GRIP 4 Grote stroomstoring regio Hollands Midden - Bollenstreek 09-01-2010

Auteur Topic: GRIP 4 Grote stroomstoring regio Hollands Midden - Bollenstreek 09-01-2010  (gelezen 35969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Duin- en Bollenstreek krijgt geleidelijk weer stroom

Gepubliceerd op 09 januari 2010, 19:57
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2010, 23:33

Duin- en Bollenstreek -  
In steeds grotere delen van de Duin- en Bollenstreek, die zaterdagavond is getroffen door een grote stroomstoring, doen het licht, de verwarming en de telefoon het weer. Dat maakte netbeheerder TenneT bekend.

TenneT liet weten het gebied, waaronder de gemeenten Hillegom, Lisse, Sassenheim, Voorhout, Katwijk en Noordwijk vallen, gefaseerd weer te voorzien van stroom. Als eerste kon de gemeente Sassenheim weer gebruik maken van stroom.

Binnen niet al te lange tijd moet de hele Bollenstreek weer gebruik kunnen maken van het energienet, meldde TenneT. ,,Zo’n grote stroomstoring komt zelden voor’’, zei de woordvoerder van het bedrijf.

Kort na zeven uur ontstond in het hoogspanningsstation in Sassenheim een defect. Daardoor kwamen ongeveer 100.000 gezinnen zonder stroom te zitten. Licht, verwarming en zelfs het telefoonnet vielen uit. In veel plaatsen gingen buren bij elkaar zitten rondom de open haard om zich te verwarmen. Waxinelichtjes en campinglampjes werden tevoorschijn gehaald.

Auto’s van brandweer, politie en ambulance reden zaterdagavond met zwaailichten rond in de streek. Omdat ook het telefoonverkeer uitviel, was dat de enige manier om direct in contact te blijven met de inwoners, meldde een woordvoerster van de politie. Mochten inwoners plotseling de hulpdiensten willen inschakelen, dan konden ze dat dat doen door een auto van de brandweer of de politie staande te houden. Ook waren de politiebureaus en de brandweerkazernes geopend zodat de inwoners daar terecht kunnen.

Het was opvallend dat zich nauwelijks problemen voordeden, meldt een woordvoerder van het actiecentrum van de brandweer. ,,We kregen wat meldingen van mensen die vastzaten in een lift, maar dat hebben we kunnen verhelpen. Ook gingen hier en daar automatische brandmeldinstallaties spontaan af.'' Inwoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen hadden vrijwel geen last van de stroomstoring. ,,Die hebben allemaal hun eigen noodvoorziening''', meldt de woordvoerder. ,,In verreweg de meeste gevallen startte die probleemloos op. En waar dat niet lukte, hebben we een handje geholpen.''

Kort nadat de stroom uitviel, kwamen de burgemeesters van de getroffen gemeenten samen in een crisisteam om te overleggen welke maatregelen ze moesten nemen

Bron: www.leidschdagblad.nl


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
is er al afgeschaald of is grip 4 nog steeds van kracht
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
is er al afgeschaald of is grip 4 nog steeds van kracht

Op het RTL nieuws werd er verteld dat het nog een half uur kon gaan duren voordat overal de stroom weer terug is. Ik neem aan dat tot die tijd alles blijft zoals het nu is muv de dorpskernen waar de stroom reeds terug gekeerd is. Daar zal het bezetten van de kazernes toch wel op zijn eind komen als de stroom  weer werkt. Heb ook nog geen P2000 berichten gezien dat men ging afschalen.


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Stroomstoring Bollenstreek na vier uur voorbij
Uitgegeven: 9 januari 2010 19:57
Laatst gewijzigd: 9 januari 2010 23:56

RIJSWIJK - De Bollenstreek is zaterdagavond getroffen door een grote stroomstoring. Ongeveer 100.000 huishoudens kwamen aan het begin van de avond pardoes zonder licht, verwarming en vaste telefoonaansluiting te zitten.
 
Boosdoener was een defect in een hoogspanningsstation in Sassenheim, meldde TenneT, beheerder van het landelijke stroomnet.

De storing deed zich voor in de gemeenten Hillegom, Lisse, Sassenheim, Voorhout, Katwijk en Noordwijk. TenneT weet nog niet hoe de storing is ontstaan.




Vier uur

Na ruim vier uur was de storing deels voorbij. Het gebied werd gefaseerd weer voorzien van stroom. Als eerste kon de gemeente Sassenheim weer gebruik maken van stroom. Daarna werden de andere gemeentes bijgeschakeld. Kort voor middernacht was al het leed voorbij.

Auto's van brandweer en politie reden zaterdagavond met zwaailichten rond in de Bollenstreek. Als inwoners plotseling de hulpdiensten wilden inschakelen, dan konden ze dat dat doen door een auto van de brandweer of de politie staande te houden.


Geen incidenten

Ook gingen politiebureaus en brandweerkazernes open zodat de inwoners daar terecht konden. Politiekorpsen uit omliggende regio's schoten te hulp. De politie en brandweer meldden geen incidenten. Wel kwamen enkele mensen vast te zitten in de lift. Kort na het uitvallen van de stroom kwamen de burgemeesters van de getroffen gemeentes bij elkaar voor crisisberaad.

ln veel plaatsen gingen bewoners bij elkaar zitten en wachtten bij kaarslicht het einde van de storing af.

© ANP

bron: http://www.nu.nl/binnenland/2159025/stroomstoring-bollenstreek-vier-uur-voorbij.html


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
GSM heeft een groter bereik dan je denkt (technisch maximum is echter 35km). Zeker als je buiten staat kun je met gemak contact maken met masten die buiten het getroffen gebied staan. Logisch gevolg is natuurlijk wel dat deze masten zwaarder belast worden...

Wat ik bij eerdere stroom storingen ervaren heb met het GSM Netwerk is dat alle power wordt omgezet om het telefoon verkeer op gang te houden en je merkt dan ook dat GPRS op dat moment niet meer mogelijk is.
Bij KPN duurt dat ongeveer een half uur heb ik gemerkt met de laatste twee stroomstoringen in regio Zwijndrecht.

Corrigeer me als je blieft als ik het verkeerd heb.   O0


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Wat ik bij eerdere stroom storingen ervaren heb met het GSM Netwerk is dat alle power wordt omgezet om het telefoon verkeer op gang te houden en je merkt dan ook dat GPRS op dat moment niet meer mogelijk is.

In dit geval was het precies andersom, gprs werkte wel (waarom kun je via wap geen reactie geven?) maar het bellen werkte niet.

Het volgende stukje heeft niet met hulpverlening te maken maar is volgens mij wel interessant. Voel je niet verplicht om het te lezen:
Ik heb het een en ander gehoord van een monteur, die vandaag niet aan het werk was maar wel weet wat er aan de hand is. Het station zelf is niet kapot gegaan, maar de hoogspanningsleidingen er naartoe. Normaal worden hiervoor niet alle hoogspanningskabels gebruikt en er zijn nu twee andere draden op de trafo's aangesloten. Hij verwacht dat het weer veel invloed heeft gehad en dat er een kans is dat er binnenkort weer mis gaat.

Een aantal jaren geleden was trouwens vlakbij hetzelfde schakelstation een kabel naar beneden gevallen. Af en toe vonkt de isolator bij de mast naast de oude herenweg, op zo'n moment denk ik altijd weer aan die éne dag.


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Ik heb het een en ander gehoord van een monteur, die vandaag niet aan het werk was maar wel weet wat er aan de hand is. Het station zelf is niet kapot gegaan, maar de hoogspanningsleidingen er naartoe. Normaal worden hiervoor niet alle hoogspanningskabels gebruikt en er zijn nu twee andere draden op de trafo's aangesloten. Hij verwacht dat het weer veel invloed heeft gehad en dat er een kans is dat er binnenkort weer mis gaat.

Een aantal jaren geleden was trouwens vlakbij hetzelfde schakelstation een kabel naar beneden gevallen. Af en toe vonkt de isolator bij de mast naast de oude herenweg, op zo'n moment denk ik altijd weer aan die éne dag. [/size]

Het trafostation krijgt zijn voeding via twee bovengrondse 110KV-leidingen die elk twee circuits hebben, in totaal zijn er dus vier voedingen beschikbaar. Dat er een bovengrondse lijn is uitgevallen kan idd. kloppen met het Tennet-bericht dat men pas bij daglicht de zaak kan onderzoeken.

Er is met die 110KV-leiding inderdaad wel eens vaker is mis geweest. Ik heb bij een klant van mij (in Sassenheim) de gevolgen gezien van een overslag van de leiding naar een iets teveel in de nabijheid komende giek van een betonpomp. Alle ondergrondse leidingen van een stikstof-opslagtank van een koelinstallatie waren opengescheurd en moesten vervangen worden. Ik heb toen ook gehoord dat door die kortsluiting een draad losgekomen is van één van de masten nabij de Klinkerbergerplas. Mogelijk is dit hetzelfe voorval als Jelle noemt.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Heeft er iemand een idee waarom er precies GRIP4 is afgegeven? Alleen vanwege het grote gebied dat zonder stroom heeft gezeten, of zou ook de kou (veel mensen zonder verwarming ) hebben meegespeeld?


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
'Stroomstoring niet door overbelasting stroomnet'
Uitgegeven: 10 januari 2010 10:34
Laatst gewijzigd: 10 januari 2010 10:35

SASSENHEIM - De stroomstoring die zaterdagavond zo'n 100.000 huishoudens in de Bollenstreek trof, is niet ontstaan doordat het energienet overbelast was. Dat zei een woordvoerder van TenneT, de beheerder van het landelijke stroomnet.
TenneT gaat maandag verder op zoek naar de precieze oorzaak van de stroomuitval.

Bekend is dat een onderdeel van het hoogspanningsstation in Sassenheim defect raakte. Hoe dit kon gebeuren is tot nu toe een raadsel.

Door het winterweer is het energieverbruik hoger dan gemiddeld; mensen doen meer lampen aan en ook wordt er meer gebruik gemaakt van elektrische verwarmingen.

''Ons netwerk kan zo'n hoger energiegebruik prima aan'', zei een voorlichter van TenneT. De netbeheerder sluit eveneens uit dat het koude weer debet is aan het incident.

© ANP