03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 46298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Gepost op: 3 januari 2010, 04:08:17
Bij deze een nieuwe casus, met voor elk wat wils: brandweer, politie en ambulance zullen een soortgelijke casus uit de praktijk kunnen herkennen of in de toekomst tegenkomen. En het begint natuurlijk bij de melding...

Centralist Els van de politie neemt op 22 mei 2009, op een vrijdagavond, om 21.08 een 112 telefoontje op. Dit is de eerste informatie die ze uit de melding krijgt:

  • Frontale botsing, hoge snelheid op de N57 ter hoogte van Ellemeet
  • Twee personenauto's en een vrachtauto
  • Ligt iemand op de motorkap van een auto
  • Vrachtauto ligt in de sloot
Omdat de meldkamers tegenwoordig goed samenwerken, is directe communicatie tussen Els en de centralisten van de brandweer en GGD mogelijk. Wat willen rood, wit en blauw nog meer voor informatie van de melder? En wat wordt op basis van deze eerste melding op pad gestuurd?

Succes...


Wout


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2010, 04:34:54
Gele tak:

Exacte locatie: hectometerpaaltje ?
aantal betrokken personen?
Hoeveel personen nog in de voertuigen?
Eventueel aard van het letsel (zover te beoordelen door de melder)
Wat is de lading van de vrachtwagen, mogelijk gevaarlijke stoffen?

Zonder bovenstaande info zal in ieder geval vanuit MKA gealarmeerd worden: MMT, OvD-G, 2 ambulances (zo spoedig mogelijk sitrap bij aankomst)
Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen er nog meer ambulances worden gealarmeerd.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2010, 10:58:22
Vragen:
Hoe diep/breed is de sloot en hoe ligt de vrachtwagen er in? (ivm eventuele inzet duikers)
Hoeveel slachtoffers, hoeveel nog in voertuigen?
Lading vrachtwagen?

Eerste uitruk door TS + HV + OVD, afhankelijk van nadere info opschalen naar middel-HV, eventueel aangevuld met duikers

Vanuit de blauwe kant in ieder geval 2 auto's. liefst 2 zijdig aanrijden ivm file. Verder voorwaarschuwing naar VOA.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2010, 13:35:17
Gele tak:

Exacte locatie: hectometerpaaltje ?
aantal betrokken personen?
Hoeveel personen nog in de voertuigen?
Eventueel aard van het letsel (zover te beoordelen door de melder)
Wat is de lading van de vrachtwagen, mogelijk gevaarlijke stoffen?

Zonder bovenstaande info zal in ieder geval vanuit MKA gealarmeerd worden: MMT, OvD-G, 2 ambulances (zo spoedig mogelijk sitrap bij aankomst)
Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen er nog meer ambulances worden gealarmeerd.

Misschien nog ter aanvulling om te melder te vragen wanneer hij gaat kijken hoeveel slachtoffers er nog in de auto zitten hoeveel er daarvan nog aanspreekbaar zijn.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2010, 13:57:18
Zo dat is direct een binnenkomer het nieuwe jaar :D

Oke de centralist van de brandweer zal naar aanleiding van deze melding (frontale aanrijding met hoge snelheid, tevens vrachtauto bij betrokken welke in de sloot ligt) de volgende alarmering verzenden:
P1 4835 4838 4877 4580 4784 N57 - Dammenweg Ellemeet Beknelling (nb: middel-hv)

De volgende eenheden gaan de straat op: 2x TS, 1x HV, OvD, 2x WO

Ik wil weten:
- exacte locatie (HM-paaltje) (de N57 is heel lang en voor hetzelfde geldt is de melder mis en moeten we ergens bij Vrouwenpolder zijn)
- aantal slachtoffers in de auto's en hun toestand (aanspreekbaar ja/nee)
- is er sprake van brand
- wat vervoert de vrachtauto (gevaarlijke stoffen?)
- indien mogelijk de types en merken van de auto's i.v.m. het crash recovery systeem.
- wie is de melder
- hoe diep/breed is de sloot waar de vrachtauto in ligt?

Plan + : gevaarlijke stoffen > bovenwindse aanrijroute, opstellen op 100m

CPA en Politie regelen hun zaakjes. Ik neem aan dat de weg ten minste volledig afgesloten wordt aan beide kanten!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2010, 14:04:51
Nog vrij onduidelijk wat er aan de hand is voor de brandweer, is er sprake van een beknelling in een van de personenauto's of vrachtwagen? M.a.w. waarom is de hulp van de brandweer ingeroepen?

Wat is de lading van de vrachtwagen, ligt de sloot ver van de doorgaande weg (talud e.d.) hoe diep is de sloot en staat er water in?

Gezien deze informatie zou ik in eerste instantie 1x TS + HV +OvD alarmeren.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 14:06:28
Nog een vraag: betreffen het gescheiden rijbanen? Plaatselijke bekendheid is niet zo best aldaar! Aanrijroute?


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2010, 14:07:08
Ik wil weten:
- aantal slachtoffers in de auto's en hun toestand (aanspreekbaar ja/nee)

Waarom zou een brandweercentralist willen weten hoeveel slachtoffers er zijn?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 14:11:43
Nog een vraag: betreffen het gescheiden rijbanen? Plaatselijke bekendheid is niet zo best aldaar! Aanrijroute?
Geen gescheiden rijbanen, en wellicht is bijstand vanuit Rotterdam Rijnmond een optie ;)
Google Maps

Lekker in de buurt, deze casus :P


guest4965

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 14:14:01
P1 4835 4838 4877 4580 4784 N57 - Dammenweg Ellemeet Beknelling (nb: middel-hv)

De volgende eenheden gaan de straat op: 2x TS, 1x HV, OvD, 2x WO

Als brandweercentralist zou ik niet direct zo groot opschalen. 2x WO lijkt me wat veel, omdat je niet eens zeker weet of er daadwerkelijk een inzet komt met duikers.
Als je twee gescheiden rijbanen betreft zou ik wel 2x TS sturen, om zo van twee kanten aan te rijden.
Als het geen gescheiden helften betreft zou ik 1x TS sturen en de situatie door de OvD laten inschatten, en die dan (mochten er meerde mensen bekneld zitten o.i.d.) nog een tweede TS erbij vragen.

Ik kom dus voor de brandweerkant uit op:
1x TS, 1x HV, 1x WO, 1x OvD