Kleur auto van de HAP

Auteur Topic: Kleur auto van de HAP  (gelezen 14012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 6 januari 2010, 17:09:20
Wie kan mij dit uitleggen?

n.a.v. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6472.270.html
daar zie ik huisartsen auto's, in ambulance kleuren, bordje huisarts er op en ambulance op de zijkant ???

De hap auto valt zover ik weet niet onder de ambulancedienst
ze staan wel in verbinding met MKA ( toch?)
het komt een beetje verwarrend over met een OVDG bijv.




Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2010, 18:12:48
Ach er rijden tegenwoordig ook ziekenverzorgende in ambulance auto's rond.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2010, 18:39:50
De Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Spoedeisende medische hulpverlening houdt onder meer het volgende in:

Citaat
De Brancherichtlijn is van toepassing op voorrangsvoertuigen voor het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening. Een voorrangsvoertuig is een motorvoertuig dat aan de volgende cumulatieve wettelijke eisen dient te voldoen:
- ter zake van het gebruik moet een vergunning en/of voorschrift zijn afgegeven aan de houder daarvan voor het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening krachtens de Wet Ambulancevervoer;
- het motorvoertuig dient te zijn voorzien van de binnen de branche voorgeschreven striping en het symbool als opgenomen in de Regeling optische en geluidssignalen (‘star of life’);
- in het motorvoertuig dient een vaste verbinding met de in de vergunning aangewezen MeldKamer Ambulancezorg (MKA) aanwezig te zijn;
- het motorvoertuig dient voorzien te zijn van optische en geluidssignalen en tot het voeren daarvan op grond van de Regeling toestemming te hebben.

(...)

Met deze omschrijving van het toepassingsbereik van de richtlijn wordt aangeduid welke bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) bevoegd zijn om de optische en geluidssignalen te gebruiken, dan wel van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de MKA, als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer, met het verlenen van eerstelijns spoedeisende medische hulpverlening, voor zover deze voldoen aan de wettelijk vereiste kenmerken van een voorrangsvoertuig. Hiermee is de Brancherichtlijn naast de voertuigen van de RAV ook van toepassing op die van de GHOR, huisartsen, etc.

Zo lijkt de striping volgens de brancherichtlijn dus vereist te zijn om een voorrangsvoertuig te kunnen zijn.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2010, 21:25:45
In aanvulling op het bericht van Voske:

De ambulancestriping schrijft voor de tekst 'Ambulance' te voeren. Je mag dat dus niet vervangen voor de tekst 'Huisarts'.
De huisarts kan je herkennen aan het roepnumer dat begint met een 7. vb: 14-701 (14 is het regionummer)
En aan de tekst 'Arts' op het portier. Wat mij betreft hadden ze daar wel 'Huisarts' van mogen maken, maar dat is geen optie volgens de stripingvoorschriften.

De hap auto valt zover ik weet niet onder de ambulancedienst

In enkele gevallen wordt het vervoer van de Huisarts ingehuurd bij de ambulancedienst, zowel de auto als de (ambulance-)chauffeur. Maar het meeste wordt ingehuurd bij Meditaxi, Medi-expresse of een andere particuliere aanbieder.

Overigens vallen GHOR, SIGMA, MMT, enz. ook niet onder de ambulancedienst, terwijl ze wel in gele wagens rijden.
Rare tak eigenlijk, die witte kolom :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2010, 06:27:28
ja, dat bedoel ik dus Maarten ;D
Het is eigenlijk best verwarrend ;)


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2010, 11:14:45
Waarschijnlijk zou de 'branche' van huisartsenvervoerders zich moeten verenigen om een eigen striping te krijgen. Voor zover ik begrijp heeft bijvoorbeeld sanquin ook een eigen striping geregeld en goedgekeurd gekregen. Aan de andere kant is het wel een wagen die, soms met spoed, rijdt voor medische hulpverlening en dus wat mij betreft logischerwijs onder de ambulance striping valt, net als het rijtje GHOR, SIGMA enzovoorts. Uiteindelijk maakt het voor het verkeer niet uit; die moeten gewoon opzij gaan  :D


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2010, 11:38:59
Waarschijnlijk zou de 'branche' van huisartsenvervoerders zich moeten verenigen om een eigen striping te krijgen. Voor zover ik begrijp heeft bijvoorbeeld sanquin ook een eigen striping geregeld en goedgekeurd gekregen. Aan de andere kant is het wel een wagen die, soms met spoed, rijdt voor medische hulpverlening en dus wat mij betreft logischerwijs onder de ambulance striping valt, net als het rijtje GHOR, SIGMA enzovoorts. Uiteindelijk maakt het voor het verkeer niet uit; die moeten gewoon opzij gaan  :D

Ik ga opzij voor iedereen die haast heeft, ik houd namelijk niet van billetje tik.

Voor blauw en herrie doe ik natuurlijk wel extra mijn best. En voor geel met haast trouwens ook.

Vast al bekend www.ambulancestriping.nl Maar ja wat wil je aanpassen voor de verschillende niet ambu zijnde witte diensten. En ziet een leek het verschil tussen EOC en een AMBU?


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2010, 12:11:24
Zo lijkt de striping volgens de brancherichtlijn dus vereist te zijn om een voorrangsvoertuig te kunnen zijn.

Die striping is beslist niet vereist om een voorrangsvoertuig te zijn. Ik noem de VZA Amsterdam en elke andere dienst met blauwe pit en teetuuteetuu.
Voor zover mijn geheugen zich strekt had het voeren van de BiZa striping ook iets te maken met belastiingvoordeel of weet ik wat voor voordeeltje ergens. Dit is mij verteld toen ik vorig jaarin Doesburg een zwaailichtbalk van een hele hele oude backup nauwelijks gebruikte Renault dienstauto mocht afhalen.


foto: Dennis Kempers

De striping en de rest was vanwege één of ander financieel voordeeltje, don't ask me what.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2010, 15:04:07
Volgens mij krijg je een BPM vrijstelling of korting als je de BiZa striping gebruikt.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2010, 23:43:18
De striping is inderdaad van belang voor de motorrijtuigenbelasting en de BPM:

1. Vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Op grond van artikel 71 lid sub a van de Wet op de motorrijtuigenbelasting en artikel 8 van het Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994 kan op verzoek een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting worden verleend voor ambulances. Daarnaast heeft de Staatssecretaris van Financiën in het Kaderbesluit MRB het volgende bepaald:

Citaat
De ambulancebranche maakt naast ambulances steeds meer gebruik van andersoortige motorrijtuigen ter uitvoering van de taak tot het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening. Het gaat dan om personenauto’s of motoren waarmee medisch personeel naar de plaats van het ongeluk kan rijden of motorrijtuigen van waaruit spoedeisende medische hulpverlening kan worden gecoördineerd.

Goedkeuring

Ik keur in dit verband goed, dat onder ambulances tevens worden begrepen andere motorrijtuigen, inclusief motorrijwielen, dan ambulances mits deze uitsluitend worden gebruikt voor het verlenen of coördineren van spoedeisende medische hulpverlening. Deze motorrijtuigen moeten daarbij aan de volgende cumulatieve eisen voldoen:
1. voor het gebruik van het motorrijtuig moet een vergunning voor het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening op grond van de Wet ambulancevervoer zijn afgegeven aan de houder van het motorrijtuig;
2. het motorrijtuig moet voorzien zijn van de binnen de branche voorgeschreven striping en het symbool als opgenomen in de bijlage bij de Regeling optische en geluidssignalen;
3. in het motorrijtuig moet een vaste verbinding met de in de vergunning aangewezen Centrale post voor het ambulancevervoer aanwezig zijn; en
4. het motorrijtuig moet voorzien zijn van optische en geluidssignalen en moet toestemming hebben tot het voeren van deze signalen op grond van de Regeling optische en geluidssignalen.
Voor motorrijtuigen die niet uitsluitend worden ingezet voor bovengenoemde taken maar overigens wel voldoen aan de genoemde cumulatieve eisen, wordt geen vrijstelling van belasting verleend. Dit geldt eveneens voor multifunctioneel ingerichte motorrijtuigen die worden ingezet bij rampen en calamiteiten, zoals de zogenoemde GNK-voertuigen en commandovoertuigen, die dienen voor het vervoer van mensen en materieel en daarvoor speciaal zijn ingericht.

2. Teruggaaf van de BPM
Op grond van artikel 15 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 en artikel 8 van het Uitvoeringsbesluit belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 kan op aanvraag een teruggaaf van de BPM worden verleend voor ambulances. Daarnaast heeft de Minister van Financiën in de Leidraad BPM 2006 het volgende bepaald:

Citaat
Verschillende ambulancediensten hebben ook andere motorrijtuigen dan ambulances, zoals motoren, zogenaamde piketauto’s en auto’s voor coördinatie bij ongevallen en rampen in gebruik. Deze motorrijtuigen zijn weliswaar niet ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden maar worden voor wat betreft de teruggaaf gelijkgesteld met ambulances, mits ze uitsluitend worden gebruikt voor het verlenen of coördineren van spoedeisende medische hulpverlening. Voor deze motorrijtuigen moet wel aan de volgende cumulatieve eisen worden voldaan.
– Ter zake van het gebruik moet een vergunning aan de houder zijn afgegeven voor het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening krachtens de Wet ambulancevervoer.
– De motorrijtuigen moeten zijn voorzien van de binnen de branche voorgeschreven striping en het symbool als opgenomen in de bijlage bij de Regeling optische en geluidssignalen.
– In het motorrijtuig moet een vaste verbinding met de in de vergunning aangewezen Centrale post voor het ambulancevervoer aanwezig zijn.
– Het motorrijtuig moet voorzien zijn van optische en geluidssignalen en tot het voeren daarvan op grond van de Regeling optische en geluidssignalen toestemming te hebben.
Voor motorrijtuigen die niet uitsluitend worden ingezet voor het verlenen of coördineren van spoedeisende medische hulpverlening, maar overigens wel voldoen aan de genoemde cumulatieve eisen, wordt geen teruggaaf van belasting verleend. Dit geldt eveneens voor multifunctioneel ingerichte motorrijtuigen die worden ingezet bij rampen en calamiteiten, zoals de zogenoemde GNK-voertuigen en commandovoertuigen, die dienen voor het vervoer van mensen en materieel en daarvoor speciaal zijn ingericht.