Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 36211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2010, 13:02:04
Hoe vaak een arts op visite moet in het buitengebied hangt natuurlijk af van meerdere factoren: hoe groot is zijn regio, en hoeveel dorpen/gehuchten bevinden zich in dat gebied. Is er alleen maar landelijk gebied of wordt ook een grote stad bedient.
Zeker hier in het Limburgse maar ook in de overige landelijke provincies kun je nog al eens geconfronteerd worden met landweggetjes en eigen wegen die niet of nauwelijks verhard zijn. Om nog maar te zwijgen van de huidige sneeuw.
En toch geldt de maximale tijd van 15 minuten/30 minuten bij een spoedvisite.
Gelukkig hoeft niet bij elke visite meteen een ambu er achteraan, maar ik kan me toch nog gevallen herinneren dat een vastzittende ambu hulp nodig had van de Brandweer.
En zeker als je slechts 1 auto tot je beschikking hebt (een 2e auto rijdt hier alleen in het weekend) zul je moeten kiezen voor een alleskunner, omdat je niet de luxe hebt dat een andere auto jouw rit kan overnemen binnen de reeds eerder genoemde beperkte tijd.

Natuurlijk kies je ook een auto op comfort, en overig gebruiksgemak dat zal ik niet ontkennen, maar om nou alle overwegingen van tafel te vegen onder het mom "status en luxe" is toch echt te kort door de bocht.

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2010, 13:49:51
Als ik dan een huisarts in een VW Tiguan of een VW Touareg zie zitten vraag ik me af wie het betaald en waarom het nodig is. Een argument als overzicht bij spoedritten gaat bij mij niet op. Heel politie Nederland rijd per dag véél meer (semi)spoedritten dan heel Huisartsend Nederland. Ik zie niet in, waarom een huisarts niet gewoon in een VW Touran 1.9tdi vervoerd kan worden naar een patient, de werkruimte is meer dan ruim voldoende in zo'n wagen ....

Ik dacht dat een Tiguan niet echt onder de dure en luxe auto's viel? Prijsverschil met de Touran is maar een paar mille, terwijl een Touareq het dubbele kost. De Tiguan is juist de goedkope versie van een Touareq en ook aanzienlijk kleiner. Voor zover ik weet staat hij trouwens op het chassis van een golfje.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2010, 15:01:52
De goedkoopste 2.0tdi Tiguan kost 34.290,-
De goedkoopste 2.0tdi Touran kost 34.990,-

De Touareg zoals deze in Flevoland rijd is een 2.5tdi met kost meer als 68.000,-  (om het verbruik en wegenbelasting nog maar even achterwege te laten)

Dit zijn overigens consumentenprijzen, inclusief BTW & BPM en de goedkoopste uitrusting, exclusief striping, signalering en inbouw cq. ombouw
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2010, 15:20:37
Door deze voertuigen te voorzien van de striping en een blauwe kentekenplaat scheelt je dat plots bijna de helft.
Dan hoef je opeens geen BPM, motorrijtuigenbelasting en BTW te betalen.....lang leve Nederland.
Dus wat is dan duur? En waarom zou je dan in een kleiner minder comfortabel en nuttig voertuig gaan rijden.

Kunnen we nou eens ophouden met dit kreupele paard te blijven slaan?
De paar touareg's die nog rondrijden gaan aan het einde van de contracttermijn terug naar de leasemaatschappij

Ruud


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2010, 17:40:12
Het schijnt dat de Tiguan nogal onderhoud behoeftig is en vaak in de garage voor onderhoud staat. Welke HAPchauffeur heeft hier vooralsnog te maken mee gehad?

Groet, HapAmbu


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2010, 18:38:03
Leuke discussie!
Maar alsik eerlijk mijn mening mag geven:
Hoe dit ook gefinancieerd wordt, links-om of rechts-om betalen we er met z'n allen aan mee...

Het kiezen voor een Toareg of een Tiguan heeft nog andere redenen: de hogere zit zodat je beter zicht hebt over de rest van het verkeer. Een hoger voertuig zodat deze in geval van een A1 beter wordt opgemerkt door het overige verkeer alsook de 4X4 die soms in het buitengebied en in de recente sneeuw periode zijn nut bewijst. Topmodel Tiguan staat voor een Consumentenprijs van ongeveer €40.000,= in de prijslijst, terwijl de Touran echt niet zoveel goedkoper is.

Verder wil ik je echt niet aanbevelen om een hele dag in een goedkoop klein autootje te moeten rijden want dan voel je dat behoorlijk aan je lijf op een gegeven moment.

Een groter voertuig valt beter op, mee eens... Maar even eerlijk, hoe vaak rijdt een huisarts echt met spoed?
Ten tweede, als argument het buitengebied... Nu woon ik zelf op het "platte land". Maar het tijdperk dat we hier met voornamelijk zandwegen te maken hebben is al 50 jaar voorbij.
Die enkele zandweg die er nog is, en dus de uiterst geringe kans dat er juist daar een dokter door moet, vind ik een beetje ver gezocht.
En ook een klein autootje kan comfort hebben... Wat bergruimte betreft: waarom niet een gewone Vito of ander klein model bestelwagen?

Maar ergens denk ik... ach... Er gaan miljoenen euro's naar allerlei zinloze overheidsprojecten en naar het buitenland. Wat maken die paar ton dat die auto's meer kosten nog uit?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #36 Gepost op: 11 februari 2010, 19:00:13
Door de moderators is de titel veranderd en dus de essentie van de discussie wat weg gevallen. Ik doelde vooral op hoge verbruikskosten. (benzine cq diesel).
Nederland doet erg hard zijn best om slurpende auto's overal te weren en vervolgens rijdt de huisarts weg in een touraeg, niet echt een zuinige auto te noemen.
Ik vindt dat je een een dergelijke auto een voorbeeldfunctie hebt, maar daar wordt dus aan voorbij gegaan.

En bergruimte???? Ik kan in mijn focus wagon meer kwijt dan in een touraeg! En het verschil is MET HET "NIEUWE RIJDEN" 1:8 tegen 1:16 in gemiddeld verkeer.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #37 Gepost op: 11 februari 2010, 20:06:24
Deze hele discussie over die "grote, dure, enz." auto vindt ik nu niet bepaald iets waar ik over staat te juichen.

Waarom rijden er mensen in Tiguan, Toureq, Grote 4 wieldrive auto's en noem maar op.
Gewoon omdat ze deze leuk vinden?

Jongens kom op, waar slaat deze hele discussie op.
Alsof een huisarts alleen nog maar in een klein goedkoop auto'tje mag rijden.

Ga dat zeggen tegen de gewone bevolking die in die grote en dure en benzine/diesel slurpers rijden.
Die slurpers die mij iedere dag voorbij rijden alsof zij grote haast hebben, maar deze gewoon van A naar B rijden en dan heb ik het alleen maar over de slurpers zonder geel, zonder striping, zonder zwaailicht en sirene.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2010, 20:40:39
Het gaat om de voorbeeldfunctie. Het opvallen.
Maar reageren op dit topic is niet verplicht hoor! Sla het dan gewoon over.  ;)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2010, 21:55:41
Maar dit wordt opeens een andere discussie: Er staan bovenstaand voorbeelden van andere benzine/ diesel slurpende HV voertuigen. Maar slechts de huisarts heeft een voorbeeldfunctie op het Nieuwe Rijden? Blijkbaar is de HAP de enige die een voorbeeldfunctie bekleedt voor de maatschappij.

Daarnaast is het onmogelijk vanuit het perspectief van een willekeurig forumlid in te vullen wat voor werklast het voor huisartsen van oudere leeftijd (let wel, sommige zijn zestigers) oplevert om in weekenddiensten, 's avonds of 's nachts 8 uur achter elkaar in een auto gepropt te zitten. Huisartsen hebben niet gekozen voor diensten, maar zijn verplicht er een x aantal te doen. Keerzijde is inderdaad dat natuurlijk niet per se de Touareg het middel is om dit doel te bereiken. Maar een beetje comfort, en een
makkelijke instap voor deze oudere huisarts vind ik een pre.

Tenslotte hebben de chauffeurs in hun rijopleiding getraind in het Nieuwe Rijden!

Groeten, HapAmbu