De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 212957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #60 Gepost op: 12 oktober 2011, 19:14:04
Weet je dat heel zeker??? Mij is geleerd dat ELK voertuig wat bij een incident staat op een IM weg, zijn wielen moet indraaien naar de verkeersluwe zijde.

Ik heb vandaag het hele boekje IM eenzijdig aanrijdgevaar doorgespit daarin staat alleen het buffervoertuigbeschreven in fend of... het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerde boekje hebt maar ik kan dat niet vinden.
Wanneer jullie het weten te staan zou ik het ook graag weten want mij is namelijk dit zo geleerd. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #61 Gepost op: 12 oktober 2011, 19:46:50
Fend-off is niet hetzelfde als wielen indraaien naar de verkeersluwe zijde.


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #62 Gepost op: 12 oktober 2011, 19:58:51
Je draait je wielen altijd naar de verkeersluwe zijde, ofwel naar de (dichtstbijzijnde) (buiten)berm van je eigen rijrichting. Op meerbaans (snel)wegen dus naar de middenberm als je op de linkerstrook staat en naar de buitenberm als je op de rechterstrook staat. Op enkelbaans wegen naar de buitenberm van je eigen weghelft. Gezien vanuit het streetview-plaatje draai je de wielen dus naar rechts (voor de kijkers links), richting die bestelbus. Waarom? Op het moment dat je wordt aangereden, dan gebeurt dat van achteren. Heb je de wielen naar links, dan schiet je de tegemoetkomende strook op en dat is niet wenselijk. Heb je de wielen recht, dan schiet je door het kruisingsvlak op, en dat is ook niet wenselijk. Heb je de wielen naar rechts, dan schiet je over de rechtdoorgaande rijstrook de buitenberm in. Er is een kans dat daar iemand stil staat of passeert, maar gezien het feit dat dit dezelfde rijrichting is (en dus netto de kleinste botssnelheid) is dit de meest wenselijke situatie als het toch mis mocht gaan.
Dankje wel voor je uitgebreide antwoord en onderbouwing.Daar kan ik wat mee, ik snap zelf ook wel dat de berm veiliger is maar als het niet kan. Sta trouwens nooit meer dan 2 minuten op de rijbaan.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #63 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:17:46
Fend-off is niet hetzelfde als wielen indraaien naar de verkeersluwe zijde.

Ook de wielen draaien naar de verkeersluwe zijde staat er niet in, vandaar ook mijn vraag.

Maar om even mijn antwoord te onderbouwen, de ambu staat er dicht op het ongeval. Bij het wegdraaien van de wielen maakt hij het zichzelf moeilijk om eventueel met spoed weg te rijden. In het geval van elke seconde telt en gezien de plaats waar hij staat (na diverste andere voertuigen) is zijn wegdraaien van de wielen geen meerwaarde. Zeker niet als je ziet hoe hard het verkeer er langs rijd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #64 Gepost op: 13 oktober 2011, 23:55:18
Ik heb vandaag het hele boekje IM eenzijdig aanrijdgevaar doorgespit daarin staat alleen het buffervoertuigbeschreven in fend of... het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerde boekje hebt maar ik kan dat niet vinden.
Wanneer jullie het weten te staan zou ik het ook graag weten want mij is namelijk dit zo geleerd. :-X
bij mijn weten wordt fend/off allen gebruikt door het buffervoertuig bij wegen met eenzijdig aanrijdgevaar.
wielen indraaien naar de berm is niet gelijk aan fend-off staan, wielen draai je naar de verkeersluwe zijde omdat als je voertuig wordt aangereden het niet richting het verkeer gaat.
de rest hangt af van het parkeerbeleidt dat gevoerd wordt op een PO.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #65 Gepost op: 20 oktober 2011, 12:17:47
Hier is een goed voorbeeld van een ambulance die klaarblijkelijk als eerste ter plaatse is die dus in fend-off is geplaatst:


BRON: Brandweer Nederweert


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #66 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:13:45
nu vraag ik me af waarom deze niet verwisseld is voor een ander voertuig dat ter plaatse is gekomen.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #67 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:17:41
Ik heb effe op de site gekeken van brandweer nederweert en zie dus dat er al een afzetting stond kun je ook zien aan de grote kegels die zijn van Limburg (gele ondervoet),of wel die ambu heeft de ambu zo geparkeerd en de brandweerauto's staan voor de Ambu en meerdere voertuigen.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2011, 09:34:24
Ik heb effe op de site gekeken van brandweer nederweert en zie dus dat er al een afzetting stond kun je ook zien aan de grote kegels die zijn van Limburg (gele ondervoet),of wel die ambu heeft de ambu zo geparkeerd en de brandweerauto's staan voor de Ambu en meerdere voertuigen.
Als ik de slideshow van de diverse foto,s bekijk, staat alles in de veiligheidsruimte, en staan na het ongeval alleen een paar auto,s van passanten?? Dus klopt er van deze situatie ook niet veel.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #69 Gepost op: 26 november 2011, 08:39:33




Op regio15 staan de foto's in deze volgorde. Op de bovenste foto komt de berger achterin de foto aanrijden, terwijl als de berger er staat, de VW Touran van de politie blauwe zwaailampen aan heeft.

Goed, gezien de matrix-borden is aan te nemen dat e.e.a. is afgekruist, maar om het nou een lekkere beveiliging te noemen :-X
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)