Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 36269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2010, 18:15:33
Gaat het niet om de werkruimte? Dat de huisarts op weg naar patiënten e.d. onderweg administratief werk kan doen, telefonisch zaken kan afhandelen e.d.
Dan hebben SUV's volgens mij meer (werk)ruimte en comfort achterin dan een sedan of stationwagen en zijn tegelijkertijd sneller dan een busje?

En wat is duur? Ik kan me een verhaal herinneren van een brandweerregio ergens in het land die Mitsubishi 4x4's bestelde als vervanging voor trekkers (ook 4x4's) van boottrailers voor de duikteams in die regio. Ze vroegen dusdanige extra accessoires bovenop het "standaard pakket" dat de dealer uitrekende dat met een "luxe pakket" de totaalprijs lager werd dan alle losse extra's apart bij elkaar. Met als resultaat dat bumpers meegespoten zijn, bekleding luxueuzer, wieldoppen zelfs verchroomd oid.
De voertuigen lijken dan duurder omdat ze er luxer uitzien, maar is het feitelijk een voordeliger keuze  ;)

En ten slotte is sowieso de inzet van spoed-/weekendartsen volgens mij goedkoper en efficiënter dan dat alle huisartsen continu bereikbaar moeten zijn. Als uit dat soort besparingen geďnvesteerd kan worden in hun "mobiele werkplek" vind ik dat oké.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2010, 19:33:20
Amen !

Goed gesproken SimonSt .... Ohw, en die "dure bak" van de post waar ik op werkzaam ben, is veel zuiniger in het verbruik dan menig goedkopere auto....


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2010, 10:55:02
Kan zijn, maar als de politie de hele dag in een VW Touran of Opel Zafira rijd, waarom moet de huisarts dan in een dergelijke 'asobak'. afgezien van de kosten lijkt me dat toch een verkeerde uitstraling.

@Folkert

Ik vind je reactie zéér gechargeerd. Om de HAP-dienstvoertuigen te duiden als "asobak" is te kort door de bocht.
Jij bent duidelijk niet op de hoogte van het hoe en waarom.
Zoals ik al eerder aangaf bestaat inmiddels het grootste deel van de HAP-voertuigen uit VW Tiguan's die voor een consumentenprijs van €40.000 in de prijslijst staan.....dit is een redelijk gemiddelde prijs voor een derdelijk formaat voertuig. De gebruikte term "asobak" of "PC Hooft-traktor" is meer van toepassing op wagens van het kaliber Hummer/Range Rover/Mercedes ML/Porsche Cayenne. Zoals je ziet auto's uit een geheel andere klasse.

En even voor de duidelijkheid: wat is een duur voertuig? Wanneer er eerst een korting plaatsvindt van de BPM en daarna nog eens de stevige korting van de importeur die graag ziet dat "zijn" merk auto als reclame voor het merk rondrijdt. Van die €40.000 van die Tiguan blijft dan nog maar ongeveer € 26.000 over.....waar praat je dan over.......het is een arbeidsmiddel.

Waarom denk je dat bijna alle ambulancediensten kiezen voor de Mercedes Emergency Sprinter? Omdat ze zo nodig met een Ster in de grille willen rondrijden.....nee je kiest voor kwaliteit en duurzaamheid.....Goedkoop is op den duur altijd Duurkoop!!

Ruud


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2010, 19:05:13
Hey Ruud,

Ik ben idd niet werkzaam in de sector, dus mijn kennis is beperkt. Mijn commentaar is dan ook volledig van de kant van 'burger'.
Ten tweede rijden de huisartsen in mijn regio met Touareg's en die zijn in mijn ogen toch een ander geval dan de Tiguan.
De VW Touareg valt bij mij duidelijk in hetzelfde rijtje als de Porsche Cayenne.
Verder ben ik niet op de hoogte van eventuele kortingen of kortingen op de BPM of weetikwat, maar het lijkt me sterk dan een Touareg met alle mogelijke kortingen dezelfde prijs heeft als een Touran met alle mogelijke kortineng :D Als de Tiguan dat wel heeft, heb ik daar dan ook geen enkele moeite mee. O0
Ik zal verder ook geen enkel oordeel vellen over de vraag of een dergelijke auto nodig is voor het vervullen van de functie (zou ik niet weten), maar ik vind het argument van rijcomfort gewoon niet heel sterk  ;)
Ik probeer hier geen personen of instantie aan te vallen, maar snap de vraag van de auteur.

Groet!
Folkert


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2010, 22:09:32
Die wagens zijn inderdaad niet zo duur dan dat ze eruitzien. Daarnaast vind ik dat er met dit soort voertuigen (hulpverleningsvoertuigen) niet bezuinigd moet worden op de aanschaf. Volkswagen staat bekend om zijn betrouwbaarheid en daarom wordt er voor die voertuigen gekozen. Je wilt natuurlijk niet pech krijgen tijdens een spoedrit :P
Daarnaast wordt er ook gekeken naar de kosten qua onderhoud etc. dat speelt natuurlijk ook een rol, ook als het een leasebak is want dan is het leasebedrag lager.

Tarik


Ruud1954

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2010, 20:02:47
uit deze opmerkingen zoals de kreet Aso bak blijkt duidelijk dat betrokkenen in het geheel niet op de hoogte zijn van van het wel en wee op het gebied m.b.t. het aanschaffen van lease auto,s. Dit geschied op basis van wat er benodigd is om een taak goed en veilig uit te kunnen voeren. En daar heb je diverse mogelijkheden voor. De een vind de touran daarvoor goed en de ander de Tiguan of Touareg. Ik rijd zelf op posten die een groot buiten-gebied bestrijken, maar ook in de grote steden. Daar rijden we met audi a3, waar je na 8 ritten ook niet fatsoenlijk meer in of uit komt. En voor het buiten-gebied is het met regen en gladheid een goede en veilige zaak om een ASO bak te hebben. Dat komt het werk dubbel en dwars ten goede, met name naar de patienten toe. Ik hoor deze kritiek dan ook vaker van buitenstaanders dan van onze patienten. Lijkt meer op frustratie en/of een stukje jalouzie naar mijn mening.
Groeten maar weer.
Ruud (werkzaam bij meditaxi)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2010, 23:45:00
Ik kan niet anders dan het helemaal eens zijn met mijn naamgenoot.
Tot voor enkele jaren geleden werd nog gebruik gemaakt van de Audi A2. Zo´n kleine rolschaats, met een vreselijk onhandige balk in de achterruit. En een kofferbakje waar nog niet de helft van het materiaal dat tegenwoordig wordt meegesleept in past.
Gelukkig zijn de mensen die de beslissing moeten nemen over het aan te schaffen voertuig, zo verstandig om verder te kijken dan alleen de aanschafprijs en restwaarde. Ook de praktische waarde weegt mee.

Ruud




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2010, 12:00:19
Even een kleine nuancering: het voertuig (Mercedes) van het Witte Kruis in ambulancekleuren dient voor het vervoer van transplantatieteams als ook transplantatieorganen. Vanzelfsprekend wordt dan een voertuig gekozen dat geschikt is om lange ritten op zeer hoge snelheid (A1 van Maastricht naar Rotterdam/Den Haag bijvoorbeeld) aan te kunnen. Helaas kom je dan in het segment van de betere kwaliteit merken en types. Hetgeen door de buitenwereld als asobak kunnen worden gezien.......maar als je gaat proberen om een te transplanteren orgaan met een Fiat Panda op tijd aan de andere kant van het land te krijgen ben je dringend toe aan een psychisch onderzoek.

Voor wat betreft de voertuig keuze van de collega hulpdiensten, kan ik geen gefundeerde uitspraak doen, behalve dat men ongetwijfeld niet gaat kiezen voor een bepaald type voertuig wanner daar geen noodzaak voor is.

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2010, 12:08:10
Voor wat betreft de voertuig keuze van de collega hulpdiensten, kan ik geen gefundeerde uitspraak doen, behalve dat men ongetwijfeld niet gaat kiezen voor een bepaald type voertuig wanner daar geen noodzaak voor is.

Precies!