groen zwaailicht

Auteur Topic: groen zwaailicht  (gelezen 18312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mvt

  • Gast
Gepost op: 5 april 2004, 14:28:35
Ik zie weleens ambulances rijden met (naast de blauwe zwaailichten) een groen zwaailicht. Weet iemand waar deze voor zijn???




reddingssite

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2004, 15:06:49
Hey,
Ik denk dat dit duidelijkheid verschaft:
http://members.home.nl/sdusoswa/groenelamp.html

Succes ermee!

Groetjes
Roland


bert

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2004, 18:04:03
idd,

heel duidelijke en goede uitleg


mvt

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2004, 09:07:18
Dank voor de uitleg!!!!   ;)


Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2004, 00:17:03
Waren er een aantal jaren geleden niet ook een aantal huisartsen die met een groene zwaailamp op het dak naar spoedgevallen reden? Dat is toen korte tijd in het nieuws geweest maar ik heb er daarna niets meer van gehoord, rijden die artsen nog altijd met die dingen of hoe is dat destijds afgelopen?
Groet,
Mederiacvm
Had een dag maar 48 uur


vincent_g

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2004, 08:45:46
Ehm naar mijn weten is de groene zwaailamp bedoeld voor de ambulance die als eerste ter plaatse is bij een inzet met meerdere slachtoffers.
De bemanning van dit voertuig heeft dan de leiding en houd zich voornamelijk bezig met triage en coordinatie tezamen met de OvD-G en beiden hebben dan een groen hesje aan.

klopt dit?


Marco

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2004, 09:58:35
Hallo,

om te reageren op de opmerking van mederiacvm over een huisarts met een goene zwaailamp. Dat was in Nijmgen het geval voor zover ik me kan herrinneren. Het was een éénzijdige actie van één huisarts.

Maar het gebruik van een groene zwaailamp is zeker niet iets wat algemeen is ingevoerd in huisartsen land.

Groet, Marco.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2004, 20:46:50
hallo,

even een reactie op de reactie van Marco,
een huisarts komt niet voor in de regeling optische en geluidssignalen, en mag dus ook geen gebruik maken van welk signaal dan ook.
de omschrijving die vincent_g hier boven geeft is de juiste, het groene zwaailicht is voorbehouden voor deze functie van de ''eerste ambulance'' en mag dus voor andere functies niet worden toegepast.

de regeling optische en geluidssignalen is eventueel na te lezen op;

http://www.infopolitie.nl/wet/diverse/optischesignalen.htm

groetjes
Nemo me impune lacessit


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2004, 21:37:41
Ehm naar mijn weten is de groene zwaailamp bedoeld voor de ambulance die als eerste ter plaatse is bij een inzet met meerdere slachtoffers.
De bemanning van dit voertuig heeft dan de leiding en houd zich voornamelijk bezig met triage en coordinatie tezamen met de OvD-G en beiden hebben dan een groen hesje aan.

klopt dit?

Klopt helemaal, alleen houdt de 1e ambulance zich bezig met coördinatie en triage totdat de OvDG komt, waarna besloten wordt of de eerste ambulance nog verder moet met triage of dat zij ook over kunnen gaan tot behandeling.

groet,

Donny


Marco

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 april 2004, 00:20:40
Hoi zwaailampmaker, ik weet echt wel waarom we op de ambu een groene lamp hebben.

Wat niet wegneemt dat er, voor zover ik me kan herinneren,  een paar jaar geleden een huisarts was die op eigen initiatief een groene magneet lamp op zijn eigen auto plakte............. Maar laten we niet weeer de discusie over huisartsen en zwaailampen beginnen.

Groetjes, Marco.