03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 46207 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2010, 18:24:49
Als aanvulling: echte bronnen mogen gebruikt worden, denk aan Meteogeschiedenis van het KNMI, Google Maps, www.rdw.nl etc etc
Oke, bij deze dan de meteo-gegevens van 22 mei 2009:

Temperatuur gemiddeld 13,5 graden C.
Neerslag: 0
Wind: 7 m/s = 4bft uit het westen
Hoge luchtdruk

De wind komt dus vanaf de richting Renesse. De eventuele consequentjes hiervan laat ik nog even achterwege, omdat ik eerst wil weten wat de vrachtauto vervoerd ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2010, 19:15:59
Gaarne Connexxion en Provincie (weginspecteurs + afzetmateriaal) in kennis stellen
Tevens OvD-P en een aantal extra voertuigen ter plaatse. Mocht het mogelijk zijn een aantal (2/3/4) motorrijders voor evt. verkeer en/of begeleiding

Voorwaarschuwing voor de (zware) berging.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2010, 19:21:40
Gaarne Connexxion en Provincie (weginspecteurs + afzetmateriaal) in kennis stellen
Tevens OvD-P en een aantal extra voertuigen ter plaatse. Mocht het mogelijk zijn een aantal (2/3/4) motorrijders voor evt. verkeer en/of begeleiding

Voorwaarschuwing voor de (zware) berging.
Mag ik vragen waarom je Connexxion op de hoogte wil brengen?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2010, 19:34:33
Mag ik vragen waarom je Connexxion op de hoogte wil brengen?

Om te voorkomen dat je (mogelijk) bussen blijft houden die tóch door willen rijden omdat het de route is (mocht dit een Connexxion route zijn) en daar de weg geheel dicht gaat dit een stremming gaat opleveren   ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2010, 19:37:51
De politie mag zich van mij bezig gaan houden met het afsluiten van de weg. Zeker gezien de tankwagen en mogelijk meerdere beknellingen heeft de brandweer alle ruimte nodig. Sowieso 4 ŕ 5 mogelijke gewonden (personen in de auto's, op de motorkap en in de vrachtwagen) dus gaan er wat meer ambulances de weg op.

Dan naar de brandweer; dat vind ik toch het meest interessant. Op basis van deze gegevens wil ik meteen middel-hulpverlening maken. Meerdere personen in de auto's die er nog niet uit zijn + de vrachtwagen. Uiteraard wel middel-hulpverlening met de inzet van een WO voor de vrachtwagen. Dat worden dan ook twee losse stukjes in mijn bestrijding van het incident, waarbij het ene deel uiteraard van invloed kan zijn op het andere...

Mijn grootste prioriteit gaat uit naar de vrachtwagen.  Is er een lekkage? Als dat wel zo is wil ik zo snel mogelijk weten welke stof in het voertuig zit --> inzet gaspakken(team)+AGS. Uiteraard bovenwinds blijven. Bij een lekkage zal ook de uitstroom in de sloot beperkt moeten worden, dus enige milieureddende maatregelen zullen ook genomen moeten worden. Afijn, voorzichtigheid is geboden bij een eventuele lekkage.

Als er geen lekkage blijkt te zijn:  Zit er nog iemand in de vrachtwagen of is de bestuurder wellicht uit de wagen geraakt en in de sloot gevallen? De duikers gaan het water doorzoeken en in geval van een beknelling worden een HV+TS ingezet om de bestuurder of bijrijder te bevrijden. Aangezien er eigenlijk twee losstaande incidenten zijn wil ik ook een tweede OvD ter plaatse. Eéntje voor de weg en ééntje voor het waterongeval.

De tweede TS gaat zich bezig houden met de eventuele beknellingen op de weg. Afhankelijk van het aantal beknelden (0=assisteren ambulance, 1=inzet TS+evt. HV, 2=grote HV, 3 Zeer groot etc.) wordt er verder opgeschaald. Overigens, ook hier is voorzichtigheid geboden. Blijkt er een lekkage in de tankwagen te zijn wil ik eerst e.e.a. duidelijk hebben voordat hulpverleners te dichtbij komen ;)

Tot zover... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2010, 19:39:41
Om te voorkomen dat je (mogelijk) bussen blijft houden die tóch door willen rijden omdat het de route is (mocht dit een Connexxion route zijn) en daar de weg geheel dicht gaat dit een stremming gaat opleveren   ;)
aha, daar is over nagedacht ;)


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2010, 19:44:03
Om te voorkomen dat je (mogelijk) bussen blijft houden die tóch door willen rijden omdat het de route is (mocht dit een Connexxion route zijn) en daar de weg geheel dicht gaat dit een stremming gaat opleveren   ;)

Volgens mij rijdt Arriva in die buurt, maargoed ;) :P


Voor de gele tak:
Uit de SITRAP kan ik niets meer uitmaken van de persoon die op de motorkap zou liggen.....
Ik zou een 3e ambu A1 aanrijdend willen hebben en van de brandweer willen horen of de locatie veilig is voor al het ambulancepersoneel i.v.m de vrachtwagen met onbekende lading. Zolang deze berichtgeving er nog niet is geweest blijven de ambulances op minimaal 200 meter van het ongeval stanby staan.
Ik zou graag van de eerste bevelvoerder willen horen wat het exacte aantal slachtoffers is en hoe de chauffeur van de vrachtwagen het maakt.
Tot nader bericht 1 ambulance extra voor de zekerheid nog VWS Neeltje Jans laten rijden wanneer blijkt dat er of in de Mercedes meerdere slachtoffers zitten of de vrachtwagenchauffeur er ernstig aan toe is.
Heli en OVDG sowieso door laten rijden/vliegen.
Verder zou het erg fijn zijn om dit ongeval op te schalen naar Middel-HV i.v.m. Coördinatie


Aanvulling:
Na de luchtfoto's nog eens bekeken te hebben lijkt mij het te gaan om een droge sloot ook dit hoor ik natuurlijk graag van de eerste bevelvoerder.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2010, 19:57:27
Gezien het feit dat zowel de OvD-P, OvD-G als OvD-B gealarmeerd zijn en ook gezien de complexiteit die het incident lijkt te krijgen, is het te overwegen om op te schalen naar GRIP 1.

De ondersteunende eenheden die daarbij worden ingeschakeld (COH met personeel enzo) kun je goed gebruiken.

Ook stel ik voor een voorwaarschuwing te geven aan het waterschap. Als de tankauto gaat lekken, moeten zij hun maatregelen treffen.
Wellicht dat een liaison t.p. kan komen en deel kan nemen aan het CoPI, maar eerst maar even afwachten wat de bevindingen van de brandweer zijn vwb het eventuele lekken van stoffen.


De politie moet in samenspraak met de wegbeheerder denken aan de verkeerscirculatie. De brandweer komt met behoorlijk wat potentieel tp zoals het er nu uitziet. Daarom zo min mogelijk aanvoer van nieuwe personenauto's (opritten afsluiten e.d.) en het aanwezige verkeer zoveel mogelijk 'weg laten vloeien'.
Een melding aan VCNL (--> tbv filemeldingen op de radio) kan de toestroom van nieuwe voertuigen misschien al wat beperken.

De wegbeheerder kan eraan denken om een calamiteitenscherm te laten aanrukken. Dit verzoek kunnen ze neerleggen bij Rijkswaterstaat of een onderaannemer die daarin voorziet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


guest4965

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 januari 2010, 22:28:42
Ik ben het eens met Maarten., gezien de omstandigheden is het wenselijk om GRIP 1 af te kondigen.

Voor de brandweer: gezien het feit dat de chauffeur van de vrachtwagen (waarschijnlijk) niet in het water ligt, laat ik 1 WO met prio 1 doorrijden, de andere laat ik wel doorrijden, maar met prio 2.
Ook wil ik graag een hoogwerker (als die niet beschikbaar is een ladder) ter plaatse hebben omdat de cabine van de vrachtwagen boven het water hangt, dus dat is moeilijk te bereiken zonder hoogwerker.
Ik maak middel-hv in afwachting van het bericht van de OvD. Die tweede TS kan assisteren bij eventuele beknellingen en het assisteren van de ambulancedienst. Een derde TS zou pas in de OGS-trein komen of als de OvD hier om vraagt natuurlijk.
De AGS laat ik onder prio 2 ter plaatse komen en probeer ondertussen het GEVI-bordje duidelijk te krijgen. Mocht dat een gevaarlijke stof zijn, dan rijdt de AGS onder prio 1 door en wordt er verder gegaan met het alarmeren van de OGS-trein, maar dat wacht ik eerst af.

Voor de gele kant wil ik graag 2 extra ambulances onder A1 laten aanrijden, gezien het aantal slachtoffers. Een vijfde ambulance laat ik VWS staan op een goede, bovenwindse locatie. Ik wacht het bericht van de eerste ambulance/OvD-G af voordat ik verder ga met het alarmeren van ambulances.

De politie laat ik alle opritten dicht zetten en proberen het overige verkeer (wat nog op de weg is voor de afslag) van de afslag af te dirigeren. Als blijkt dat het een gevaarlijke stof betreft in de vrachtwagen, dan laat ik de politie al het verkeer via de vorige afslag van de weg af halen zodat de weg geheel vrij is. Dan is er in ieder geval veel werkruimte voor de hulpdiensten, en (mocht er iets fout gaan), dan zijn er geen onnodige slachtoffers.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 3 januari 2010, 22:52:31
Hebben we ook nog mensen uit de gele kolom die zitten te springen om....... ::)