Incidenten en nieuws rondom overvallen en berovingen

Auteur Topic: Incidenten en nieuws rondom overvallen en berovingen  (gelezen 57315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2012, 00:05:43
Vergissing in meldkamer oorzaak fout politie
Laatste update:  25 januari 2012 19:21 info.

SCHOONEBEEK - Niet door een fout van de 1-1-2-beller, maar door een fout in de meldkamer van de politie in Drenthe reden meerdere politieauto's vrijdagavond, na een gewapende overval op een supermarkt in Schoonebeek, naar het verkeerde dorp.


Dat zei een politiewoordvoerder woensdag.

De politie rukte uit naar Schoonoord dat zo'n 25 kilometer verderop ligt. Maandag meldde de politie nog dat het slachtoffer dat 1-1-2 belde de verkeerde plaatsnaam noemde. Uit onderzoek blijkt nu dat de centralist die fout maakte.

De politiewoordvoerder spreekt van 'een menselijke fout', die intern besproken zal worden.

De overval op de supermarkt in Schoonebeek werd vrijdag kort na sluitingstijd gepleegd. Drie mannen drongen de winkel binnen. Ze hadden messen en een vuurwapen bij zich en bedreigden en knevelden de nog aanwezige medewerkers.

Met hoeveel geld ze ervandoor zijn gegaan, wil de politie niet zeggen. Regionale omroep RTV Drenthe meldt dat het om 15.000 euro gaat.


Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2724292/vergissing-in-meldkamer-oorzaak-fout-politie.html
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #51 Gepost op: 6 juni 2012, 18:11:13
Citaat
Politie kijkt voortaan mee bij overval

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vanmiddag een nieuw programma gepresenteerd waarmee de politie live kan meekijken bij overvallen.

Met LiveView, zoals het programma heet, kunnen beelden van bewakingscamera's snel worden doorgezet naar de politie.

Als een bedrijf of winkelier alarm slaat, gaan de beelden van de bewakingscamera eerst naar een particuliere alarmcentrale. Die bekijkt of het om een echt of een vals alarm gaat. Is het echt, dan stuurt de centrale de beelden met een druk op de knop door naar de politie, brandweer of GGD. Dat zou binnen een minuut moeten kunnen.

Voordelen
Grote voordelen zijn volgens de politie dat de hulpdiensten meteen kunnen zien met hoeveel mensen ze moeten uitrukken, of er een ambulance nodig is, hoe de verdachten eruit zien en hoe ze vertrekken.

Binnenkort zou het ook mogelijk moeten worden om beelden door te sturen naar smartphones van agenten op straat.
http://nos.nl/artikel/380847-politie-kijkt-voortaan-mee-bij-overval.html

Volgens mij een mooie ontwikkeling, cctv maar dan vanuit de winkel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #52 Gepost op: 6 juni 2012, 18:14:46
Meer info via de site van de rijksoverheid:

Citaat
Grotere pakkans overvallers door nieuw videosysteem

Politie kijkt ‘live’ mee tijdens overvallen

Nieuwsbericht | 05-06-2012

Het nieuwe systeem Live View zorgt ervoor dat de politie via bewakingscamera’s direct kan meekijken tijdens een overval op een winkel of horecaonderneming. Volgens minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vergroot Live View de pakkans van overvallers. De minister presenteerde het systeem vandaag in de meldkamer van de politie Haaglanden.

Als een aangesloten winkel of bedrijf een overval meldt, worden de melding en camerabeelden via Live View doorgestuurd naar de particuliere alarmcentrale. Oordeelt de beveiligingsmedewerker dat er daadwerkelijk een overval gaande is, dan schakelt hij alle gegevens en de live beelden direct door naar de politiemeldkamer. Politiemedewerkers kunnen zo meteen zien hoe de situatie is, hoeveel overvallers er zijn, welke wapens zij gebruiken en of er gewonden zijn.

‘Live view doeltreffend middel tegen overvallen’
Opstelten vindt Live View een doeltreffend middel in de strijd tegen overvallen. De live beelden stellen de politie namelijk in staat om sneller en gerichter in actie komen tegen overvallers. In de meldkamer kan bijvoorbeeld direct worden bepaald welke politie-inzet en andere hulpdiensten nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een arrestatieteam, een helikopter of ambulance. Agenten die zich in de nabije omgeving van het incident bevinden, kunnen ook meteen worden gewaarschuwd.

Minder vaak uitrukken voor vals alarm
Verwacht wordt dat de politie dankzij Live View ook minder vaak hoeft uit te rukken voor vals alarm. Met de live beelden kan immers meteen worden geverifieerd of het bij een melding daadwerkelijk gaat om een overval. Een aantal meldkamers is inmiddels aangesloten op Live View. De rest volgt dit jaar.

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe Live View werkt.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/06/06/grotere-pakkans-overvallers-door-nieuw-videosysteem.html

via de link is een filmpje te bekijken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #53 Gepost op: 6 juni 2012, 18:20:56
Op het eerste gezicht een goede ontwikkeling. Alleen vraag ik mij af of je het besluit van het wel/niet doorzetten van de beelden naar de politiemeldkamer bij een PAC neer moet gaan leggen. Nu beslissen hun ook niet of een overval alarm door wordt gezet of niet.... Elk alarm
wordt doorgezet en wij ondernemen daar actie op, niet het PAC die alleen de boodschapper is. Vraag me af of het verstandig is om het besluit
of iets wel/niet in orde lijkt op de beelden, bij een PAC moet neerleggen.

Maargoed, er zal vast iemand over nagedacht hebben...  ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #54 Gepost op: 6 juni 2012, 18:36:49
Dubbel werk inderdaad.

Beetje jammer.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 6 juni 2012, 23:14:57
Op het eerste gezicht een goede ontwikkeling. Alleen vraag ik mij af of je het besluit van het wel/niet doorzetten van de beelden naar de politiemeldkamer bij een PAC neer moet gaan leggen.
Tja, blijft lastig maar zoals benoemd is veruit het grootste deel van de meldingen van een overvalalarm vals. Als de PAC op de camera ziet dat mensen vrolijk staan te kletsen en lekker aan het winkelen zijn dan is een doormelding naar de politie niet eens meer nodig. (scheelt ons werk) Bij een daadwerkelijk incident zal hij gauw genoeg zien dat er wat aan de hand is. (kwestie van seconden) Dan blijft het grijze gebied over, en ik hoop dat duidelijk wordt gemaakt dat ze bij de minste twijfel de melding alsnog moeten doorzetten naar de politie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #56 Gepost op: 6 juni 2012, 23:28:05
Weet er iemand of (en waar) er publieke informatie over de technische kant te vinden is?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #57 Gepost op: 6 juni 2012, 23:44:46
Ik vraag me wel af hoeveel locatie's er een overval alarm hebben en welk percentage daarvan een schakeling met live camera
hebben die doorgezet kunnen worden naar de politiemeldkamer.
Waarom praat ik over locatie's omdat naast winkels ook pompstations maar ook bepaalde bedrijfspanden en woningen een
overval alarm hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #58 Gepost op: 6 juni 2012, 23:52:35
Ik vraag me wel af hoeveel locatie's er een overval alarm hebben en welk percentage daarvan een schakeling met live camera
hebben die doorgezet kunnen worden naar de politiemeldkamer.
Nu misschien nog heel weinig, in de toekomst hopelijk allemaal?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #59 Gepost op: 12 december 2012, 13:39:49
Overval op woning, Javalaan Zoetermeer

Zoetermeer - Dinsdagavond omstreeks 23.40 uur heeft er aan de Javalaan een overval op een woning plaatsgevonden. Kort na het ontvangen van de melding is de politie met meerdere eenheden een zoekactie gestart naar de verdachten van de overval. Hierbij werd ondersteuning verleend door de politiehelikopter. De politie heeft bij de woning een 'plaats delict' gemaakt. De Forensische Opsporing kwam ter plaatse en heeft een onderzoek ingesteld. Of de overvallers daadwerkelijk iets buit hebben gemaakt, is niet bekend.



Meer foto's staan op www.fotobpr.nl
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!