AED inzet, eerst naar de kazerne of niet?

Auteur Topic: AED inzet, eerst naar de kazerne of niet?  (gelezen 4836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Gepost op: 13 januari 2010, 11:21:29
Mag ik de discussie toch nog een kick geven: Hypothetische situatie

In een aantal regio's rijden de brandweer vrijwilligers ook op reanimatie (beroeps laat ik even buiten beschouwing, is een andere situatie). Op mijn pager krijg je een oproep voor een AED inzet. Het adres ligt aan de rij route naar je uitruk locatie. Kortom; Je bent als hulpverlener gealarmeerd (is wat anders dan voorbijganger) om op te treden als eenheid. Ik ga voor het gemak ook uit van een vrij instroom profiel, waarbij iedere beschikbare brandwacht op komt voor de bezetting.

Wat doe je:
1) Je legt je pager weg en gaat verder met je andere hobby vliegtuigjes vouwen (Ik zeg lever de pager in ;))
2) Je rijdt naar de uitruk locatie. Het ter plaatse krijgen van je eenheid is belangrijker. Daarnaast treedt je op als hulpverlener en niet als individu.
3) Je rijdt naar de uitruk locatie, en mocht je het incident zien; stop je en verleen je hulp
4) Je rijdt actief direct naar het incident toe, immers je komt er langs en elke seconde telt. Je start ter plaatse met de reanimatie, of je bereid de komst van je collega's voor.
5) Je rijdt actief direct naar het incident toe, je stelt de AC op de hoogte (Verder zie 4)

Deze situatie kan zich natuurlijk in de buitenlucht afspelen (Voetbalveld, winkelcentrum, maar ook op straat). Daarnaast kan het natuurlijk ook binnenshuis (huis, werk, sporthal, etc) plaatsvinden.

Even nog een aantal extra overwegingen (Zag ergens vandaag ook een reactie over bedreigingen naar ziekenhuis personeel).
- Ik weet dat er in bepaalde gebieden veel bevolkingsgroepen zijn die extremer reageren op dit soort situaties. Dit kan varieren van bedreigend gedrag, tot veel betrokkenen(familie) op de locatie.
- Je staat er als eenling, ondanks je goede bedoelingen, zonder de functie bescherming.
- De aanrijtijd van de brandweer is max ong. 8 minuten.
- De directe hulpverlening van de politie is wellicht ook overweg.
- Effectieve reanimatie hou je ongeveer 2 minuten vol (enkel compressies, inclusief beademing verlies je zowieso effectiviteit)

Om direct de aftrap te geven;
- Ik denk dat ik als ik heel kort (max twee/drie straten) bij zit, wel serieus overweeg om directe hulp te geven (Binnen/buiten). Exacte criteria heb ik nog niet gevormd. Primaire drijfveer is immers hulpverlening. Tijd is kans.
- Als ik er langs rij en het is buiten, schouw ik voor zover mogelijk de situatie en indien nodig stop ik.
- Anders rij ik direct naar mijn uitruk locatie, dit geldt ook als ik een consignatiedienst heb (immers mijn aanwezigheid is dan vereist om een complete bemanning te krijgen).

Naar mijn uitruk locatie heeft altijd de voorkeur, aangezien je dan als eenheid opereert, communicatie- en persoonlijke beschermingsmiddelen hebt.

Ik ben benieuwd naar de meningen. Nogmaals, dit is niet de situatie dat je "per ongeluk" geconfronteerd wordt met een reanimatie, maar echt een alarmering.

(side discussie is natuurlijk zelfde situatie wat als het om woningbrand gaat rond 02:00. Stop je ga je informatie verzamelen (mensen aanwezig, wakker en uit huis), buren waarschuwen, etc. Keuze is dan wel sneller gemaakt om naar de uitruklocatie te rijden.)


If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat