Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 36184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2010, 12:21:26
Bron: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/650056_8167_1063783154339-politie.object-Single-MEDIA.tmp/650056_8167_1063783154339-Politie_C_Combi_380x200.jpg

Asobak?

Bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Mercedes_G_politie_Amsterdam-Amstelland.jpg/250px-Mercedes_G_politie_Amsterdam-Amstelland.jpg

Asobak?

Bron: http://www.wittekruis.nl/holding/afbeeldingen/foto6.jpg

Asobak?

Bron: http://www.flitsnieuws.nl/nieuws/thumbs/20090613_558_IMG_2365-nieuw%20voertuig%20ovd%20heerenveen.jpg

Asobak?

Bron: http://112voertuigen.punt.nl/upload/Ambulancedienst_NO_gelderland/86-TG-PK.JPG

Asobak?

Zeggen jullie het maar. Punt wat ik wel even wil maken is dat we voor deze discussie niet alleen naar HAP auto's hoeven te kijken...

En welke zijn dan volgens jou de asobak ?

Ik rijd tien keer liever in de mercedes c220 rond dan in de touran, ondanks de verhoogde zit.... Dit mercedes heeft een veel beter weggedrag, betere stoelen, snellere acceleratie... etc etc... Aso bak ? Ik zeg goed stukje gereedschap... want meer is het niet...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2010, 12:30:11
En welke zijn dan volgens jou de asobak ?

Ik rijd tien keer liever in de mercedes c220 rond dan in de touran, ondanks de verhoogde zit.... Dit mercedes heeft een veel beter weggedrag, betere stoelen, snellere acceleratie... etc etc... Aso bak ? Ik zeg goed stukje gereedschap... want meer is het niet...

Applaus, applaus (Ruud doet de wave)  O0


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2010, 13:18:39
;D Ik schrijf juist dat jullie dat mogen uitmaken. Ik rij ook liever in mijn audi a3 dan een fiat panda. Ik wilde alleen maar even terug naar het begin van de discussie, waar gevraagd wordt waarom huisartsen in zo'n grote bak moesten rijden, met als voorbeeld een Touareq. En dan vraag ik me af waarom de discussie niet gaat over alle hulpdiensten en ter ondersteuning laat ik wat plaatjes van andere 'dure' auto's van andere hulpdiensten zien....

Jullie hebben mij niet horen zeggen dat dit asobakken zijn, toch?!  ;)


firefighter5175

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2010, 20:22:00
In Zeeland rijden de huisartsen in een VW Touraeg.
Iets wat ik niet begrijp is waarom deze huisartsen in een dergelijk duur en benzineverspillend apparaat moeten rijden...
Ik zou eerder zeggen: je hebt een publieke functie dus geef een goed voorbeeld. Neem een fatsoenlijke auto die niet teveel verbruikt. het gaat toch om gemeenschapsgeld!

EDIT: hmm, sorry, misschien is dit hier een beetje off-topic...

Johan

is meer als status ik heb er zelf ook ingereden maar vind het afschuwlekijke bakken
is niet geschikt voor dit werk
en sommige bedrijven vinden dat zemoeten pronken met dit soort type auto's anders maken ze geen indruk
dus meer grootdoenerij en niets voor comfort wat het een oudere arts betreft

groetjes


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2010, 20:41:32
is niet geschikt voor dit werk

Waarop baseer je dit feit?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2010, 05:28:40
Ik had dit topic al even niet gevolgd, ik had nl niet gezien dat er een apart topic van gemaakt was, ipv een kreet van mij in een ander topic. Maar awel. Zo komt de discussie goed los.

De titel is alleen niet helemaal juist geformuleerd. waar het mij eigenlijk (los van aanschafprijs, leasen ed.) om gaat is het enorme brandstof verbruik. Ik heb op internet gevonden dat de Touraeg zo'n 1:8 haalt en dan bij strikt "het nieuwe rijden" toepassen, wat toch niet echt lukt met A1.

en dan ga je toch echt voorbij aan mijn idee van publieke functie. Ok. Ook de blauwe en rode kolom heeft her en der wat "Aso-bakken" om ze dan zo maar even te noemen, maar die vielen mij hier in Zeeland minder op.

En ruimte, dat heb je ook in andere auto's. Goed, de hoge zit is een voordeel, maar waarom rijdt dan zo'n beetje het merendeel van de blauwe kolom in lage auto's?

en om nog even op onderstaande opmerking in te gaan:

@Folkert


Waarom denk je dat bijna alle ambulancediensten kiezen voor de Mercedes Emergency Sprinter? Omdat ze zo nodig met een Ster in de grille willen rondrijden.....nee je kiest voor kwaliteit en duurzaamheid.....Goedkoop is op den duur altijd Duurkoop!!

Ruud

Ambulances zijn een heel apart verhaal. Hierbij heb je te maken met goed weggedrag voor de chauffeur tegenover ruimte, comfort en praktische overwegingen voor de verpleegkundige achterin.
Veel ambulances zijn daarin een compromis. en die met die ster hebben het nu juist zo goed voor elkaar dat beide partijen tevreden zijn.

maar met dit laatste gaan we weer wat off-topic...

Zuipende asobakken  ;) daar waren we gebleven  O0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Glenn2

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2010, 13:42:52
't Is maar wat je aso noemt. Die Mercedes C220 was, wat ik hoorde, op jaarbasis in z'n totaliteit slechts € 100,= per auto duurder dan de VW Golf die ZaWa hiervoor reed. En daar krijg je wel ontzettend veel meer goed weggedrag, comfort en snelheid voor.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2010, 17:03:13
't Is maar wat je aso noemt. Die Mercedes C220 was, wat ik hoorde, op jaarbasis in z'n totaliteit slechts € 100,= per auto duurder dan de VW Golf die ZaWa hiervoor reed.

Klopt. Plus dat de restwaarde veel hoger is, waardoor je een lagere afschrijving hebt.

Ik zie en lees heel veel leuke punten, waarbij zelfs de gepantserde Mercedes G-klasse's word vergeleken met een VW Touareg voor een huisarts ...
De (overige) hulpdiensten kopen / krijgen een dienstauto waar ze bepaalde keuze's voor moeten maken. Gemeenteraad danwel veiligheidsregio nemen  een besluit over de aanschaf van een bepaald voertuig (en bepalen dus waar het geld heen gaat). Wanneer een OVD-B geregeld in de weilanden cq. strand cq. terrein komt zal daar gekozen worden voor een 4x4.
Private ambulanceinstellingen als het ''Witte Kruis'' welke donorvervoer verzorgen in Nederland zullen ook zéker een dikke auto nodig hebben (hoge snelheden, veel spoedritten, solide en kwaliteit).

Als ik dan een huisarts in een VW Tiguan of een VW Touareg zie zitten vraag ik me af wie het betaald en waarom het nodig is. Een argument als overzicht bij spoedritten gaat bij mij niet op. Heel politie Nederland rijd per dag véél meer (semi)spoedritten dan heel Huisartsend Nederland. Ik zie niet in, waarom een huisarts niet gewoon in een VW Touran 1.9tdi vervoerd kan worden naar een patient, de werkruimte is meer dan ruim voldoende in zo'n wagen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2010, 10:15:23
Ik zie niet in, waarom een huisarts niet gewoon in een VW Touran 1.9tdi vervoerd kan worden naar een patient, de werkruimte is meer dan ruim voldoende in zo'n wagen ....

@Jerommeke

Huisartsenvoertuigen komen regelmatig ook in het buitengebied en op onverharde wegen, en ook bij uitzonderlijke weersomstandigheden wordt verwacht dat de arts ter plaatse komt. Een HAP beschikt over slechts enkele voertuigen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Politie, waar het wel mogelijk is om een ander geschikt voertuig op te roepen wanneer een Touran niet meer verder kan. Dan kies je voor een alleskunner dus een 4X4.

en wie het betaald: de Huisartsenpost zelf.......de tarieven zijn vastgesteld en blijven hetzelfde ook al staat er een Panda voor de deur.

Groetjes,

Ruud


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2010, 12:24:08
@Jerommeke

Huisartsenvoertuigen komen regelmatig ook in het buitengebied en op onverharde wegen, en ook bij uitzonderlijke weersomstandigheden wordt verwacht dat de arts ter plaatse komt. Een HAP beschikt over slechts enkele voertuigen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Politie, waar het wel mogelijk is om een ander geschikt voertuig op te roepen wanneer een Touran niet meer verder kan. Dan kies je voor een alleskunner dus een 4X4.

en wie het betaald: de Huisartsenpost zelf.......de tarieven zijn vastgesteld en blijven hetzelfde ook al staat er een Panda voor de deur.

Groetjes,

Ruud

Hoe vaak word een huisarts opgeroepen om op onverharde wegen te rijden en in buitengebieden?
Volgens mij heb je in 98% van de gevallen waar een huisarts heen moet, daar geen last van  en hoe doe je dat dan als het slachtoffer met een ambulance weg gehaald moet worden?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !