Wethouder zwaargewond door kanon - Oldenzaal 01-01-2010

Auteur Topic: Wethouder zwaargewond door kanon - Oldenzaal 01-01-2010  (gelezen 9784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 1 januari 2010, 18:37:08
Wethouder ernstig gewond bij aftrap nieuwjaarsduik

http://www.nu.nl/binnenland/2154133/wethouder-ernstig-gewond-bij-aftrap-nieuwjaarsduik.html
Uitgegeven: 1 januari 2010 16:41
Laatst gewijzigd: 1 januari 2010 17:25

OLDENZAAL - Wethouder Frits Rorink van de gemeente Oldenzaal is vrijdag ernstig gewond geraakt bij het lossen van het startschot voor de nieuwjaarsduik in een recreatieplas bij Oldenzaal.
 De 51-jarige bestuurder is met zwaar beenletsel per direct met ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Na het incident hield de politie een 59-jarige Enschedeër aan voor mogelijke betrokkenheid.

Volgens de politie is nog onduidelijk hoe het voorval precies heeft kunnen gebeuren.

Ze doet onderzoek naar de omstandigheden en naar alle betrokkenen en organisaties die vrijdag op Het Hulsbeek aanwezig waren. Meerdere aanhoudingen sluit een woordvoerder niet uit.

Kanon
Rorink loste het startschot via een kanon van het schip van stichting de Tukker, het goede doel dat gesteund wordt door de nieuwjaarsduik. Het kanon weigerde een aantal keren dienst waarna ineens het schot wel afging.


Samen sterk in de hulpverlening!


Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2010, 23:00:58
Aanhouding na ongeval Twentse Nieuwjaarsduik

De politie heeft een 59-jarige man uit Enschede aangehouden vanwege mogelijke betrokkenheid bij het ongeval tijdens de Twentse Nieuwjaarsduik in Oldenzaal. Wethouder Rorink raakte zwaargewond aan zijn been toen het startkanon te laat af ging.

Het ontsteken van het kanon mislukte enkele keren, waarna de duik zonder startschot begon. Toen het kanon opgeruimd werd ging het alsnog af. De wethouder werd van korte afstand in zijn been getroffen. Hij is door ambulancemedewerkers behandeld en daarna naar het ziekenhuis in Enschede gebracht. De politie doet onderzoek naar iedereen die bij de Nieuwjaarsduik en het ongeluk betrokken is geweest. Naar aanleiding daarvan is de Enschedeër aangehouden. Ook wordt onderzocht of er een vergunning voor het kanon was. Het kanon is beschikbaar gesteld door zeilschip De Tukker, die wel een vergunning heeft.

Enkele honderden mensen namen deel aan de Nieuwjaarsduik, waarbij ook veel toeschouwers aanwezig waren. Volgens de organisatie is de duik qua omvang de vijfde van Nederland.

Bron. http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=105626
Hier is ook een filmpje te zien "Hoe het gebeurde".


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2010, 08:42:25
http://media.rtvoost.nl/media/158506.asf

Die wethouder heeft vele neusgaten boven zich gezien na het incident.......  :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 10:09:24
Tuurlijk; beste stuurlui staan aan wal....

Maar wat moet dat ding daar midden tussen het publiek ? Is niet, euh, erg briljant  :-X

Peen
Redacteur van


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2010, 10:13:48
wat heet in dit geval "zwaar gewond"? Ik begreep van het journaal dat het een slagaderlijke bloeding betrof? Ben toch benieuwd hoe dat kanon dat heeft gedaan....enorme terugslag en er dan achter staan?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 04:10:52
wat heet in dit geval "zwaar gewond"? Ik begreep van het journaal dat het een slagaderlijke bloeding betrof? Ben toch benieuwd hoe dat kanon dat heeft gedaan....enorme terugslag en er dan achter staan?

Schipper van kanonongeluk weer op vrije voeten

zaterdag 02 januari 2010 | 10:00 | Laatst bijgewerkt op: zondag 03 januari 2010 | 00:39

OLDENZAAL/ ENSCHEDE - De 59-jarige schipper van De Tukker is na verhoor vrijgelaten.
...
De schipper was bij het evenement verantwoordelijk voor het afschieten van het scheepskanon met een losse flodder, een prop papier. Het kanon weigerde. Bij het ontmantelen ging het kanon alsnog af, en de wethouder werd vol in zijn been geraakt.
...
 Artsen hebben de Oldenzaalse wethouder Frits Rorink laten weten dat hij een lange weg te gaan heeft met diverse operaties. In het been van Rorink zat een diepe vleeswond. Ook zijn er zenuwen geraakt en brak hij zijn kuitbeen. De lijsttrekker van het CDA is vrijdag in allerijl overgebracht naar het ziekenhuis in Enschede waar hij een urenlange operatie onderging.

lees verder: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6025060/Schipper-van-kanonongeluk-weer-op-vrije-voeten.ece
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2010, 05:40:05
wat heet in dit geval "zwaar gewond"? Ik begreep van het journaal dat het een slagaderlijke bloeding betrof? Ben toch benieuwd hoe dat kanon dat heeft gedaan....enorme terugslag en er dan achter staan?

Nee, als ik het filmpje zo zie dan is ie niet geraakt door het kanon zelf want stond er een meter of twee/drie voor. Vraag mij af waardoor ie geraakt is, de luchtdruk of zo? Kanonskogel lijkt mij sterk, want die schiet je niet af een menigte in.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 11:14:50
Nee, als ik het filmpje zo zie dan is ie niet geraakt door het kanon zelf want stond er een meter of twee/drie voor. Vraag mij af waardoor ie geraakt is, de luchtdruk of zo? Kanonskogel lijkt mij sterk, want die schiet je niet af een menigte in.

in de tekst is sprake van een prop papier. Het is niet ondenkbaar dat een dergelijke prop op zo'n 2 a 3 meter afstand schade aan kan richten, er is toch sprake van grote kracht waarmee geschoten wordt...

Overigens ben ik van mening dat je nooit of te nimmer voor de loop van enig wapen moet gaan staan. zéker niet als dat wapen geladen is, dienst heeft geweigerd of op andere wijze mogelijkerwijs af zou kunnen gaan.

(ja, er is sprake van enige speculatie in bovenstaande dat geef ik toe)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 11:39:16
in de tekst is sprake van een prop papier. Het is niet ondenkbaar dat een dergelijke prop op zo'n 2 a 3 meter afstand schade aan kan richten, er is toch sprake van grote kracht waarmee geschoten wordt...Overigens ben ik van mening dat je nooit of te nimmer voor de loop van enig wapen moet gaan staan. zéker niet als dat wapen geladen is, dienst heeft geweigerd of op andere wijze mogelijkerwijs af zou kunnen gaan.

Is les 1 op de schietbaan - en geldt vanzelfsprekend ook buiten de schietbaan
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter