De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65




erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2010, 23:13:04
http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=541:twee-ongevallen-op-dezelfde-locatie&catid=1:noord-brabant


Wie de fotos wil veiligstellen in dit topic... graag.
:o
Zo'n wagen van de WIS (Weginspecteur) is nou niet bepaald onzichtbaar: reflectiestriping, een stel van die felle amber zwaailichten op het dak, het matrixbord met de geleidepijlen. Daarnaast was het al behoorlijk donker, waardoor die lampen alleen maar beter opvallen.

Dan zit je toch wel verschrikkelijk te pitten als je die over het hoofd ziet... Ongelofelijk....


De WIS zal hier op rijstrook 2 gestaan hebben, maar zo'n joker kan je ook op de vluchtstrook aanrijden. Dit is dus ook een 'prima' voorbeeld (helaas) waarom je bij pech, staand op de vluchtstrook, NOOIT in je auto moet blijven zitten, maar zover mogelijk in de berm moet gaan staan.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2010, 23:23:12
Ondanks het moderne Incident Management en matrixborden klappen er helaas ook heden ten dagen nog steeds automobilisten op goed zichtbare afzettingen of rijden vrachtwagens in op stilstaande files.
Het blijft bloedlink ondanks alle maatregelen. De menselijke factor
Iedereen direct achter de vangrail die niet direct betrokken is bij de hulpverlening blijft het beste advies.

Ook idioot filmpje (uit vroegere tijden) :
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2010, 10:52:59
Ik heb nog wat beelden in mijn geheugen van botsabsorbers die precies hadden gedaan wat ze moesten doen.

Echter, het was alleen niet zo handig om in de cabine een dvd'tje te kijken, wachtend op het verschuiven van de afzetting...  :-[


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 11:19:21
De reden van die 100 meter......? Zie hier het resultaat van een botsproef. De grijze Peugeot stond fend-off waarbij hij werd aangereden door de groene Opel met ongeveer 100 km/u. De 100 meter bufferruimte werd probleemloos overbrugd door de Peugeot!.









Meer overtuiging had ik niet nodig! Foto's overigens van mijzelf, met GSM gemaakt.


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2010, 11:25:41
De WIS zal hier op rijstrook 2 gestaan hebben, maar zo'n joker kan je ook op de vluchtstrook aanrijden. Dit is dus ook een 'prima' voorbeeld (helaas) waarom je bij pech, staand op de vluchtstrook, NOOIT in je auto moet blijven zitten, maar zover mogelijk in de berm moet gaan staan.

Toevallig gisteren getuige geweest van een dergelijk ongeval. Meisje met meisjesauto staat met lekke band op de vluchtstrook, en blijft zitten wachten op de ANWB. Beschonken medeweggebruiker (reed 100 meter voor mij) ramt zijn dikke BMW er met een vaartje van 100 km/u schuin achterin. Er ging wel op dat moment wel wat door me heen kan ik je vertellen. Meisje kwam er gelukkig relatief goed vanaf. Moraal van dit verhaal: het kan [altijd]  gebeuren!!


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 12:05:55
:o  dat is ook toevallig. 2 weken geleden stapte mijn collega uit op de A29, bij een ongeval, voertuig fendoff gezet. kruizen boven de weg, hij loopt bij zijn auto weg en ziet die vervolgens na een gigantische klap zo voorbij vliegen. Hij had zelf niets, maar z'n auto is wel los.  ::)

Onbegrijpelijk...... ik zie het elke dag meerdere keren bijna gebeuren als ik ergens sta, maar het gaat meestal net goed.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2010, 16:10:48
Heb je al een camera op de wagen met hardiskrecorder? Een keer richting het verkeer zetten.

Idee: op 40, 25, 15 meter getrapt verlichte andreasstrips leggen voor het buffervoertuig???


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2010, 14:39:01
Heb je al een camera op de wagen met hardiskrecorder? Een keer richting het verkeer zetten.

Idee: op 40, 25, 15 meter getrapt verlichte andreasstrips leggen voor het buffervoertuig???
dat betekent dan zonder beveiliging die strips neerleggen, ergo nog langer exposed aan het gevaar. Nee, wacht wel op de bots en zsm bij mijn auto vandaan! zeker wanneer er geen signalering is.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2010, 23:15:55
Filmpje!!!!!