Wijkagenten te weinig in ''eigen'' wijk

Auteur Topic: Wijkagenten te weinig in ''eigen'' wijk  (gelezen 5138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 11 januari 2010, 22:35:05
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5761735/__Wijkagenten_te_weinig_in_wijk__.html

ma 11 jan 2010, 19:53  | 51 reacties | lees voor
Wijkagenten te weinig in 'eigen' wijk

HILVERSUM -  Wijkagenten brengen te weinig tijd door in hun eigen wijk. Nog geen kwart van de politiekorpsen laat de wijkagent ook volledig wijkagent zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Raad van Hoofdcommissarissen, zei korpschef Bryan Rookhuijzen.

Driekwart van alle korpsen zet wijkagenten ook in voor regulier politiewerk, zoals noodhulp, zo meldde Rookhuijzen in het RTL Nieuws. Volgens de norm van de politie moet een wijkagent 80 procent van zijn of haar tijd in de eigen wijk aan het werk zijn. Van de 25 politiekorpsen in Nederland, lukt dat er maar een kwart. Rookhuijzen: „Er komt zoveel werk op eenheden af, dat al heel vlug de inzet van de wijkagent is vereist.”




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2010, 01:28:27
De Raad van Hoofdcommissarissen van de politie verklaarde deze week dat wijkagenten te weinig tijd doorbrengen in hun wijk; ze zouden te vaak voor ‘regulier politiewerk’ worden weggeroepen. Ook WebRegio-bezoekers zijn het met elkaar eens over de vraag of de politie voldoende aanwezig is in hun buurt: agenten laten zich te weinig zien in de wijken. Veel bezoekers hebben dan ook geen goed woord over voor de wijkagenten.

Zo zegt Sophie: “Wijkagent? Wat is dat? Oh, die meneer die z‘n gezicht nooit laat zien en dingen belooft? Nee, die kennen we alleen van naam, maar niet van gezicht...”

Ook R. van Teylingen ziet te weinig politie in de buurt: “Ik woon in Medemblik en onze wijkagent zit in Bovenkarspel. Hoezo wijkagent? Het is meer een streekagent! Hoezo wegroepen voor andere taken? Als hij op zijn plek is en je hebt hem nodig, komt hij niet want zijn ‘wijk‘ is te groot. Belachelijk.”

Christien kom ook nooit een agent tegen op straat: “Nog nooit gezien. Volgens mij zitten ze gewoon op het bureau te wachten tot er iemand belt. Een wijkagent is toch iemand die dagelijks rondes door de wijk maakt? Dan zou je hem/haar toch een keer moeten tegenkomen?”

A.W. Smid-Van der Zee is het met Christien eens: “Zeker te kort politie. En als je iets meldt en verwacht dat ze dan eens extra in jouw buurt een rondje komen maken, nou dat kan je wel vergeten. Ik heb ze nog niet gezien. Ik vind dit een slechte zaak trouwens.”

Ook Ronald Verhaar deelt deze mening: “Ik zie hier geen wijkagenten. Zeg maar zo één die praat met bewoners zonder aanleiding. Gewoon om te horen wat er zoal speelt in de wijk. Je zou dan veel problemen voor kunnen zijn. Criminelen groot en klein weten dan dat ze extra in de smiezen lopen. Maar ja, dat levert geen geld op natuurlijk. Met een lasergun achter een lantaarnpaal staan is makkelijker...”

Jan vindt net als Ronald dat de aanwezigheid van wijkagenten problemen zou kunnen voorkomen: “Helaas, de politie is nooit te zien. Ze moeten veel meer op straat zijn en dan niet altijd rijden in de auto, maar gewoon op de fiets of lopend. Werkt heel preventief.”

Toch is de politie bij een enkele WebRegio-bezoeker wel aanwezig in de buurt. Zo ook bij H. Burger: “Bij ons zie je ze wel af en toe. En als het echt nodig is zijn ze er ook. De gewone politie rijdt hier ook heel vaak rond.”

Bron + filmpje: http://www.webregio.nl/amsterdam/webregio-tv/video/11791040/te-weinig-politie-in-de-wijk.aspx
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2010, 15:21:38
Toen in sprak met de buurtregisseur uit de Bijlmer vond hij het alleen maar goed om ook een dag in de week de reguliere politietaken uit te voeren, om zo de binding te houden met het vak.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2010, 16:43:39
Toen in sprak met de buurtregisseur uit de Bijlmer vond hij het alleen maar goed om ook een dag in de week de reguliere politietaken uit te voeren, om zo de binding te houden met het vak.

Een dag in de week politietaken uitvoeren is iets anders dan alleen maar politietaken uitvoeren en niet meer aan het wijkwerk toekomen ...
Zoals nu in veel korpsen gebeurd ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2016, 14:44:36
Wijkagent te weinig op straat

Peter Winterman 08-06-16, 03:00 Laatste update: 12:07

De wijkagent komt te weinig toe aan het werk in de eigen wijk. Noodhulp, administratieve taken en horecadiensten slokken een groot deel van zijn tijd op. Dat blijkt uit een enquête van de Centrale Ondernemingsraad van de politie onder 128 wijkagenten in het hele land.

Lees verder op: http://www.ad.nl/dossier-nieuws/wijkagent-te-weinig-op-straat~a06df545/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2016, 18:05:28
Citaat van: Frank. link=msg=725567 date=1263738098
Toen in sprak met de buurtregisseur uit de Bijlmer vond hij het alleen maar goed om ook een dag in de week de reguliere politietaken uit te voeren, om zo de binding te houden met het vak.

Als 5 dagen 100% is dan is 4 dagen in de wijk dus de 80% norm die de politie zelf stelt. Perfect dus dat ie een dagje andere dingen doet :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2016, 18:42:19
Laten we vooral niet vergeten dat we in een tijd zitten waarin "alle hens aan dek" moeten staan.
Er is op diverse teams een groot personeelstekort, hoge ziektecijfers, leveringen aan allerlei interne afdelingen en niet te vergeten de steeds groter wordende administratieve rompslomp met allerhande protocolaire verplichtingen.
Daarnaast zie ik bij de wijkagenten om mij heen ook veel te veel bezig met zaken die niet bin de politie thuis horen maar door tekortkomingen van andere ketenpartners op het bord van de wijkagent belanden.

Als laatste moeten de wijkagenten allemaal naar school om een opleiding te volgen én mogen er door de vorming van de Nationale Politie geen vacatures worden open gesteld.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2016, 23:04:31
Citaat van: Jerommeke link=msg=1429569 date=1465749739
Er is op diverse teams een groot personeelstekort

....

én mogen er door de vorming van de Nationale Politie geen vacatures worden open gesteld.....

Wat bedoel jij precies met personeelstekort? Bedoel je dat er minder personeel is als volgens inrichtingsplan zou moeten zijn, of is dat aantal er wel maar is desondanks het werkaanbod te groot?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2016, 12:13:47
Citaat van: scorpio link=msg=1429615 date=1465765471
Wat bedoel jij precies met personeelstekort? Bedoel je dat er minder personeel is als volgens inrichtingsplan zou moeten zijn, of is dat aantal er wel maar is desondanks het werkaanbod te groot?

Op een personeelsbestand van 130 mensen,+/- 25 mensen ziek en totaal zo'n 25 mensen elders werkzaam maar wel op de formatie van de teams.
(Afhandelunit, bureaurecherche, hennepteam, cybrecrime, zsm, motorpoule en in opleidingen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !