Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen

Auteur Topic: Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen  (gelezen 28970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2004, 21:57:38
De fiets.....zoals Engel het beschrijft. ;)

Ook hier zijn ze bezig om de mensen naar een sportschool te krijgen en daar dan zelf een deel van te betalen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2004, 22:06:16
En over hoeveel mensen hebben we het dan die de test niet halen...

Je hoort wel eens dat mensen er niet door heen komen maar als het over zulke grote aantallen gaat ???

Zo bijzonder is die test nu toch ook weer niet......dat belooft wat voor de aanstellingskeuring voor die duikers ;D

Die komt nog jaarlijks terug ook ;)


anke

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2004, 09:41:10
Ik ken 1 van die duikers die al een nieuwe keuring achter de rug heeft. Was wel zwaarder dan de oude keuring, maar niet zo zwaar als hij gevreesd had. Hij is dus goedgekeurd. Ze zijn toch wel een stuk kritischer geworden.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2004, 22:02:43
Hebben jullie het over de standaard fietskeuring voor de brandweer?

Je conditie moet toch wel echt slecht zijn wil je hier niet doorheen komen.
Lukt het je niet om deze standaardkeuring te halen ben ik benieuwd hoe dat bij een echte uitruk gaat en je een flinke brand hebt met ademlucht en mogelijk een slachtoffer????

Je hoeft niet met een 8 9 of een 10 door de keurig te komen maar een beetje conditie mag je toch wel verwachten.
Ik vond dat dit een verantwoordelijkheid is voor de brandwacht zelf en dat je hier de gemeente niet lastig mee moet vallen. Je kiest voor dit "werk" en daar hangen eisen aan en hier moet je zelf voor zorgen dat je hieraan kunt voldoen. Je gaat toch ook geen marathon lopen zonder te trainen en dan denken dat je als eerste over de streep komt, Is dit dan ook de schuld van je baas dat hij je er geen gelegenheid voor heeft gegeven?

Keuring voor het duiken is steld in onze regio minder voor dan de standaard keuring dus heeft absoluut geen meerwaarde. Ook met 2 vingers in je neus moet je die kunnen halen. En de eis is er niet voor niets! wanneer je het niet aald heb je een half jaar om te zorgen dat je het wel haalt en dan vervolgens weer 3 jaar niet ??? Keuren moet gewoon ieder jaar!!!


Ruud H.

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 april 2004, 16:12:14
Ik kan me helemaal vinden in de reactie van fikkie, of je nu vrijwilliger bent of beroeps er moet gewoon een bepaalde conditie voldoen. er zijn ook nog collega's die op jou vertrouwen.

Op de vraag die vistuig steld waar de eisen staan waar je aan moet voldoen om door de keuring heen te komen,  moet je bij de keurende instantie zijn die de brandweerkeuringen mag uitvoeren en dat is bij ons de arbo-dienst.

Gr. Ruud


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #15 Gepost op: 15 april 2004, 16:39:47
Allemaal bedankt voor het posten, het gaat er bij ons om dat er zijn mensen die genoeg doen en andere die niks aan sport doe auto rijden en roken.
Nu werken wij niet met ademlucht maar er kunnen situaties voordoen waar het wel op conditie aankomt.

Maar de test is dus redelijk eenvoudig als ik het zo lees, voor mijn werk moet ik elk jaar lichamelijk gekeurd worden en elke twee jaar mijn  oren en ogen. Maar dus weer niet op mijn conditie. Al zijn die keuringen weer zwaarder dan die voor een hulpverlener
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 15 april 2004, 18:24:11
Ben 2 weken gelden goedgekeurd (voor brw Terneuzen) bij de arbodienst en moet morgen voor de brandweer van mn werk weer gekeurd worden......
Tegenwoordig wordt er niks meer van elkaar overgenomen en moet je dus 2x dezelfde keuring ondergaan, op 3 weken tijd..... :-X :-X


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 15 april 2004, 21:29:33
hallo,

het is alleen jammer dat er verschillende keurings instanties zijn, bijv. de abro unie en arbo net, beide hanteren helaas sterk verschillende criteria, dus ben je bij de ene goed gekeurt, keurt, keurt de andere je af.
een en ander is terug te vinden op het internet, er zijn ook korpsen die zelf de conditie test afnemen op een sportschool, daarvoor wordt dan een kaderlid aangesteld als degene die de test afneemt.

een en ander heeft te maken met lichaams gewicht en lengte, ook is het mogelijk om een coopertest of zwemtest te doen, afgenomen door een commandant of ander aangewezen persoon binnen het korps.

groetjes
Nemo me impune lacessit


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #18 Gepost op: 16 april 2004, 20:27:04
beste zwaailampmaker,

Ik heb wel gehoord dat diverse korpsen dit als "aanname eis" stellen maar nog nooit gehoord dat dit ook wettelijk goed is gekeurd. Kun je mij hier meer over vertellen? En oo heel graag waar ik zo iets terug kan vinden.

groeten


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #19 Gepost op: 16 april 2004, 22:33:46
hallo fikkie,

mijn dochter zit bij de vrijwillige brandweer, zij heeft wat ze noemen overgewicht en is redelijk klein van stuk, dit zit deels in de familie en als je zo geboren wordt, dan is het jammer maar daardoor worden haar eisen bij de fiets test bij  de arbo unie gesteld op 300 terwijl dit bij de anderen op 250 ligt, ze is nu 3x gekeurd, wordt overal voor goed gekeurd, mag ook alle diensten draaien, alleen bij brand geen ademlucht lopen (wel bij oefeningen), dus niet een huis of ander gebouw in.
ze sport driemaal in de week op een sportschool onder begeleiding, en in de wintermaanden zwemt ze met de duikers 1x in de week en doet dezelfde oeffeningen o.a. met ademlucht onder water, alles volgens de commandant die haar zelf traint gewoon goed, ze doet er dus alles voor.
ze heeft gelukkig een aantal andere taken zoals hulpcentralist (VC) krijgt wel de chaufeurs opleiding, en geeft instruktie bij de jeugdbrandweer en een van de leden van de wedstrijd ploeg.
de laatste keuring ben ik zelf mee geweest en heb ook het eindgesprek met de arts gehad, zij gaf aan dat er verschillen zijn in diverse arbo diensten waarop ik een herkeuring suggereerde bij een andere dienst als second opinion, dit ging goed tot ik een gesprek had met de andere arts van die arbo dienst, deze kreeg het gevoel dat er iets geforceerd ging worden omdat het landelijk ook speelt (zie de diverse stukken op het internet)
de arts die haar gekeurd heeft kwam toen zelf met het voorstel van een coopertest, dit kan zwemmen, fietsen of hardlopen zijn, echter daar schuilt weer een ander probleem, wanneer je er een toestaat wil de rest ook, want er zijn meer mensen die moeite hebben met de fiets test.
er is geen wetelijk kader er is een richtlijn en daar mag op verantwoording van de keurende arts van worden afgeweken.
we zitten vlak bij een stad die een beroeps kern heeft en een groot aantal vrijwilligers, dit korps laat de medische keuring over aan de arbo unie, maar doet de conditie test zelf op de sportschool, daarvoor zijn voor zover ik heb begrepen afspraken over gemaakt en is een van de kaderleden van dat korps aangewezen om de test af te nemen.
zelf ben ik geen brandweerman, maar heb er dagelijks mee te maken, vandaar mijn nickname

groeten.
Nemo me impune lacessit