03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 46368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DistrictZuid

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
Reactie #100 Gepost op: 9 januari 2010, 12:13:40
Klopt maar er staan nu 20 berichten per pagina ipv 10 berichten

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23479.220.html


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #101 Gepost op: 10 januari 2010, 23:25:17
In http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24468.0.html is meer informatie te vinden over de gevaarlijke stof, onder andere informatie afkomstig van de inmiddels beroemde AGS van Amsterdam ;), J. van Middelkoop

Laat dat "Van" er maar af, dat is de adellijke tak. Ik ben van de arme tak. Ik zou trouwens niet weten wat ik gedaan heb om beroemd te worden. Volgens mij ben ik hoogstens berucht ("radicaal" noemde iemand me pas nog op dit forum). Liever de aandacht gericht op deze interessante casus (met dank aan Shave die mij hierop attendeerde: leuk !)

Als er sprake is van een lek, zal bij contact van zwaveltrioxide met water (slootwater of vocht uit de lucht) een witte nevel worden gevormd. Dit is al snel zichtbaar en is dus één van de belangrijke aandachtspunten voor de eenheden ter plaatse. Mocht er geen spoortje nevel te zien zijn uit de tankwagen, dan is de tank nog heel of is er alleen sprake van mogelijk een klein gaatje onder water.
Aangezien er bij de eerste melding alleen sprake was van lichte rook uit de citroën en verder niet, is de kans groot dat de tank nog heel is. Het wordt dan tijd voor een rondomverkenning door een verkenningsploeg in uitrukkleding en ademlucht.
 
De verongelukte personenwagens staan als het flinke westenwind is (en de plaatjes staan met de bovenzijde naar het noorden) bovenwinds. Ter controle of de hulpdiensten hier veilig kunnen werken, moet een verkenningsploeg (liefst meetploeg) met explosiegevaarmeter (standaard) en voorzien van met water bevochtigde pH-papiertjes (die verkleuren bij contact met zuur in de lucht) en/of buisjes mierenzuur (reageren ook op zwaveltrioxide) eerst een verkenning doen bij de personenwagens. Hoewel ik dit bovenwinds niet verwacht, moet de verkenningsploeg daarbij tevens letten op eventueel hoesten van slachtoffers door irritatie van de luchtwegen. Is er geen irritatiehoest en is er ook geen verkleuring zichtbaar van papier of buisjes, dan moet vervolgens als volgt rondom de tankwagen worden gecontroleerd:
- een pH-papiertje bij de cabine in het water voor controle op eventuele zuurvorming in het slootwater
- benedenwinds van de cabine een luchtcontrole, gevolgd door benedenwinds van de tank.
- idem controle van het slootwater achter de tankwagen
Is er nergens een spoortje nevel te zien rond de tank en verkleurt het pH-papier of het meetbuisje niet, dan is de tankwagen waarschijnlijk niet lek.

De andere hulpdiensten kunnen dan zonder beperkingen worden ingezet op de personenwagens. Bij de cabine van de tankwagen voor de zekerheid zoveel mogelijk vanaf bovenwindse zijde. Een meetploeg periodiek controlemetingen laten doen (met misschien als extra "continue meetoptie" strips met vochtig pH-papier op een paaltje benedenwinds van de tankwagen. Analoog aan het gebruik van detectiepapier voor strijdgassen bij defensie.  Een meetploeg belasten met controle hiervan.)

Los van dit incident:
Bij een incident met gevaarlijke stoffen in de buitenlucht kan bij de meeste stoffen vanaf de bovenwindse zijde veilig een verkenning worden uitgevoerd in uitrukkleding met ademlucht. En regelmatig kan (in overleg met de AGS) met onze huidige uitrukkleding ook bij kleine lekkages verantwoord een snelle grijpredding in uitrukkleding en ademlucht worden gedaan (eventueel aangevuld met chemielaarzen en chemiehandsschoenen), waarbij de ingezette ploeg en slachtoffers vervolgens moeten worden ontsmet (hoeft niet altijd met water, soms is ventilatie voldoende!). In geval van zwaveltrioxide zou ontsmetting met veel water moeten worden gedaan en is ventilatie niet genoeg, omdat de stof reageert met vocht op de huid.

De aanrijdende AGS wacht met smart op nadere informatie!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #102 Gepost op: 11 januari 2010, 16:48:38
Dit is wel een joekel van een rittijd overschrijding..... ;D ;D ;D ;D

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #103 Gepost op: 13 januari 2010, 17:34:51
Meldkamer....Hallo?  :o ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Gast48368

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 14 januari 2010, 22:05:47
Geen contact met de casusleider tot dusverre......is er misschien een vrijwilliger in de zaal welke deze casus verder zou willen begeleiden? Het liep juist zo goed. Ik heb aanvullende info voor handen, maar geen tijd voor begeleiding (wel voor advies rode kolom en er is hulp uit de witte kolom) dus wie o wie???

Degene welke het aandurft kan zich per PM bij mij melden.

FF


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #105 Gepost op: 22 januari 2010, 09:31:34
Even enkele constateringen (met gevolgen) vanuit een Gele Optiek:

- Het eerst dat mij opvalt is dat IM pas laat in de CASUS opgestart, daarmee ook het CMV. Dit zou feitelijk al bij de melding moeten gebeuren (inzet bergers via IM en CMV (regelt ook STI), wegbeheerder en informeren alle betrokken meldkamers).
- expertise van vrachtwagenberger en STI-coordinator wordt pas laat ingeschakeld, de nadelen daarvan kunnen zijn:
   - regelen van middelen om lading over te nemen wordt laat opgestart;
   - informatie verschaffen over lading en de laad/losmethoden daarvan wordt pas laat mogelijk (buitenlands voertuig?);
   - contact met bestuurder en/of eigenaar voertuig, waar nodig met speciaal ontwikkelde vertaalwijzer;
   - informatie verschaffen over de bouw van het voertuig (compartimenten?) kan door STI worden achterhaalt;
   - COPI overleg, als de bergers en STI later komen mist men cruciale informatie;
  - berger kan mogelijk assisteren bij stabiliseren voertuigen, slachtofferbevrijding. Ook op afstand kan men helpen, bijv. door inzet luchtkussens om oplegger op te tillen zodat men bij de aansluitkoppelingen kan voor overladen;
  - inschakelen calamiteitendiensten (afgraven sloot) wordt door de wegbeheerder geregeld OF door de berger in samenspraak met STI en/of wegbeheerder;
  - de berger zal ook de inzet van bijv. een telekraan coördineren. Om kostentechnische redenen is het vaak niet nodig om deze kraan de hele dag aanwezig te hebben, zoals in deze casus nu door de hulpverlener wordt geregeld ("wie betaald de rekening", dat zal de eerste vraag van het kraanbedrijf zijn.) Laat de CMV berger of wegbeheerder/STI dit regelen zodat ook deze secundaire zaken zijn afgeschermd.

- Tijdens de berging zullen er brandweer-maatregelen nodig zijn (afhankelijk van lading bijv. schuimblusvoertuig in stelling brengen of waternevel verzorgen om vonkvorming tegen te gaan).

Wanneer de berger niet binnen een uur met zijn berging kan aanvangen en er geen noodzaak is om aanwezig te blijven dan kan deze een vergeefse rit declareren bij IM of CMV (vergoeding uitgestelde berging) waarna deze op een later tijdstip opnieuw kan worden opgeroepen. In praktijk zal de berger de tussenliggende tijd vaak goed kunnen benutten om voorbereidingen te treffen. Echt 'vergeefs' is het dus vrijwel nooit.

In de casus wordt direct een telekraan opgeroepen. Buiten mijn vorige opmerking hierover is er nog een alternatief. Afhankelijk van de ligging zou de combinatie ook dmv luchtkussens rechtgezet kunnen worden danwel recht in de sloot gezet kunnen worden teneinde het voertuig eruit te kunnen lieren.

Verder zal ik even proberen om een STI-medewerker te schaken die wellicht een stukje kan plaatsen over wat hun deel in een soortgelijke casus kan wezen!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #106 Gepost op: 22 januari 2010, 17:35:47
(...)
- Het eerst dat mij opvalt is dat IM pas laat in de CASUS opgestart, daarmee ook het CMV. Dit zou feitelijk al bij de melding moeten gebeuren (inzet bergers via IM en CMV (regelt ook STI), wegbeheerder en informeren alle betrokken meldkamers).
- expertise van vrachtwagenberger en STI-coordinator wordt pas laat ingeschakeld, de nadelen daarvan kunnen zijn:
(...)

In de casus wordt direct een telekraan opgeroepen. Buiten mijn vorige opmerking hierover is er nog een alternatief. Afhankelijk van de ligging zou de combinatie ook dmv luchtkussens rechtgezet kunnen worden danwel recht in de sloot gezet kunnen worden teneinde het voertuig eruit te kunnen lieren.

Verder zal ik even proberen om een STI-medewerker te schaken die wellicht een stukje kan plaatsen over wat hun deel in een soortgelijke casus kan wezen!
Goed dat je ook meedoet (ook al ligt het nu al weer een tijd stil)! Het feit dat IM laat opgestart lijkt, komt vanwege het feit dat "geel" ook pas laat is ingeschoten (ik neem aan dat jij ook het berichtje van Shave hebt gelezen); ik zag de casus ook pas nadat de eerste reacties al waren geplaatst.

Voor wat betreft de telekraan: ik heb wel kennis van de procedures van de wegbeheerder, maar niet specifiek van die van de berger. Gezien het feit dat er nog geen bergingsexpert had gereageerd bestel ik dan gewoon een kraan  :P
Ofwel: dank voor de aanvulling!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gast48368

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 24 januari 2010, 21:12:33
Inmiddels heeft er zich een nieuwe casusleider aangemeld: Wisselman !

Wisselman, bedankt alvast en erg veel succes !

FF


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #108 Gepost op: 24 januari 2010, 22:23:40
FireFamke,

Dank je wel voor je introductie.
Dit is de eerste keer dat ik een casus leidt, so everybody: Be gentle with me..... ;D

En een ieder mag mij gewoon Richard noemen.

Ik zal morgen in de loop van het middaguur een update plaatsen, zodra ik mij in de voorkennis heb ingelezen.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #109 Gepost op: 25 januari 2010, 01:01:12
Goed,
Nu ik toch last heb van de omschakeling van Nacht naar Dag ritme, hierbij dus gelijk maar een update:

Ambulance
Was:
- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam (vliegt tot 12.00, dus gewoon inzet van LL2)
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg
- 19-108 (ambu) uit Zierikzee
- 19-124 (ambu) uit Zierikzee
- 19-126 (ambu) uit Zierikzee
- 19-127 (ambu) uit Zierikzee prio 2 richting post Neeltje Jans als standby
Komt bij:
 19-127 door onder A1
17-108 (ambu) Rotterdam

Brandweer
Was:
- TAS 48-35 uit Scharendijke
- HV 48-77 uit Haamstede
- WO 45-80 uit Middelburg
- WO 47-84 uit Goes
- OvD 48-95 Schouwen-Duiveland vanuit Zierikzee
- AGS prio 2
- HW hulst
- TAS 48-38 uit Renesse
- HOvD
Nu:
AGS onder prio1
HW Hulst word vervangen voor AL4550 uit Middelburg

Politie
Was:
- 1x noodhulp TP
- 1x noodhulp onderweg
- VOA in kennis
- OvDP
- 2x motor
- 2x wijkzorg eenheden
- Politieheli vanaf Rotterdam Airport
- Persvoorlichter politie
- Busmaatschappij in kennis gesteld

RWS/berging
- STI
- 2x berging personenauto
- 1x zware berging
- 3x weginspecteurs RWS
- Telekraan
- Botsabsorber vanuit Noord
- Verkeersmaatregelenwagen vanuit Zuid
-Ovd_RWS

En er is opgeschaald naar Grote HV. Met GRIP 1.

De ambulance 19-109 komt ter plaatse. De AVP stapt uit, onwetend wat de gevaren voor hem zijn,  en begint aan zijn triage. Hij komt als eerste aan bij de Citroën:
SO 1. Man uit 1962, A=vrij, B= 19 p/m C= snelle zeer krachtige pols. D=zeer verward E= Flinke hoofd wond, klaagt over pijnlijke Buik, Thorax en rechter bovenbeen, als gevolg van het stuur en raam. Airbag is niet uitgegaan. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 2.  Vrouw uit 1964, A-B-C stabiel. Mond, Kin en Neus onder het bloed. Bij bewustzijn, erg overstuur aan het huilen en schreeuwen. Had de gordel om. Airbag is uitgegaan. Zit niet bekneld.
SO 3. Is de bestuurder van de BMW. Ligt op de motorkap van de Citroën: Code 415, oftewel overleden.
SO 4. Passagierstoel Dame uit 1990, A=vrij, B=6 p/m, C=Langzame weke pols, D=U(Unresponsive). Benen zitten ernstig bekneld. De klap heeft de ruimte tussen de voorstoel en het dashboard geminimaliseerd. Heeft de gordel nog om.
SO 5. Links achterin Dame uit 1988. ABC stabiel. Gilt erg en klaagt over last van haar nek. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 6. Rechts achterin Man uit 1989. A=vrij, B=10 p/m C=Krachtige pols van 50 p/m. D=U. Zit bekneld tussen de voorstoel en de rechterzijkant van de auto en heeft een hoofdwond door een klap tegen de deurstijl. Had geen gordel om.

Vervolgens komt de AVP aan bij de tankauto en krijgt van de aanwezige politie-agent te horen dat hij de chauffeur in de cabine al enkele minuten niet meer gehoord heeft. Hij reageert ook niet meer op aanspreken. Maar er is geen visueel contact mogelijk.
De vrachtwagen ligt op zijn zijkant. Het is een trekker - opleggercombinatie, het scharnierpunt ligt in de sloot en de trekker steekt boven water uit. Dan ziet de AVP ineens een scheur in de tank.
Hij pakt de agent bij zijn mouw en sleurt hem richting de Ambulance.
Zojuist arriveert ook de 1e TAS 48-35. De bevelvoerder stapt uit en wordt op de hoogte gebracht van de situatie aangetroffen door de AVP en agent.

Voorzover de informatie van de eerste voertuigen……………..
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.