Alcoholbeleid

Auteur Topic: Alcoholbeleid  (gelezen 6941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #20 Gepost op: 16 april 2004, 13:57:01
Geldt dat ook voor sigma leden?
Een paar keer per jaar een uitruk en dan nooit drinken ??? :-\ :'(

Rader

Gelukkig zijn er in de meeste gevallen meer SIGMA leden dan mee mogen/kunnen, dus als je het gedronken, kan je niet mee. Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen als er mensen genoeg zijn.

Uiteraard geld dit alcoholbeleid voor veel beroepen...

Christian


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #21 Gepost op: 16 april 2004, 20:37:07
Er worden bij de brandweer altijd een 200% alarmering gedaan om in ieder geval 1 auto vol te krijgen met mensen die in staat zijnom uit te rukken. de 100% die niet mee kunnen zijn dus mensen die of ziek zijn of gedronken hebben of iets anders gebruikt hebben???? Hier hebben we het nog niet over gehad!
Ik weet niet hoe het bij andere korpsen is geregeld maar wanneer je een "hard" piket hebt is drinken uit den boze! Je krijgt hiervoor betaald en de gemeenschap mag daar ook iets voor terug verwachten. zacht piket is die 200% regeling.
Het is een te mooi streven om te zeggen dat alle hulpverleners moeten stoppen met drinken. DIt is onmogelijk en ook niet haalbaar. Het moet tenslotte nog wel leuk blijven we zijn en blijven vrijwilligers.
Dit wil niet zeggen dat de korpsleiding er wel iets aan kan doen door bijvoorbeeld een maximum voor het aantal glazen/flessen alcohol na een oefenavond te beperken. Hier komt het HELAAS voor dat er mensen na een oefenavond of uitruk iets te lang blijven zitten en dan ook nog zelf met de auto naar huis gaan........ dit is onverantwoordelijk en deze mensen moeten dan iets voor een ander doen? Kom op dat gaat toch niet.
Alcolhol en drugs = niet uitrukken discussie gesloten (als het aan mij ligt)


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #22 Gepost op: 16 april 2004, 20:49:08
Als je een 'piket' systeem hanteerd waar je dus binnen gestelde tijden opgeroepen kunt worden en waar een vergoeding tegenover staat, dan is het tamelijk simpel. Er kan dus niet gedronken worden.

Maar het grootste deel van de vrijwilligers kunnen 24 op 7 opgeroepen worden zonder dat daar een redelijke vergoeding voor staat. Daar kun je echt niet van verwachten dat ze niet onder invloed verkeren (wat voor oorzaak dan ook)
Je zult dan een beleid moeten hebben waar je duidelijke afspraken in maakt over wanneer een persoon nog kan functioneren of niet.

Het zal echter altijd moeilijk blijven. Denk aan oud/nieuwjaar, Kerst e.d. Dan is het vaak al moeilijk zat om een TAS te vullen. Dan zal de BEV 'creatief' moeten omgaan met de manschappen die dan tot zijn beschikking staan. (Met de beperkingen van dien)

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je zelf bepaald of je capabel bent om te gaan, maar..... wat doe je als de pieper gaat na een paar weken stilte....

Groeten,
Ton.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 16 april 2004, 21:03:35
Volgens mij is het simpel alcohol en uitrukken gaat niet samen!!!!

Voor speciale dagen/weken dan kan er heel nadrukkelijk gevraagd worden wie er beschikbaar is. Hiermee weet de commandant en bvd wie er zijn.

De bev kan er heel creatief mee omgaan! wie gedronken heeft kan uitstappen en laat een ander korps alarmeren! Dan is het alcohol probleem meteen opgelost. Alleen in korpsen waar dit probleem aanwezig is zijn er waarschijnlijk ook bevelvoerders die ook wel wat gedronken kunnen hebben.....

Het gaat allemaal goed en maakt allemaal niets uit tot er iets gebeurt en dan.........

Wanneer de pieper al en paar weken niet is gegaan is iedere dag dichter bij een grote brand ;) nee je moet als manschap en bev weten wanneer je niet meer uit moet rukken en dat is bij mij gewoon geen alcohol.

We hebben het nu allemaal over vrijwilligers.... Hoe komen deze naar de kazerne.... juist het merendeel met de auto..... hoe word er normaal al gereden bij een serieuze melding..... juist harder en anders dan toegestaan..... doe dit met alcohol op en veroorzaak een ongeval..... Ik hoop niet dat je een bekende van me tegenkomt waar je tegen aan rijd want als je zelf nog niets had dan krijg je het nog wel en dan word ik maar geschorst maar heb ik er dan heel graag voor over.....

Sla ieder cursusboek maar open en daar staat vooraan EIGEN VEILIGHEID!!!!