Van diverse experts bij de KLPD en regio heb ik ook gehoord, dat het geen zin heeft je wielen helemaal door te draaien. Een klein stuk insturen werkt vele malen beter en je kan weer sneller wegrijden ook nog ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #98 Gepost op: 10 februari 2012, 12:14:27
Vaak worden volgens mij bij een FEND-OFF ook pionen gebruikt (indien voorradig in de auto) en voor de FEND-OFF voertuig uitgezet en na zoveel meter schuin naar de vluchtstrook??
Ik zeg hierbij wel dus voorradig in auto erbij he hahaha, indien niet voorradig dus niet.
Fend-off wordt gebruikt op een rijstrook die normaal in gebruik is voor het verkeer in één richting. De verkeerskegels ("pionnen") worden dan tussen het voertuig en het incident gezet. NOOIT voor het voertuig aan de kant waar het verkeer nog rijdt, omdat dit de onveilige kant is. Je loopt dan onbeschermd buiten de gezekerde zone om een paar lullige kegels te plaatsen. Je plaatst in de beschermde zone kegels om te voorkomen dat de verdreven automobilisten na het buffervoertuig weer naar de afgesloten rijstrook gaan en dan alsnog bovenop het incident botsen.

Bij een vluchtstrookbeveiliging worden wél kegels voor het buffervoertuig geplaatst, en weer niet tussen het voertuig en het incident. Omdat de vluchtstrook in principe no-go is voor het overige verkeer kan dat iets veiliger gebeuren. De afstand tussen buffervoertuig (dat NIET in fend-off staat!) en pechgeval/incident is dan ook kleiner.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #99 Gepost op: 6 juli 2012, 10:58:35
Kwam deze foto tegen, volgensmij geen schoolvoorbeeld hoe we een snelweg afzetten dmv de Fend-Off:


© Foto: Manfred Berrevoets / Provicom

vlnr; berger? OvD-P, Nhlp, Nhlp, Rijkswaterstaat. Let ook op de zeer slecht zichtbare signalering (leve de aanbesteding!)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.