Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen

Auteur Topic: Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen  (gelezen 28985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 22 april 2004, 00:10:46
Lieve dochter van zwaailampmaker> Voor mij ben je dubbel en dwars goedgekeurd hoor, ;) ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 22 april 2004, 01:41:50
Hey allemaal!

Mijn vader heeft hier al heel veel vertelt over mij en ik net het hele forum over conditie gelezen!
Ik kan nu mijn verhaal wel gaan vertellen maar dat heeft mijn vader al gedaan maar ok ff in het kort.
-1e keer keuring ik fietsen na 10 minuten fietsen fiets stuk en moest terug komen waren ze me tot 2keer toe aan vergeten.
-2e keer ik fietsen ging vrij goed maar ze zeiden dat ik iets aan mijn hart had maar hun hadden de plakkers verkeerd geplakt en of ik weer ff opnieuw kon beginnen na ruim 5minuten.
-3e keer ik heel erg zenuwachtig ben ik al vrij snel ik fietsen 275 moest ik stoppen vond de arts mijn hartslag te hoog en toen hadi k het helemaal gehad ik was er gewoon ziek van.

Maar vor de rest gaat het super bij de brandweer met mij en de rest ook gelukkig.
Ik ruk gewoon uit allen als 3,4 waterploeg als dat kan en anders5,6 reserve en anders 2e wagen dus het komt helemaal goed.
Ook oefen ik elke week ook gewoon ademlucht want dta mag alleen niet bij een uitruk.
Ook heb ik hittegewning en alles gedaan en dat ging ook superrr.
En voor de rest heb ik ook mijn papieren voor Brandwacht.

Nou ik ga nu slapen en als jullie vragen hebben kom maar.

P.S. ze krijgen mij niet snel weg bij de brandweer eigenlijk gewoon niet dus kijk maar uit en de volgende keer word ik GOED GEKEURD

Groetjes de dochter van zwaailamp maker


Ik vind het knap dat je nog steeds naar die keuring gaat..... ;)
(je hebt natuurlijk ook weinig keus...... :-\)
Alleen heb ik 1 vraag: je mag geen ademlucht lopen tijdens een inzet, maar wel op een oefenavond????

Bij ons hebben ze een paar weken geleden nog medegedeelt dat: als iemand niet geheel door een keuring komt dat die persoon niet mag meedoen aan een inzet, NOCH aan oefeningen..... ??? ???
Is dit een plaatselijke regeling of is het zo dat het ergens beschreven staat dat dit niet mag?

Verder veel suc6, dochter van de zwaailampemaker..... ;D ;D ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #52 Gepost op: 22 april 2004, 21:03:30
ja je geeft inderdaad niet snel op :) maar laat de volgende keer maar de keuringsarts eens  :'(
Succes en doe wel extra voorzichtig met hitte trainingen. Het is en blijft je eigen verantwoording en gaat er iets mis is het eerste waar ze naar kijken of je goed geoefend bent, gekeurd bent en of de apparatuur wel in orde is.

Laat je nog iets weten wanneer je goedgekeurd bent?


dochter van zw..

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 22 april 2004, 22:18:35
Hey,

Ja klopt ik mag geen ademlucht met uitruk maar wel met oefening en dat is zo geregld met de arts en mijn commandant!
En tuurlijk kijk ik uit met hittegewenning maar ik ben goed geoefend en de verantwoording ligt bij mijn commandant en mijn arts want die hebben gezegt en op papier gezet dat ik mag oefenen met ademlucht, en de apparatuur is ook net nieuw dus daar twijfel ik ook niet aan en voor dat je iets doet altyd eerst kijken of de apparatuur goed is wanteiegen veiligheid gaat voor.

Groetjes dochter van zwaailampmaker


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #54 Gepost op: 23 april 2004, 12:48:49
je bent er wel erg goed mee bezig moet ik zeggen.....

succes


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 23 april 2004, 16:23:43
ja dat vindt ik ook,en ik vindt het grote klasse dat je hier ook jou verhaal verteld Toppie ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #56 Gepost op: 7 mei 2004, 11:50:21
Het is gewoon bizar om te lezen dat verschillende korpsen verschillende testen hebben.
Wij moeten de normale keuringen bij de arbo dienst doen (de fietsproef) om de x jaar afhankelijk van je leeftijd.

Daarnaast jaarlijks een verplichte TFP (Toets Fysieke Prestaties) waarin onderandere:
uit stand 180 cm ver springen, 25 sit ups, 25 push ups,
20  sec buig-hang.
De bottleneck van deze TFP zit hem in het staartje:
Shuttle run test minimaal stap 8 halen.
Dit alles schijnt een gezonde man van 50 jaar te moeten kunnen, volgens ????

Indien je het niet haalt krijg je een trainingsadvies, en moet je de test later overdoen.
Sancties: indien na x keer niet goed uit de repressieve dienst tot je het wel haalt.

 Zo zie, zoveel korpsen, zoveel regels.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #57 Gepost op: 7 mei 2004, 21:13:45
zijn vreemde eisen...


Hans van Essen

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 15 mei 2004, 19:47:02
Jaaaa die keuringen dat weet wat.
Bij ons wordt iedere vrijwilliger in de gelegenheid gesteld gratis 1 uur in de week te sporten bij een sportschool.
Ze worden daar nog begeleid ook.
Als er iemand wordt afgekeurd gaat er een trainingsadvies van de keuringsarts naar de sportschool.
De betrokkene traint dit schema en is dan meestal weer snel "op peil".

Verder ben ik op zoek naar die eisen voor de BLV test.
Wij willen ze in het oefenschema opnemen als fysieke oefenkaart.
Vroeger had ik zo'n boekje met BLV eisen maar die ben ik kwijt.

Kan iemand mij deze BLV mailen?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #59 Gepost op: 16 mei 2004, 00:12:21
Bij ons (in België)(en ook nog niet overal in alle korpsen):
Moet je bij aanwerving (beroeps of vrijwilliger) volgende sportproeven afleggen:
Eliminerende proeven:
- Brandweerladder beklimmen (20 meter onder hoek   van 70°) binnen bepaalde tijd
- Evenwichtsbalk (voorwaarts, achterwaarts en zijdelings)
- Dieptesprong (2 meter)

Andere proeven:
- Coopertest (min. 2400 meter in 12 min.)
- Zwemtest 50 meter binnen tijd
- Shuttlerun
- Dragen van persoon over 50 meter binnen tijd
- Pompen 28x binnen tijd
- Optrekken 11x binnen tijd
- Situps (buikspieren) 68x binnen tijd
- Touwklimmen (4 meter) binnen tijd
- Verspringen uit stilstand (min. 1m50)

Dan elk jaar de coopertest (min. 2400 m in 12 min.) en een hindernisparcours met perslucht onmiddelijk na de coopertest. Indien men hiervoor niet slaagt krijgt men een trainingsschema samengesteld door korpsarts en enkele sportmonitoren en moet men na 6 maanden herkansen. Indien dan nog niet geslaagd opnieuw 6 maanden zonder uitruk en op het einde opnieuw de test. Indien dan nog niet geslaagd ontslag op basis van gezondheidsredenen.

In de toekomst gaat hierbij waarschijnlijk jaarlijks een bezoek aan een cardioloog bijkomen met een inspanningstest met bewaking van parameters.

- De beroepsbrandweermannen moeten jaarlijks een deel van de aanwervingsproeven afleggen. (zwemmen, coopertest, pompen, situps, optrekken, versprong uit stilstand en dragen over 50 meter)
- Bij bevorderingen moet je een deel van de aanwervingsproeven afleggen. (zwemmen, coopertest, pompen, situps, optrekken, versprong uit stilstand en dragen over 50 meter)

Alle leden van de dienst (beroeps en vrijwillig) krijgen de mogelikheid om te sporten (zwemmen 2x per week en een sportruimte {fitnesszaal} in de kazerne)

Van deze mogelijkheden wordt toch gretig gebruik gemaakt. In mijn loopbaan van nu 9 jaar heb ik toch al enkele malen meegemaakt dat iemand ontslagen werd omwille van bovenstaande redenen.

Ook falen ongeveer 50% van de kanidaat brandweermensen (beroeps-vrijwilliger) tijdens de sportproeven.
Go home we got it !!!  We finish what others can't