EHBO te paard

Auteur Topic: EHBO te paard  (gelezen 3271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annebe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 13 november 2016, 13:23:33
Vandaag hadden we een buiten evenement waarbij we als ehbo aanwezig waren, ondanks dat we op de mountainbike waren was het wegdek soms wat slecht en zei ik voor de gein:" volgende keer ga ik als ehbo te paard"!
Maar serieus... Zou hier animo voor zijn?

Let wel... Onze paarden kennen (extreme) drukte, herrie en onverwachtse gebeurtenissen en hebben we zelf meer dan 25 jaar rijervaring.




Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2016, 13:31:34
En als jij van je paard afspringt en je helpt je slachtoffer, wie let er op het paard?
Intensive care verpleegkundige


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2016, 14:02:36
Een paard is puur een vervoermiddel, net als een lastezel, kameel, dromedaris, trein, fiets, auto, tram, bus, terreinwagen, squad e.d.
De wijze van vervoer van de EHBO-er of welke hulpverlener dan ook, mag op de benadering van het slachtoffer en de eerstehulp verlening totaal geen enkele invloed hebben.

Vergelijkbaar:
Wie let er op de hond als je als wandelaar eerstehulp verleend?
Wie let er op de auto als je stopt voor een hulpverlening?

Belangrijkste is dat je eerst je eigen veiligheid en in alle redelijkheid je eigendommen veilig moet stellen.
Dat kan op zeer veel manieren.
Dieren zijn altijd onberekenbaar. Met dat in het achterhoofd dien je huisderen altijd vast te zetten/binden alvorens eerstehulp te verlenen. Voordeur openen en huisdieren opsluiten in een andere ruimte is ook een veel gehoorde kreet.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Annebe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2016, 14:20:39
Paard kan vrijwel overal vast gezet worden, hetzij een boom, hek, haak.
Er zullen altijd uitzonderingen blijven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2016, 16:38:05
Citaat van: Annebe link=msg=1461210 date=1479043239
Paard kan vrijwel overal vast gezet worden, hetzij een boom, hek, haak.
Er zullen altijd uitzonderingen blijven.

Dat vastzetten of het eventueel even (laten) vasthouden door iemand zal vrijwel altijd wel lukken.
Maar is er ook ander praktisch nut anders dan op een andere manier vrijwel onmogelijk te begaan terrein zoals de duinen, moerasgebieden etc. en hoeveel combinaties ruiter/EHBO er zijn er ?


Annebe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2016, 17:02:09
Citaat van: Thor link=msg=1461216 date=1479051485
Dat vastzetten of het eventueel even (laten) vasthouden door iemand zal vrijwel altijd wel lukken.
Maar is er ook ander praktisch nut anders dan op een andere manier vrijwel onmogelijk te begaan terrein zoals de duinen, moerasgebieden etc. en hoeveel combinaties ruiter/EHBO er zijn er ?

Duinen is geen probleem, moeras kennen we eigenlijk niet, maar hier zal ieder ander de hulp toch aan een prof moeten overlaten.

Haha goeie vraag, wat ik zo kon vinden zijn deze er nog niet.


Zie ik dingen over het hoofd? Vooral risico gericht?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2016, 17:20:51
Citaat van: Annebe link=msg=1461219 date=1479052929
2.Duinen is geen probleem, moeras kennen we eigenlijk niet, maar hier zal ieder ander de hulp toch aan een prof moeten overlaten.
Haha goeie vraag, wat ik zo kon vinden zijn deze er nog niet.
1.Zie ik dingen over het hoofd? Vooral risico gericht?

1. Neem eens contact op met de afdelingen ruiterij, tegenwoordig heet dat afd. Levende Have, van de LE of de Amsterdamse Politie vwb eventuele risico's verbonden aan de inzet van paarden en mogelijke trainingen, ze zullen vast wel behulpzaam willen zijn. Amsterdam heeft bijv een mooi complex voor de paarden zuidelijk van Amsterdam.
Kun je ook overleggen over het evt. "schoeisel" van de paarden.

2.Ik heb ooit eens filmpjes gezien waarop het paard,( rendier oid), een soort half aan het paard opgehangen draagstel trok, dat zou in het EHBO geval een brancard kunnen zijn, niet al te comfortabel voor het slachtoffer.


Annebe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2016, 18:28:41
Bedankt voor tip! Ik zal zeker eens contact op nemen.
"Schroeisel" (hoefijzers, hoefschoenen) zijn niet van toepassing, paarden lopen vele km over straat en hebben knetterharde hoeven.

Mmmh zo' n brancard lijkt mij ook niet zo prettig voor de gewonde, daar hebben ze in ons geciviliseerde land wat moois voor uit gevonden, ambu's met goeie vering  0098


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2016, 22:05:36
Citaat van: Thor link=msg=1461226 date=1479054051
1. Neem eens contact op met de afdelingen ruiterij, tegenwoordig heet dat afd. Levende Have, van de LE of de Amsterdamse Politie .....
Alle paarden en honden zijn, als ik goed ben geïnformeerd, tegenwoordig LE.