Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010

Auteur Topic: Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010  (gelezen 12860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat wel, maar gezien de beelden acht ik het niet aannemelijk dat je hier snel uit komt ;)

Okee, een Kralingse plas is ook net weer wat anders als een sloot, maar toch. Toekijken is voor mij geen optie.  O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Okee, een Kralingse plas is ook net weer wat anders als een sloot, maar toch. Toekijken is voor mij geen optie.  O0

Wie zal je ega meer verdriet hebben / meer missen.... De hond of jou? Bij de eerste optie zou ik toch eens achter je oren krabbelen... ;)

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid888691/twee-mannen-verdrinken-omdat-ze-hond-willen-redden.aspx


Maar om het weer een beetje HV gerelateerd te krijgen, is een TS vandaag de dag voldoende uitgerust voor oppervlakte reddingen? Kan je met zo'n reddingsvest wel zwemmen?  ::) Of moet je dan wachten op hulp?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Kan je met zo'n reddingsvest wel zwemmen?  ::) Of moet je dan wachten op hulp?

Jahoor, alleen niet met een uitrukoverall eronder :D

Over een polo/tshirt heen gaat het wel... al zwemt met een rescuecan handiger :P En met een droogpak wil het ookwel(maar dat zwemt al voor geen meter)... alleen zijn een setje kruisbanden dan wel handig ;)

Joost


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Jahoor, alleen niet met een uitrukoverall eronder :D

Over een polo/tshirt heen gaat het wel... al zwemt met een rescuecan handiger :P En met een droogpak wil het ookwel(maar dat zwemt al voor geen meter)... alleen zijn een setje kruisbanden dan wel handig ;)

Joost

Bedoel jij ook in opgeblazen toestand zoals op het filmpje?  ??? ;)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Kan je met zo'n reddingsvest wel zwemmen?  ::)

MEt zo'n redvest om kan je niet zwemmen. Je ligt op je rug met je hoofd omhoog. Dus je ziet niet wat je doet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Bedoel jij ook in opgeblazen toestand zoals op het filmpje?  ??? ;)

Ow op zo'n manier :D

Het kan(lees: een beetje op je rug spartelen)... maar van kom we gaan een flink stuk zwemmen, nee. Ophet ijs te klimmen (zonder ijsprikkers? ???) al helemaal niet :P Overigens trainen wij wel op dergelijke situaties met droogpakken, opgeblazen vestjes etc.  ;)

Joost


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ow op zo'n manier :D

Het kan(lees: een beetje op je rug spartelen)... maar van kom we gaan een flink stuk zwemmen, nee. Ophet ijs te klimmen (zonder ijsprikkers? ???) al helemaal niet :P Overigens trainen wij wel op dergelijke situaties met droogpakken, opgeblazen vestjes etc.  ;)

Joost

Dus zodra de reddingsvesten van de brandweer in een wak geactiveerd worden ben je wel 'gered' maar ben je niet meer geheel zelfredzaam?  ???

Hoe kan je het beste een touw vast maken zodat je uit het wak getrokken kan worden? Van voren of aan de achterkant?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Daar komt het op neer, zolang ik een droogpak aanheb zou ik mijn vest pas opentrekken als ik echt in de problemen kom.

Wij maken meestal achter vast, zodat de redder weinig last heeft van de lijn. Buitendat zal je toch in tegenovergestelde richting eruit moeten ivm betrouwbaarheid van het ijs, dus dan kan de lijnman je in sommige situaties je meteen weer op het ijs trekken(aldanniet incl. board :P). Maar hier zijn de meningen nog over verdeelt... nou hebben wij dan 'prikkers' bij ons, dus dan kan je meestal zelf uitklimmen, ook met opgeblazen vest maar dan moet je dat weer op je rug doen...

Joost


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Tja, geen idee. De situatie ziet er stabiel uit, ze zijn netjes middels een lijn gezekerd, hadden redvesten aan. Het enigste wat gebeurt is dat ze door het ijs gegaan zijn,en dus een nat pak hebben opgelopen en het koud hebben gehad. Maar ze konden er staan gezien het filmpje,en er zijn zat collega,s bij om direct hun te hulp te schieten.
De collega,s direct naar de kazerne brengen en onder de warme douche zetten en klaar.

Op de kant met een vinger in je neus toe gaan staan kijken is het makkelijkste wat je kunt doen. De wachttijden op een duikteam zal alleen maar langer gaan worden,zeker in plaatsen waar een duikteam vanuit een andere plaats zal moeten komen.
Dus er zal steeds meer een beroep worden gedaan op de oppervlakte reddingen van een TS-bemanning,en het liefst met de middelen die daar voor aangereikt worden. Heb je die middelen nog niet, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. En een nat pak voor lief moeten hebben,goh wat erg zeg. ::)


Dank


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Daar komt het op neer, zolang ik een droogpak aanheb zou ik mijn vest pas opentrekken als ik echt in de problemen kom.

Wij maken meestal achter vast, zodat de redder weinig last heeft van de lijn. Buitendat zal je toch in tegenovergestelde richting eruit moeten ivm betrouwbaarheid van het ijs, dus dan kan de lijnman je in sommige situaties je meteen weer op het ijs trekken(aldanniet incl. board :P). Maar hier zijn de meningen nog over verdeelt... nou hebben wij dan 'prikkers' bij ons, dus dan kan je meestal zelf uitklimmen, ook met opgeblazen vest maar dan moet je dat weer op je rug doen...

Joost

De redvesten die we in Rdam gebruiken (op de TS) hebben een zout patroon!