Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 36214 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2010, 22:32:22
Uiteraard geldt e.e.a. voor alle hulpdiensten maar hier in zeeland zijn het vooral de HAP voertuigen die er erg uitspringen.
Brandweer heeft nu eenmaal grote voertuigen nodig, al kun je over de auto's van de OVD ed. ook discusieren. Bij politie rijden ze in zuinige auto's.

En wat betreft opgepropt zitten; mijn al eerder genoemde focus (bij politie veel gebruikt, zo ook de mondeo) is erg veel ruimte, ook voor de bijrijder.
De hoge instap: ok, dat is een groot voordeel. Al kun je betwisten of huisartsen die dat nodig hebben nog wel diensten moeten doen  ^-^

Het kiezen voor diensten, als je huisarts wordt weet je dat diensten erbij horen, of je nou in een HAP deelneemt of niet...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2010, 09:08:25
Ach, alle voors en tegens daargelaten, over een tijdje stap ik over van een audi a3 in een Tiguan en daar heb ik nu al zin in!  ;D


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2010, 09:16:24
Het kiezen voor diensten, als je huisarts wordt weet je dat diensten erbij horen, of je nou in een HAP deelneemt of niet...

Dit is niet waar, pas sinds een jaartje of 8 bestaat de HAP. Huisartsen die al vele jaren in het vak zitten konden dat toen niet realiseren.

@Steven78: Heb nog mooiere verhalen gehoord over de overstap in Amsterdam naar een andere auto!


Kanarie

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2010, 10:44:17
Uiteraard geldt e.e.a. voor alle hulpdiensten maar hier in zeeland zijn het vooral de HAP voertuigen die er erg uitspringen.
Brandweer heeft nu eenmaal grote voertuigen nodig, al kun je over de auto's van de OVD ed. ook discusieren. Bij politie rijden ze in zuinige auto's.

En wat betreft opgepropt zitten; mijn al eerder genoemde focus (bij politie veel gebruikt, zo ook de mondeo) is erg veel ruimte, ook voor de bijrijder.
De hoge instap: ok, dat is een groot voordeel. Al kun je betwisten of huisartsen die dat nodig hebben nog wel diensten moeten doen  ^-^

Het kiezen voor diensten, als je huisarts wordt weet je dat diensten erbij horen, of je nou in een HAP deelneemt of niet...


Heeft iemand de betreffende HAP die die dure auto's heeft, al eens gevraagd waarom ze zulke dure auto's hebben? Er is vast een afweging gemaakt welke auto er moest komen, zoals iedereen dat doet die voor het bedrijf een auto aanschaft. Voor ons is dit nu ondoorgrondelijk. Ik zie het in dit topic nog wel gebeuren dat iemand alle eisen en afwegingen onder elkaar zet, vervolgens 50 auto's vergelijkt en hier een advies namens ons neerzet aan alle meelezende HAP's welke auto het meest geschikt zou zijn. Dat lijkt me echt tof!

Verder: als je een auto met hoge instap nodig hebt, dan moet die aanpassing er maar komen. Iedereen moet zo lang mogelijk doorwerken voor de economie. Secretaresses kunnen een aangepaste bureaustoel krijgen, etc. Als je als huisarts dan je vak goed kunt blijven uitoefenen met een verhoogde instap, prima toch? Zolang je maar niet met je rollator de trap op moet in je dienst.

Dus: zet eens iets opbouwends neer i.p.v. roepen dat ze een voorbeeldfunctie hebben en in te dure auto's hebben; dat mag wel, maar dat heb ik al zo'n 20 keer gelezen hier dus dat punt is gemaakt.

Zijn er trouwens voorbeelden van HAP's met een ander wagenpark? Ook leuk om de verschillen eens naast elkaar te zetten en te bedenken wat de motivatie is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2010, 12:30:44
Deze hele discussie over die "grote, dure, enz." auto vindt ik nu niet bepaald iets waar ik over staat te juichen.

Waarom rijden er mensen in Tiguan, Toureq, Grote 4 wieldrive auto's en noem maar op.
Gewoon omdat ze deze leuk vinden?

Jongens kom op, waar slaat deze hele discussie op.
Alsof een huisarts alleen nog maar in een klein goedkoop auto'tje mag rijden.

Ga dat zeggen tegen de gewone bevolking die in die grote en dure en benzine/diesel slurpers rijden.
Die slurpers die mij iedere dag voorbij rijden alsof zij grote haast hebben, maar deze gewoon van A naar B rijden en dan heb ik het alleen maar over de slurpers zonder geel, zonder striping, zonder zwaailicht en sirene.

Volgens mij zijn dat voertuigen die door de burger zelf worden betaald en dat mensen zélf de keuze maken of ze iets wél of niet kunnen / willen betalen.
Andere diensten die wél de hele dienst in de auto zitten en die de hele dag met een voertuig werken lopen tegen dingen aan, die allemaal niet betaald kunnen worden en ''waar we mee moeten leven'' terwijl er een beroepsgroep is, die in mijn ogen véél minder kilometers maakt, veel minder spoedkilometers en waar op een hele andere wijze gebruik van word gemaakt die met (zowel in aanschaf als in gebruik) véél duurder zijn als de voertuigen bij de rest van de Nederlandse Hulpdiensten.
Heeft niets met jaloers zijn te maken, maar wél  te maken met het feit dat we (hoe je het ook bekijkt) altijd zelf betalen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kanarie

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2010, 13:14:22
In deze hele discussie is me nog steds niet duidelijk geworden hoe de financiering van materiaal voor de HAP in elkaar zit. Uit welk potje komt dat?
Een huisarts heeft namelijk een soort van eigen bedrijf, waarbij de tarvieven bepaald worden door de overheid. Een hele groep huisartsen bij elkaar in een bepaalde regio bemannen in de niet-kantooruren de HAP. Dragen ze allemaal wat bij van hun eigen bankrekening of is er een apart potje voor vanuit de overheid? Zo ja, welk potje? Wie beslist er uiteindelijk wat er wordt aangeschaft? Gaat dat in een algemene vergadering van de huisartsen? Zijn assistentes en chauffeurs daar ook bij betrokken? Gaat dat in een vergadering waar bijvoorbeeld de provincie of gemeente bij is betrokken?

Als je niet weet waarvan het betaald wordt en wie daarin de keuzes maakt, dan kun je ook niet zeuren dat "wij" het allemaal betalen  en dat "zij" asociale dingen van "ons" geld doen.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2010, 17:37:45
Volgens mij zijn dat voertuigen die door de burger zelf worden betaald en dat mensen zélf de keuze maken of ze iets wél of niet kunnen / willen betalen.
Andere diensten die wél de hele dienst in de auto zitten en die de hele dag met een voertuig werken lopen tegen dingen aan, die allemaal niet betaald kunnen worden en ''waar we mee moeten leven'' terwijl er een beroepsgroep is, die in mijn ogen véél minder kilometers maakt, veel minder spoedkilometers en waar op een hele andere wijze gebruik van word gemaakt die met (zowel in aanschaf als in gebruik) véél duurder zijn als de voertuigen bij de rest van de Nederlandse Hulpdiensten.
Heeft niets met jaloers zijn te maken, maar wél  te maken met het feit dat we (hoe je het ook bekijkt) altijd zelf betalen  ::)

Zonder te weten hoe de auto's gefinancierd worden en wat de reden is dat een desbetreffende post een bepaald type merk verkiest, is het zinloos te discussieren over iets dat niemand op dit forum weet. Alle bovengenoemde voor- en nadelen slaan slechts op ongefundeerde argumenten.

Wie weet de ware feiten over de keuze van SUV voertuigen voor de HAPs?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2010, 17:40:51
Er zullen vast wel HAP chauffeurs op dit forum rond neuzen die tegengas kunnen geven... Dat het stil blijft geeft te denken... ::)

Wie kan de wettelijke regels te voorschijn toveren voor de vergoedingen voor het voertuig?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2010, 19:57:03
Er zullen vast wel HAP chauffeurs op dit forum rond neuzen die tegengas kunnen geven... Dat het stil blijft geeft te denken... ::)

Wie kan de wettelijke regels te voorschijn toveren voor de vergoedingen voor het voertuig?

Die zijn er niet apart, HDS worden lumpsum gefinancierd door de zorgverzekeraars obv het aantal inwoners in het verzorgingsgebied vermenigvuldigd met een wettelijk vastgesteld bedrag. Oftewel ze krijgen één bedrag en hoe ze dat uitgeven wordt vervolgens zelf bepaald door de HDS wat meestal een stichting is met de huisartsen als deelnemers/leden.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2010, 19:58:45
Er zullen vast wel HAP chauffeurs op dit forum rond neuzen die tegengas kunnen geven... Dat het stil blijft geeft te denken... ::)

Wie kan de wettelijke regels te voorschijn toveren voor de vergoedingen voor het voertuig?

Belastingtechnisch maakt het niets uit wat voor een auto de HAP's in Nederland gebruiken.
De blauwe kentekenplaat zegt vaak genoeg.
Meditax rijdt op taxivergunningen. Dus hoezo belasting?