Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen

Auteur Topic: Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen  (gelezen 29027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #30 Gepost op: 18 april 2004, 11:53:44
Beste zwaailampmaker,

Ik moet in dit geval peter D helemaal gelijk geven. Het is wel een heel vreemd verhaal aan het worden ???
Maar even terug komen op die schoorsteenbrand.... gaat zij daar dan op zonder ademlucht?????

k ben nooit in die gasfabriek geweest maar weet wel wat hitte is.... daar is nu onder andere die conditie test voor. Dit mag dan wel een oefensituatie zijn maar je creeert hier heel duidelijk een inzet van de praktijk. Dus snap ik niet dat de arts dit goed keurt en haar niet mee op de uitruk laat.

Jullie hebben wel geluk dat de vc er zo vaak uitgaat...
Maar als ik het goed begrijp gaat zij toch op de eerste wagen mee? Anders hoeft ze ook niet zo snel naar de kazerne te komen als jullie buiten de stad wonen????

Tuurlijk is het voor haar heel leuk dat ze allerlei cursussen mag halen en zelf iets met de verbindingsmiddelen mag gaan doen hier zal ze zeer zeker goed in zijn maar uitrukken zonder ademlucht gaat mij echt te ver. Je kunt het toch niet verkopen dat als er een keer echt iets aan de hand is met slachtoffers o.i.d. en dan moeten zeggen van ik kan niet want heb geen ademlucht...

Ben trouwens wel benieuwd hoe haar commandant tegen deze situatie aankijkt. Hij heeft tenslotte de eindverantwoording! Als hij haar zo'n goede kracht vind moet hij toch bij een andere keuringsarts een second opinium aan kunnen vragen. En al 3 jaar op rij niet door de keuring heen komen met alle dingen die ze zou don zoals je eerder vermelde dan moet dat toch echt te doen zijn. Is het anders geen optie??? voor haar om proberen af te vallen in plaats van haar conditie op te bouwen? Hierdoor hoeft ze ook minder te fietsen...
is ze zelf niet bang als ze dit jaar door de keuring heen komt ze de volgende keuring weer problemen krijgt?

Is ze ondertussen moeder geworden omdat ze het examen brandwacht wel gehaald heeft en dus al een keer is goedgekeurd???

veel vragen maar ik wens haar in ieder geval succes als ze weer naar de keuring toe moet.

En


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #31 Gepost op: 18 april 2004, 14:09:47
beste Peter, Fikkie en de overige,

ik vond dit een goed voorbeeld om de discussie aan te vullen, mede om dat inderdaad een aantal dingen tegenstrijdig lijken.
ik persoonlijk denk dat deze situatie heeft kunnen ontstaan omdat zowel de arts als andere leidinggevende weten dat de regels voor keuring niet zijn aangepast voor de functie die een brandweerman uitoeffend, er wordt niet voor niets in diverse publikaties uitgebreid over geschreven, en de bedoeling is dat er nieuwe normen en eisen worden of zijn opgesteld.
bij de eerste keuring bleek nadat mijn dochter 10 min. gefietst had dat de computer niet goed, of de sensoren op de fiets niet goed werkten, of ze na resetten van de computer maar even overnieuw wilde beginnen, echter wederom ging de test de fout in  en is de conditie test verder niet uitgevoerd, dit moest op een latere datum maar opnieuw gedaan worden, jammer dan maar niet uitrukken, de apperatuur is stuk.
alle mensen in wachtruimte werden ook naar huis gestuurd.
bij de tweede keuring bijna een jaar later, men was vergeten om de mensen opnieuw op te roepen waar de brandweer mensen die voor de vierjaarlijkse keuring kwamen, geen enkel probleem natuurlijk, gewoon uitstel van....!!!, maar mijn dochter wilde nu toch wel eens mee doen, bleek de fiets wederom weer fout te gaan, even opnieuw, ja toe sloeg de stress toe met een te laag resultaat (275 ipv 300).
daarom mijn reden om met de derde keuring maar mee te gaan, uiteraard zoals voorgaande keuringen was medisch alles in orde, echter de conditie test was wederom geen 300.
in het eindgesprek hebben we toen besproken nadat de arts tijdens dit gesprek telefonisch met haar commandant heeft overlegd, zij wel cursusen inklusief ademlucht en uitrukken maar dan geen ademlucht mag doen.
wel is afgesproken dat zij aan haar coditie gaat werken(3x in de week naar de sportschool) en in de winter maanden 1x per week zwemmen en duiken met ademlucht, waar de desbetreffende commandant haar meestal begelijd, haar conditie is helemaal niet zo slecht, zelfs beter dan de meeste andere korps leden, alleen nogmaals door hun lengte en gewicht en het feit dat zij man zijn hoeven zij tijdens de test niet zoveel te presenteren, helaas zijn de eisen voor man en vrouw niet gelijk.

voor de rest is ze nog steeds vrijgezel met een hele grote vrienden kring, veel brandweer vrijgezellen, en is ze al zes jaar bezig om gewicht te verminderen, maar dat is erg moeilijk als de hele familie al generaties lang uit brede en redelijk kleine mensen bestaat.

overigens weet ik korpsen waar als je je aanmeld gelijk mee mag met de eerst volgende brand met ademlucht en dan wordt je later wel gekeurd, bij mijn dochter in het korps wordt dit niet gehanteerd, maar dit soort commandanten bestaan dus ook.

bovendien de keurings instantie waar mijn dochter te keuren moet, keurt veel brandweer mensen waar zij geen conditie test behoeven af te nemen, want de korpsen waaruit deze mensen komen doen die test zelf,
en dan heb ik het over o.a. een beroepskorps.

zo zie je maar tot wat voor situaties ongelijk en onduidelijke regelgeving toe kan leiden, maar ook dat is in ons land niet vreemd, als ik alleen al bij de brandweer kijk hoef ik maar te noemen Regeling optisch en geluid, keuze GMS tesamen met P2000 en C2000,en het dan niet meer onderhouden van het oude analoge netwerk, en zo kan ik deze kollum helemaal vol schrijven,
wie laat nu de steek vallen?

groeten aan ieder
Nemo me impune lacessit


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #32 Gepost op: 18 april 2004, 14:50:55
Tuurlijk moet ik weer reageren...

ik vind het knap dat u als vader zoveel voor uw dochter doet. Alleen de brandweer is een groep/vak of hoe e het dan wilt noemen dat allemaal bestaat uit volwassen mannen en vrouwen. Het lijkt me dan ook dat uw dochter zelf mans genoeg is om bij die desbetreffende arts aan te geven dat het niet reeël is om wanneer de apparatuur uitvalt je zo maar even opnieuw moet beginnen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat na de eerste test waar de apparatuur stuk ging deze een jaar lang stuk bleef. ??? Als je dochter zo graag wil dan had ze voor ze daar weg ging meteen een nieuwe afspraak moeten maken voor hooguit 2 weken later en niet 1 jaar wachten.
Als de apparatuur daar zo slecht is dat deze zeer regelmatig uitvalt moet je dit maar aan de commandant uitleggen en zeggen dat dit zo natuurlijk niet goed kan werken.

Verder vind ik het heel vreemd dat er bij de keuringseis gesteld word dat ze 300 moet halen en mannen maar 275? Dit kan natuurlijk niet. Het is een conditietest waar je conditie gemeten wordt (herstel) en niet tot welk wattage je kunt fietsen. Of het moet zijn dat de commandant dit als extra eis heeft neergelegd? ??? Ik hoop het niet.

haar conditie is helemaal niet zo slecht, zelfs beter dan de meeste andere korps leden, alleen nogmaals door hun lengte en gewicht en het feit dat zij man zijn hoeven zij tijdens de test niet zoveel te presenteren, helaas zijn de eisen voor man en vrouw niet gelijk.

Wat ik niet snap is dat als haar conditie beter is dan sommige collega's deze wel goedgekeurd zijn.... Hoe weet U of haar conditie beter is??????????

het is niet zo dat ik u aan het aanvallen ben maar iets snappen van heel het verhaal doe ik niet.

Word er ook iets tegen de brandwachten die zonder keuring en cursus mee uitrukken ook verteld dat dat geheel op eigen risico is?

Kunt u ook vertellen welk beroepskorps er zonder een arts mensen op conditie goedkeurt? Misschien is dit dan wel iets voor haar?

en zou het, en dat hoop ik absoluut niet voor haar, kunnen dat die arts denkt van daar heb je dat meisje weer dat dadelijk met haar vader komt? kijken hoe ik ze nu weer te pakken kan krijgen? Ik zou voor de volgende euring in ieder geval een andere arts vragen! Dit kunnen ze niet weigeren!!!!

Nogmaals succes en hoop weer wat antwoorden te krijgen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 18 april 2004, 15:11:22
hoe ook de keuringen worden verricht,je moet aan de eisen voldoen om mee te mogen op de uitruk.Dat staat als een paal boven water,en dat ze nu bezig zijn om eventueel de keuring aan te passen is prachtig,maar daar hebben we nog niets aan.

Ik vindt het heel vreemd dat als de aparatuur niet voldoet en stuk is,je een jaar laat versloffen en maar gaat zitten wachten op de herkeuring.
Dat er korpsen zijn waar je mee mag op de uitruk als aspirant,dat is mij bekend.Maar die aspiranten zullen vast niet met ademlucht naar binnen mogen zonder aanstellingskeuring,en waarom niet?omdat je dan niets weet hoe het met dat persoon is gesteld.Voor hetzelfde geldt heeft dat persoon een hartkwaal,en valt neer bij de eerste de beste woningbrand.

Je zult Fikkie en mij wel een paar oude zeuren vinden,maar wij weten wel waar we het over hebben.En ik heb al een  keer aan den lijven moeten ondervinden,hoe belangrijk het is dat je een goede conditie moet hebben.Omdat ik een slachtoffer uit een brandende woning heb moeten halen,te samen met de stress die er dan toch is wordt er een flinke lichamelijke uitputtingsslag geleverd.
En uiteindelijk gaat het om het welzijn van uw dochter


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 18 april 2004, 15:55:54
ik dan ook maar weer, wel erg veel vragen, ik zal mijn best doen alles te beantwoorden, hoewel ik op een aantal antwoorden om begrijpelijke reden geen man en paard zal noemen, bovendien moet ik in het totale werkveld(politie,brandweer en ambu) mijn dagelijks brood verdiennen, ik ben zelfstandig en wil dit graag blijven doen, ik dus ook niemand compromiteren daarvoor enig begrip.

''ik vind het knap dat u als vader zoveel voor uw dochter doet.''

ze is zelf erg mans, maar net als het schrijven op diverse forums kan ik het niet laten om bij ''ongelijke standen'' me er niet mee te bemoeien, en als het iemand anders dan mijn dochter betreft zal ik het ook niet achterwege laten, en is ook al meerdere keren met succes gebeurd, ik kan niet tegen ongelijkheid.

''Ik kan me ook niet voorstellen dat na de eerste test waar de apparatuur stuk ging deze een jaar lang stuk bleef.''

deze bleef niet een jaar stuk, slechts enkele maanden, maar men was simpel vergeten wie was weg gestuurd, het is dat onze buurvrouw de assistent van de controlerend arts was en die er op attendeerde.

''Als je dochter zo graag wil dan had ze voor ze daar weg ging meteen een nieuwe afspraak moeten maken ''

dit is inderdaad gebeurd, alleen men kon niet zeggen wanneer de ''fiets'' weer gemaakt zou zijn.

''Verder vind ik het heel vreemd dat er bij de keuringseis gesteld word dat ze 300 moet halen en mannen maar 275? Dit kan natuurlijk niet. Het is een conditietest waar je conditie gemeten wordt (herstel) en niet tot welk wattage je kunt fietsen.''

ik schreef dat de mannen nadat de ''250'' bereikt was mochten stoppen en het herstel werd gemeten.

op het moment dat mijn dochter op de fiets stapte was ze al nerveus en gespannen, want dere keer gaat het nu wel goed, bij aanvang was haar hartslag daardoor dus al hoger, toen zij mocht beginnen vondt de arts dat bij ''275'' de hartslag naar de zin van de dokter al te hoog was en vond dat ze maar moest stoppen, waarschijnlijk wel terecht, maar ze had de 300 niet gehaald, wat de arts als eis had berekend, dit is wat er gebeurde.

''Wat ik niet snap is dat als haar conditie beter is dan sommige collega's deze wel goedgekeurd zijn.... Hoe weet U of haar conditie beter is??????????''

vergeleken tijdens zwemtesten die eventueel als cooper
test had kunnen functioneren, maar zoals ik eerder beschreven heb, als je de een een cooper test laat doen waarom de anderen dan ook niet.

''het is niet zo dat ik u aan het aanvallen ben maar iets snappen van heel het verhaal doe ik niet.''

dit is helemaal niet erg, ik heb een hoog relativerings vermogen, en alleen dit ssort zaken brengt de discussie op gang, het is alleen jammer dat degene die de regels ''verzinnen'' dit soort forums niet lezen of laten lezen, zij zouden hier heel nuttige informatie vinden.
ik geef regelmatig huiswerk aan diverse personen om een hier gevonden of op andere forums gevonden artikel te lezen en voeg dan meestal daar een richtlijn of wet tekst bij in de hoop dat ze er iets mee doen

''Word er ook iets tegen de brandwachten die zonder keuring en cursus mee uitrukken ook verteld dat dat geheel op eigen risico is?''

dit vraag ik ze niet, ze zijn meestal oud en wijs genoeg om dit zelf te doen, uiteindelijk gaan ze wel naar de cursisen en spreken daar ook collega's waar het anders gaat.

''Kunt u ook vertellen welk beroepskorps er zonder een arts mensen op conditie goedkeurt? ''

dit zal ik zeker niet op dit forum vertellen, hooguit via email na toestemming van hun commandant.
wat ik al vermelde dit is een deels beroepskorps en een andere gemeente, als toegestaan zou worden dat zij alleen daar getest zou kunnen worden hebben we weer problemen met de rest van het korps.
wel is het zo dat er brandweerleden overdag daar beroeps zijn en s'avonds en in de weekeinden vrijwilliger in het zelfde korps als mijn dochter.

wat betreft de arts is geen probleem meer, kort na de laatste keuring is zij met ziekteverlof gegaan en heeft een ander haar functie overgenomen.

ik heb al eerder vermeld dat wij een seccond opinion bij een andere arbodienst  probeerde te bereiken, echter alles was accoord totdat de arts van die andere arbodienst toe moest stemmen om dit uit te voeren is dit af geketst, zonder opgave van reden, toen hebben we het maar opgegeven en afgesproken een tijdje te wachten, wel aan de conditie te werken om die verder te verbeteren, en proberen wat gewicht kwijt te geraken.

overigens is deze gang van zaken ons niet vreemd, zelf heb ik op haar leeftijd een vergelijkbare situatie meegemmakt, waar anderen voor mij hebben door gestreden tot aan de koningin (dat was toen nog Juliana) en uiteindelijk ik met veel openlijk vertoon in ere ben hersteld, en het heel vervelende consequenties voor de betreffend hoge ambtenaar heeft gehad.
m.a.w. niets is mij vreemd, hier wordt je min of meer door gevormd, wij nemen niet alles voor zoete koek, op z'n hollands gezegd, we gaan tot het gaatje, als we die gevonden hebben stoppen we hem zelfs dicht

wederom groeten aan ieder.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #35 Gepost op: 18 april 2004, 16:07:24
nog even het bericht van Peter had ik nog niet gelezen, want ik was aan het schrijven, maar wordt wel beantwoord door voorgaand verhaal.

Peter die stress kent zij zeker binnen het korps hebben ze ook wel slachtoffers moeten behandelen en opvangen, en met name het laatste daar is het soms erg prettig als een ''brandweervrouw'' een gewond of geestelijk gewond vrouwelijkslachtoffer op kan vangen, gelukkig kan dit vaak zonder ademlucht, dus heeft ze toch weer een functie, ze heeft ook al eens bijna moeten reanimeren, gelukkig gaf het slachtoffer enig teken van leven, na dat eerst op de pijnprikkel niet meer was gereageerd, deze kwam ze fietsend van huis tegen, maar dat kan een ieder overkomen, alleen heeft zij door de brandweer er mee leren omgaan, toch een pre.

hier laat ik het even bij.
Nemo me impune lacessit


Gast48368

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 18 april 2004, 16:20:01
Wellicht heeft je dochter iets aan dit artikel:



http://www.fbw.vu.nl/ergocare/media/archief/artikel%20archief_3.htm


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #37 Gepost op: 18 april 2004, 16:28:46
heel erg bedankt firefamke, dit soort hulp is altijd welkom,als ze vanavond laat thuis komt zal ik het aan haar geven, ze is nu naar hilversum de day after van Idols, want helaas is een vriendin van haar gisteravond uit Idols gegaan.

wederom groeten aan ieder.
Nemo me impune lacessit


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #38 Gepost op: 18 april 2004, 16:48:58
als eerste ben ik blij dat je het sportief oppakt om hier over in discussie te gaan. En om de discussie gangbaar te houden krijg je wederom een reactie........ Ben gewoon benieuwd hoe het hele verhaal nu in elkaar zit en er iedere keer puzzelstukjes op zijn plaats gaan vallen.

Ik wil u complimenten geven dat u de ongelijke standen op wil heffen. Ik vind namelijk ook wat recht is is recht en wat krom is is krom.....

deze bleef niet een jaar stuk, slechts enkele maanden, maar men was simpel vergeten wie was weg gestuurd, het is dat onze buurvrouw de assistent van de controlerend arts was en die er op attendeerde..... Leven jullie dan wel op een goede band met je buurvrouw als die je dan vergeet ??? ??? ::) ::) GEINTJE.....

Het lijkt mij dat die fiets weer snel gemaakt moest zijn anders kunnen de andere keuringen ook niet doorgaan?

Ik dacht dat je 275 voor mannen geschreven had. Ik denk dan dat die arts gewooniets had tegenvrouwen bij de brandweer..... Je mag van een brandweervrouw bijna net zoveel verwachten als van een man maar om dan met een keuringseis er strengere eisen aan te hangen gaat te ver!

op het moment dat mijn dochter op de fiets stapte was ze al nerveus en gespannen, want dere keer gaat het nu wel goed, bij aanvang was haar hartslag daardoor dus al hoger, toen zij mocht beginnen vondt de arts dat bij ''275'' de hartslag naar de zin van de dokter al te hoog was en vond dat ze maar moest stoppen, waarschijnlijk wel terecht, maar ze had de 300 niet gehaald, wat de arts als eis had berekend, dit is wat er gebeurde.
Hieruit blijkt dat ze de heren norm gehaald heeft? Het is niet echt moeilijk om je hartslag over zijn maximum heen te jagen als je daarna maar snel genoeg hersteld. Dit is nu wat de brandweer typisch nodig heeft! Kort maar hard werk.

Om te zeggen dat je conditie bij de een beter is als bij de ander door een zwemtest ben ik het niet helemaal eens. De een zwemt beter dan de ander. Je kunt ook veel beter en in mijn ogen ook een vele reeëlere test doen door op een loopband te moeten lopen. Dit is ook hetgeen wat we bij een brand moeten doen. De een zwemt de ander loopt beter en nog een ander fiets graag. Dit is dus moeilijk om te zeggen dat de conditie van de een beter is als van de ander. Het gaat ook om een stukje techniek. Wel ben ik het met je eens dat je zegt als de een mag zwemmen moet een ander dat ook mogen. Maar was dit niet een examenopdracht voor binnenwater? Hier moet je namelijk ook binnen een bepaalde tijd zwemmen. Zelf hebik dit maar net gehaald door mijn techniek en loop ik en fiets ik met gemak door alle keuringen heen.

dit is helemaal niet erg, ik heb een hoog relativerings vermogen, en alleen dit ssort zaken brengt de discussie op gang, het is alleen jammer dat degene die de regels ''verzinnen'' dit soort forums niet lezen of laten lezen, zij zouden hier heel nuttige informatie vinden.
ik geef regelmatig huiswerk aan diverse personen om een hier gevonden of op andere forums gevonden artikel te lezen en voeg dan meestal daar een richtlijn of wet tekst bij in de hoop dat ze er iets mee doen

mee eens hier kunnen ze lezen wat er door de "menigte" gedacht word.
Ben ondertussen wel benieuwd aan het worden wat je dan als zelfstandige doet?

''Word er ook iets tegen de brandwachten die zonder keuring en cursus mee uitrukken ook verteld dat dat geheel op eigen risico is?''

dit vraag ik ze niet, ze zijn meestal oud en wijs genoeg om dit zelf te doen, uiteindelijk gaan ze wel naar de cursisen en spreken daar ook collega's waar het anders gaat.


Schijnbaar zijn ze niet oud en wijs genoeg anders zouden ze dit niet doen. Ze brengen en dat vind ik het ergste ook de collega's in gevaar! En tuurlijk ook zij moeten het leren en dat doen ze niet alleen door naar school te gaan in de praktijk moet je het leren maar wel pas na de basisvaardigheden

dit zal ik zeker niet op dit forum vertellen, hooguit via email na toestemming van hun commandant.
wat ik al vermelde dit is een deels beroepskorps en een andere gemeente, als toegestaan zou worden dat zij alleen daar getest zou kunnen worden hebben we weer problemen met de rest van het korps.
wel is het zo dat er brandweerleden overdag daar beroeps zijn en s'avonds en in de weekeinden vrijwilliger in het zelfde korps als mijn dochter.

Ik mag dan ook beroeps en vrijwilliger zijn maar ga eens per 4 jaar naar de keuring en dat geld voor beide. Wel moet ikieder jaar naar de duikkeuring. Dit is precies dezelfde keuring als de gewone keuring en daar zijn ze nu mee bezig om dit in 1 keuring te laten verlopen. Duikkeuringen moeten door een speciale arts gedaan worden...

ik heb al eerder vermeld dat wij een seccond opinion bij een andere arbodienst  probeerde te bereiken, echter alles was accoord totdat de arts van die andere arbodienst toe moest stemmen om dit uit te voeren is dit af geketst, zonder opgave van reden, toen hebben we het maar opgegeven en afgesproken een tijdje te wachten, wel aan de conditie te werken om die verder te verbeteren, en proberen wat gewicht kwijt te geraken.
Dit alleen al geeft dus vraagtekens. Als de commandant of nog hoger vind dat dat moet gebeuren dan kan dat gewoon. Het zijn bijna allemaal instanties die zelf geld willen verdienen en als je daar gewoon naar toe wilt om die bewuste test uit te laten voeren moet dat volgens mij toch echt geen probleem zijn. Misschien is het dan iets voor je dochter om bij een fitnessschool te gaan fietsen in plaats van zwemmen?

overigens is deze gang van zaken ons niet vreemd, zelf heb ik op haar leeftijd een vergelijkbare situatie meegemmakt, waar anderen voor mij hebben door gestreden tot aan de koningin (dat was toen nog Juliana) en uiteindelijk ik met veel openlijk vertoon in ere ben hersteld, en het heel vervelende consequenties voor de betreffend hoge ambtenaar heeft gehad.
m.a.w. niets is mij vreemd, hier wordt je min of meer door gevormd, wij nemen niet alles voor zoete koek, op z'n hollands gezegd, we gaan tot het gaatje, als we die gevonden hebben stoppen we hem zelfs dicht

Dan ben ik blij voor u dat andere het ook voor u opgenomen hebben.

Snap alleen nog niet waarom die desbetreffende arts zich nu ziek heeft gemeld en u nu al weet dat bij de volgende keuring er een andere arts is?

Het kan zeker soms fijn zijn als een vrouwelijk persoon zich over een slachtoffer kan ontfermen. Maar dit neemt niet weg dat zij alle andere werkzaamheden ook moeten verrichten. Daarom blijf ik ook van mening dat vrouwen bij de brandweer goed is maar wel mensen die van aanpakken weten. Dus ook zoals U al vermelde ook gaat reanimeren of die ladder op. Het is niet zoals in de supermarkt van ik draag de boodschappen tas even. Ook hier komt het voor dat je je de ene keer beter voelt dan de andere keer maar over het algemeen moet je bij een uitruk weinig tot geen verschil merken.

Het is weer een heel verhaal geworden maar zou op zich toch ook wel eens het verhaal van die arts willenhoren wat zijn achtergrond is. Wij praten nu alleen maar over het verhaal wat we van 1 kant horen. Dan is oordelen niet moeilijk.

Zonder heel intiem te worden maar kun je wat maten (leeftijd lengte gewicht) geven van je dochter ben er wel benieuwd naar geworden. en kan me er nog niet echt een beeld van vormen.

Foto is ook altijd welkom.........


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #39 Gepost op: 18 april 2004, 16:51:37
Wellicht heeft je dochter iets aan dit artikel:



http://www.fbw.vu.nl/ergocare/media/archief/artikel%20archief_3.htm


Heb je er toevallig nog meer van. Wij zijn namelijk pas van keuringsinstantie veranderd.