Kleur auto van de HAP

Auteur Topic: Kleur auto van de HAP  (gelezen 14055 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2010, 16:45:25
Die striping is beslist niet vereist om een voorrangsvoertuig te zijn.

Enne, waarom ging de VZA / GGD Amsterdam nu over naar de gele voertuigen mét BiZa striping  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2010, 17:16:31
Enne, waarom ging de VZA / GGD Amsterdam nu over naar de gele voertuigen mét BiZa striping  ;)

Zie de posting boven jouw posting. Níet omdat het zonder BiZa striping geen voorrangsvoertuig is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2010, 01:21:22
Alle bovengenoemde opties zijn juist met een paar kleine toeveogingen;

1) kleur en striping voor motorrijtuigen belasting en BPM
2.) Kleur ook omdat de huisartsenauto's over het algemeen meelopen in de landelijke nummering van de ambulancediensten; "hulpambulance"
3.) Striping is dan vanwege de gelieerdheid verplicht en niet om voorrangsvoertuig te zijn. In principe is íeder voertuig dat gebruik maakt van correcte optische en geluidssigalen een voorrangsvoertuig, ongeacht kleur of striping
4.) Striping is dan wél weer verplicht doordat door de gelieerdheid aan de ambulancediensten de hap auto aan de brancherichtlijn moet voldoen.
5.) Het bordje huisarts wat gevoerd wordt (dit weet ik dus niet helemaal zeker) wordt volgens mij gevoerd om misverstanden te voorkomen


Ruud1954

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2010, 19:50:29
Uiteindelijk ging het om het woord verwarring dact ik. Het is helemaal niet zo belangrijk hoe en waarom een huisartsenambulance in de regelgeving staat. Het is in het verkeer heel duidelijk als deze auto,s met spoed of enige haast zich door het verkeer begeven. En of dat nu met een blauwe kentekenplaat of bordje huisarts geschied is totaal onbelangrijk. Ik snap in deze context dan ook echt niet de vraag, laat staan de antwoorden die zeer indruk wekkend zijn, maar niet relevant voor in het verkeer.
Met groet
Ruud (is gewoon mijn naam hoor)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2010, 02:13:54
Het is in zoverre relevant dat je een bepaalde verwachting schept bij de burger.
Tijdens een spoedrit maakt het in principe niet uit, blauwe lampen + lawaai = aan de kant, ongeacht de uitmonstering van het voertuig.
De burger zal bij een gele auto met strepen en de tekst 'ambulance' echter wel een bepaald zorgniveau verwachten en dat moet ook wel waargemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld in een geval waar je 'en passant' een ongeval tegenkomt.

Een EHBO'er die in een voertuig rijdt welke eruit ziet als een ambulance zal - met alle respect - die verwachting niet waar kunnen maken. Bij een huisarts i.c.m. chauffeur lijkt me dat niet zo'n probleem.

En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2010, 08:47:04
Even realistisch zijn over welke verwachtingen het publiek zal hebben bij een HAP-auto.
Zelfs de allerstomste zal meteen begrijpen dat er geen brancard in past, en ook dat er géén plank en dergelijke voorhanden zal zijn.
Vergis je echter niet met het niveau van zorg dat reeds kan worden geboden door een een arts en een goed opgeleide chauffeur, in afwachting van de komst van de ambulance.
Het zien van de persoon met een stethoscoop rond zijn nek maakt al veel meer verwachtingen maar zeker ook geruststelling los dan de kleuren van een auto!!

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2010, 11:02:16
Het is in zoverre relevant dat je een bepaalde verwachting schept bij de burger.
Tijdens een spoedrit maakt het in principe niet uit, blauwe lampen + lawaai = aan de kant, ongeacht de uitmonstering van het voertuig.
De burger zal bij een gele auto met strepen en de tekst 'ambulance' echter wel een bepaald zorgniveau verwachten en dat moet ook wel waargemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld in een geval waar je 'en passant' een ongeval tegenkomt.

Een EHBO'er die in een voertuig rijdt welke eruit ziet als een ambulance zal - met alle respect - die verwachting niet waar kunnen maken. Bij een huisarts i.c.m. chauffeur lijkt me dat niet zo'n probleem.

En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken :)

Hoeveel ehbo-ers rijden er in een ambulance rond??? Maar goed, ter aanvulling, het is vooral het idee dat er hulp is... geruststelling zoals Ruud het noemt. Als ik met een arts bij een ongeval kom, kunnen wij, buiten reanimeren, niet veel meer dan bloedingen stelpen en geruststellen (okee, wellicht een infuus aanhangen) in afwachting van meer hulp. Wanneer het een first responder of een offcier van dienst autootje betreft, geldt daar waarschijnlijk ongeveer hetzelfde voor, puur door gebrek aan (ruimte voor) materialen. En trouwens, doet een ehbo-er niet hetzelfde?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2010, 11:50:02
Vergis je echter niet met het niveau van zorg dat reeds kan worden geboden door een een arts en een goed opgeleide chauffeur, in afwachting van de komst van de ambulance.

Daarom schrijf ik ook:

Een EHBO'er die in een voertuig rijdt welke eruit ziet als een ambulance zal - met alle respect - die verwachting niet waar kunnen maken. Bij een huisarts i.c.m. chauffeur lijkt me dat niet zo'n probleem.

 ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2010, 19:08:54
Hoeveel ehbo-ers rijden er in een ambulance rond???

Bekijk de topic maar eens van de Rode Kruis Voertuigen. Ik heb er een foto geplaatst van een busje van het Rode Kruis, al denk je op het eerste oog wat anders. Er kunnen ook vrijwilligers in rijden zonder EHBO-diploma ...
Geloof niet alles wat je denkt.