Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen

Auteur Topic: Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen  (gelezen 29022 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #40 Gepost op: 18 april 2004, 16:54:07
Firefamke,

Heb jij ook problemen gehad met de keuringsarts en keuringen? Of is het verhaal van meneer zijn dochter een geval opzich?

groeten Fikkie


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 18 april 2004, 16:59:32
ik ben ook wel nieuwschierig naar het verhaal van de keuringsarts,maar dat zullen we nooit te horen krijgen.Maar misschien dat uw dochter(zwaailampmaker) zelf eens haar verhaal vanuit haar standpunt kan vertellen


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #42 Gepost op: 18 april 2004, 18:03:02
nog even een berichtje voor het eten, dit forum schrijven heeft op dit moment mijn halve zondag in beslag genomen, maar dat is mijn eigen schul ik had ook achter de geraniums kunnen gaan zitten, uit eindelijk komen er nuttige zaken uit voort.

Peter dat verhaal van die keurings arts hebben wij ook nooit gekregen alleen wat ze tijdens het eindgesprek tegen ons verteld heeft, de commandant heeft tegen mijn dochter gezegd, als jij aan een keuring toe ben dan geef je dat aan en vragen we keuring aan, intussen fietst ze op de sport school en doet ze andere conditie oefeningen 3x per week op de sportschool

als ze vanavond laat thuis komt zal ik haar vragen om alles eerst te lezen en zelf  ook te reageren, zal wel moeilijk zijn want het is er eentje niet zeuren maar gewoon doen, bij stormschade vindt ze het geweldig om bomen te zagen en ruimen.

ze is nu naar de uitzending van de day after van Idols want een vriendinnetje van haar is gisteravond uit Idols ''gekozen'', mischien zien we haar nog wel.

er is gelukkig meer leven dan de brandweer, hoewel het halve korps komt regelmatig bij Marlies een biertje drinken, Marlies werkte in een Rock cafe.

wederom groeten aan allen.
Nemo me impune lacessit


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #43 Gepost op: 18 april 2004, 18:55:40
ja het kost een beetje tijd maar zoals je zelf al zegt het heeft je ook nuttige informatie opgeleverd.

Is wel een hele kluif voor haar om dit vanavond laat nog even te lezen. Wens haar er veel plezier mee.

Als ik het hele verhaal goed samenpak zou ze nu al op een keuring kunnen. Maar misschien is het zinvol om eerst aan de arts voor ze er is geweest de eisen te vragen. En deze moeten ze zeker aan de commandant geven. Hij is uiteindelijk opdrachtgever. Kan hij ook het verschil tussen mannen en vrouwen zien.

En natuurlijk moet ze bij een niet spoedeisende hulpverlening zeker aan de bak! ze heeft interesse om door te gaan en doe je alleen maar ervaring op. Voor brandbestrijding zou ik dat pas doen als het echt groot is. Dan zijn er functies die ook zonder ademlucht gedaan kunnen worden. Maar niet bij een normale inzet. Helaas voor haar want zoals ik het lees doet ze er echt veel voor maar ja eigenveiligheid EN die van je collega staan bovenaan.

Maar ik hoop dat ze zelf ook een reactie wil geven over hoe zij alles ervaart en over hetgene wat wij er van vinden. Het is niet persoonlijk naar haar toe maar het hele verhaal klopt gewoon niet! Dit moet je niet pikken als er zoiets gebeurt.

Wacht haar reactie af en hoop dat ze nog iets laat weten als haar keuring geweest is en ze ruim over de gestelde norm heen is gekomen......

SUCCES


Gast48368

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 18 april 2004, 18:58:36
Firefamke,

Heb jij ook problemen gehad met de keuringsarts en keuringen? Of is het verhaal van meneer zijn dochter een geval opzich?

groeten Fikkie

Tsja, 7 jaar terug, met mijn aanstellingskeuring> de dienstdoende arbo arts had het niet zo op mij> na een goed gesprek met mijn commandant en de (fiets)herkeuring, ben ik goedgekeurd, het was op het randje, zei de arts, en zei toen nog dat ik geen goede conditie had, terwijl ik dat wel had> die fietsproef heeft naar mijn inziens niets met iemands conditie te maken.

Een hartslag van een vrouw ligt hoger dan de gemiddelde man> daar zit het em in.....oftewel, da's het "probleem" van de vrouw, waar zo'n arts niet "aan" wil.....

Belachelijk dat het met ademlucht gelinkt wordt>ik kon toen al, met de cursus, heel lang met ademlucht lopen, voordat de fles leeg was> in onze ploeg hebben wij mensen zitten die die flessen "leegslurpen", terwijl die met de fietsproef wel een heel hoog wattage kunnen fietsen.............ik heb dan in mijn fles nog 100 bar zitten ofzo.......

Ik vind een zeer gemotiveerd iemand veel zwaarder wegen dan een aantal wattage's op een fiets meer of minder.....maarja, wie ben ik......... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 18 april 2004, 19:05:26
ja ik sluit mij hier bij aan,in alles blijkt dat je dochter een volhouder is.En die zullen het zeker redden,en ik hoop voor haar dat zij binnenkort volledig aan de bak kan gaan.
Dit soort discussie zijn best goed,we weten dat er soms mee wordt gekeken op dit forum door mensen die zeker invloed kunnen hebben op de zaken zoals ze zijn.Dus ik hoop dat deze hele discussie ook wordt gelezen door de mensen die het keuringsbeleidt maken,desnoods mailen we het even naar hun ;D ;D

Ik hoop dat je dochter nog een reactie geeft,op wat wij besproken hebben het zou fijn zijn.Onze reacties zijn goed bedoeld,en eigenlijk  ook omdat we willen dat zij op een goede manier aan het werk kan bij de brandweer.Iedere man/vrouw die het een uitdaging vindt om bij de brandweer te zijn,is welkom en die mensen zijn nog steeds hard nodig.Ik wens haar veel succes in alle dingen die nog gaan komen ;)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #46 Gepost op: 18 april 2004, 23:41:33
Dit vond ik ergens anders: de test in regio rijnmond:

1 de Coopertest 2400 meter in 12 min.
2 de zaal test: een parcourtje lopen met inhoud van : klimmen, afdalen, verspringen, evenwicht en behendigheid.
Dit parcourtje moet je drie keer rond binnen 2 1/2 min.
3 de hijsklimtest: Bij deze test is het de bedoeling dat de persoon
ademlucht draagd. Hij moet drie etage´s omhoog lopen met een straalpijp en en 75mm slang. Eenmaal boven gekomen moet hij een zak van 15 kilo omhoog
trekken en naar binnen halen. Dit moet in totaal drie keer gedaan worden binnen 6 minuten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #47 Gepost op: 19 april 2004, 00:12:32
Citaat
in onze ploeg hebben wij mensen zitten die die flessen "leegslurpen", terwijl die met de fietsproef wel een heel hoog wattage kunnen fietsen.............ik heb dan in mijn fles nog 100 bar zitten ofzo.......

Even doorgaan over de verschillen Man/Vrouw.
Tijdens perslucht duiken is het bekend dat een vrouw tot ruim 30% minder ademlucht verbruikt dan een man. Tijdens de duiken met mijn vrouw gebruik ik een 12 ltr. fles en zij een 7 liter. Na de duik zijn de eindstanden van de manometer nagenoeg gelijk. Dit bij gelijke conditie. DUS... Mannen en vrouwen zijn m.i. niet gelijk te stellen voor een coditie test.

Ton.


firemanr

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 19 april 2004, 09:42:27
Dit vond ik ergens anders: de test in regio rijnmond:

1 de Coopertest 2400 meter in 12 min.
2 de zaal test: een parcourtje lopen met inhoud van : klimmen, afdalen, verspringen, evenwicht en behendigheid.
Dit parcourtje moet je drie keer rond binnen 2 1/2 min.
3 de hijsklimtest: Bij deze test is het de bedoeling dat de persoon
ademlucht draagd. Hij moet drie etage´s omhoog lopen met een straalpijp en en 75mm slang. Eenmaal boven gekomen moet hij een zak van 15 kilo omhoog
trekken en naar binnen halen. Dit moet in totaal drie keer gedaan worden binnen 6 minuten.

Dit is de zgn. BLV-test, die je vrijwillig kunt doen.....Brandweer Lichamelijke Vaardigheid test.
Hier krijg je normaal gesproken een lintje voor dat je dit gedaan hebt en met goed resultaat afgesloten.

Hier zit ook nog een duiktest bij in een zwembad en dat is om geblindeerd een SO (pop) van de bodem van het zwembad te halen. ;)


dochter van zw..

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 21 april 2004, 23:22:16
Hey allemaal!

Mijn vader heeft hier al heel veel vertelt over mij en ik net het hele forum over conditie gelezen!
Ik kan nu mijn verhaal wel gaan vertellen maar dat heeft mijn vader al gedaan maar ok ff in het kort.
-1e keer keuring ik fietsen na 10 minuten fietsen fiets stuk en moest terug komen waren ze me tot 2keer toe aan vergeten.
-2e keer ik fietsen ging vrij goed maar ze zeiden dat ik iets aan mijn hart had maar hun hadden de plakkers verkeerd geplakt en of ik weer ff opnieuw kon beginnen na ruim 5minuten.
-3e keer ik heel erg zenuwachtig ben ik al vrij snel ik fietsen 275 moest ik stoppen vond de arts mijn hartslag te hoog en toen hadi k het helemaal gehad ik was er gewoon ziek van.

Maar vor de rest gaat het super bij de brandweer met mij en de rest ook gelukkig.
Ik ruk gewoon uit allen als 3,4 waterploeg als dat kan en anders5,6 reserve en anders 2e wagen dus het komt helemaal goed.
Ook oefen ik elke week ook gewoon ademlucht want dta mag alleen niet bij een uitruk.
Ook heb ik hittegewning en alles gedaan en dat ging ook superrr.
En voor de rest heb ik ook mijn papieren voor Brandwacht.

Nou ik ga nu slapen en als jullie vragen hebben kom maar.

P.S. ze krijgen mij niet snel weg bij de brandweer eigenlijk gewoon niet dus kijk maar uit en de volgende keer word ik GOED GEKEURD

Groetjes de dochter van zwaailamp maker