Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 36260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #50 Gepost op: 14 februari 2010, 22:27:45
Er zullen vast wel HAP chauffeurs op dit forum rond neuzen die tegengas kunnen geven... Dat het stil blijft geeft te denken... ::)

Die zijn er wel, volgens mij heb ik al een aantal reacties gegeven en HapAmbu ook. Maar waarom moet IK tegengas geven? Het is de HAP die een auto kiest, niet ik! Dus hoezo geeft het te denken? Leg eens uit!

Meditax rijdt op taxivergunningen. Dus hoezo belasting?

En is OOK een ambulance, zoals je had kunnen weten door ook andere topics te lezen.

Andere diensten die wél de hele dienst in de auto zitten en die de hele dag met een voertuig werken lopen tegen dingen aan, die allemaal niet betaald kunnen worden en ''waar we mee moeten leven'' terwijl er een beroepsgroep is, die in mijn ogen véél minder kilometers maakt, veel minder spoedkilometers en waar op een hele andere wijze gebruik van word gemaakt die met (zowel in aanschaf als in gebruik) véél duurder zijn als de voertuigen bij de rest van de Nederlandse Hulpdiensten.
Heeft niets met jaloers zijn te maken, maar wél  te maken met het feit dat we (hoe je het ook bekijkt) altijd zelf betalen  ::)

Afgelopen zaterdag weer 12 visites gereden in mijn acht uur durende dienst, wat betekent dat ik met de arts totaal ongeveer 4 uur in de auto heb gereden. Gereden in de auto, ik reken niet de tijd bij de patienten binnen mee. Hoeveel kilometers maakt een andere hulpdienst? Niet relevant, want niet te vergelijken! En zie het qua kosten eens even in perspectief, joh. Hoeveel HAP auto's rijden er nou rond? Zet dat eens even af tegen het totale aantal voertuigen van alle andere hulpdiensten. Verder zijn de statische kosten van die auto ook niks vergeleken bij de personele kosten. En die zijn weer nodig omdat iedereen voor onzin zaken naar de HAP gaat of omdat het doordeweeks te druk was bij de eigen huisarts. Daar betalen we met zijn allen voor en daar moeten we ook zelf wat aan doen! Overigens:

Die zijn er niet apart, HDS worden lumpsum gefinancierd door de zorgverzekeraars obv het aantal inwoners in het verzorgingsgebied vermenigvuldigd met een wettelijk vastgesteld bedrag. Oftewel ze krijgen één bedrag en hoe ze dat uitgeven wordt vervolgens zelf bepaald door de HDS wat meestal een stichting is met de huisartsen als deelnemers/leden.

Plus kosten voor consulten en visites die ook aan een wettelijk maximum zijn vastgesteld.... dacht ik. Ik weet niet precies hoe het werkt. Ik ben namelijk chauffeur op de HAP en in dienst bij Meditaxi. Wil je weten hoe het precies zit.... bel een HAP!

Elke HAP organisatie heeft een eigen bestuur en die kiezen voor een auto. Wil je weten waarom ze een keuze maken? Bel ze. Op dit forum ga je die beleidsmakers namelijk niet vinden. Wel de chauffeurs en die hebben nou net GEEN invloed op die keuze, mede omdat ze niet voor de HAP werken. Het is niet aan mij om tegengas te geven omdat ik die auto niet kies. Of wil je zeggen dat alle schrijvers in dit topic op hun eigen werk ook zelf kiezen welke auto ze meekrijgen of computer er wordt aangeschaft?! En een commercieel bedrijf levert gewoon wat een klant wil hebben. Dus als de klant, in dit geval een HAP, graag met een helikopter visites wil doen en daarvoor wil betalen, het zij zo! Richt dus je vragen en eventuele klachten aan de juiste personen!

Zo, dat moest er even uit  ;D


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #51 Gepost op: 14 februari 2010, 23:33:55

Plus kosten voor consulten en visites die ook aan een wettelijk maximum zijn vastgesteld.... dacht ik. Ik weet niet precies hoe het werkt. Ik ben namelijk chauffeur op de HAP en in dienst bij Meditaxi. Wil je weten hoe het precies zit.... bel een HAP!


Tsjaaa, dat geldt meer voor de patiënten van buiten het verzorgingsgebied. Lumpsum is overigens ook niet helemaal correct, maar benaderd de werkelijkheid wel het best.

(de werkelijkheid is dat er een vast bedrag per inwoner beschikbaar is, 90% daarvan wordt gedeeld door de geschatte productiecijfers en vervolgens weer per werkelijk bezoek uitgekeerd, het resterende deel is bestemd voor o.a. kwaliteitsverbetering en substitutiezorg)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #52 Gepost op: 15 februari 2010, 11:11:30
En is OOK een ambulance, zoals je had kunnen weten door ook andere topics te lezen.

Een HAP heeft GEEN vervoersvergunning en rijdt niet onder een RAV.
Er is geen vervoerscapaciteit, dus het is dan ook zeker geen ambulance.
Dat het woord ambulance erop staat wil niet zeggen dat het een ambulance is.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #53 Gepost op: 15 februari 2010, 12:01:25
Een HAP heeft GEEN vervoersvergunning en rijdt niet onder een RAV.
Er is geen vervoerscapaciteit, dus het is dan ook zeker geen ambulance.
Dat het woord ambulance erop staat wil niet zeggen dat het een ambulance is.

I stand corrected. Ik bedoel inderdaad een voorrangsvoertuig.  O0


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #54 Gepost op: 15 februari 2010, 18:29:52
Even een knuppel door het hoenderhok:

Ik heb nog maar weinig steekhoudende argumenten gezien voor het rijden in een groot benzine/diesel slurpend voertuig  ;)

Dingen die voorbij komen:
-Betere zichtbaarheid: echter waarom rijden andere diensten dan in kleinere (lees: zuiniger) auto's
-Beter overzicht over het verkeer: er zijn hoge auto's die vele malen zuiniger zijn
-betere instap: er zijn genoeg andere auto's met hoge instap
-meer laad/werkruimte: de werkruimte en laadruimte is in een touraeg niet veel meer dan in bv een ford focus/mondeo
-veel ritten: ook in een zuiniger auto kun je lang zitten en je maakt mij niet wijs dat een huisarts veel langer in de auto zit dan bijvoorbeeld een agent en veel meer moet in en uit stappen

Nogmaals:
Het is naar mijn idee een voorbeeldfunctie, en de huisartsvoertuigen springen er nogal boven uit, als je vergelijkt met andere hulpverleningsdiensten. wie het betaald maakt me dus eigenlijk nog niet eens zoveel uit.

Het rijk wil dit soort auto's zoveel mogelijk van de weg af hebben en dan past het niet dat een hulpverleningsdienst er juist wel in gaat rijden.

Tsja, en noem het onzin hier een topic over te starten... Ik verwonderde mij er gewoon over en dan is dit De plaats om andermans mening te peilen...
Dus lees het en reageer of sla het gewoon over.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #55 Gepost op: 15 februari 2010, 18:50:52
Er hoeven ook geen steekhoudende argumenten naar voren te komen. Hoewel de huisartsenzorg inderdaad als hulpverleningsdienst gezien kan worden zijn het daarnaast ook meestal gewoon zelfstandige ondernemers die zelf bepalen hoe ze hun werk doen en dus ook in welk voertuig ze rijden. Dit betalen ze dan ook gewoon zelf uit hun inkomsten...

Net zoals de loodgieter zelf zijn bus uitzoekt...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 15 februari 2010, 19:04:51
Er hoeven ook geen steekhoudende argumenten naar voren te komen. Hoewel de huisartsenzorg inderdaad als hulpverleningsdienst gezien kan worden zijn het daarnaast ook meestal gewoon zelfstandige ondernemers die zelf bepalen hoe ze hun werk doen en dus ook in welk voertuig ze rijden. Dit betalen ze dan ook gewoon zelf uit hun inkomsten...

Net zoals de loodgieter zelf zijn bus uitzoekt...

Als de loodgieter in een te duur voertuig rijd dan bijt hij of op een houtje thuis of hij prijst zichzelf uit de markt. Als een huisartsenpost een te(?) dure wagen koopt dan gaat dat ten koste van het totale budget als ik het goed begrijp uit bovenstaande berichten.  ???


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #57 Gepost op: 15 februari 2010, 21:13:20
Als de loodgieter in een te duur voertuig rijd dan bijt hij of op een houtje thuis of hij prijst zichzelf uit de markt. Als een huisartsenpost een te(?) dure wagen koopt dan gaat dat ten koste van het totale budget als ik het goed begrijp uit bovenstaande berichten.  ???

Dat is toch min of meer hetzelfde ??? Zowel de huisarts als de loodgieter betaalt zijn auto uit zijn budget wat ook weer verdiend moet worden.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #58 Gepost op: 16 februari 2010, 10:14:34
Zeker een waarheid. Ondersteunend heb ik 'antwoorden' gegeven:

Dingen die voorbij komen:
-Betere zichtbaarheid: echter waarom rijden andere diensten dan in kleinere (lees: zuiniger) auto's Of zelfs op een motor! Of in een Twingo!
-Beter overzicht over het verkeer: er zijn hoge auto's die vele malen zuiniger zijn Een goede chauffeur houdt in elke auto het overzicht! Zelfs vanuit een zeer zuinige Twingo!
-betere instap: er zijn genoeg andere auto's met hoge instap Mijn Twingo was vroeger de ideale auto voor mijn invalide oma om vanuit haar rolstoel over te stappen vanwege de hooggeplaatste stoelen en bijbehorende hoge instap.
-meer laad/werkruimte: de werkruimte en laadruimte is in een touraeg niet veel meer dan in bv een ford focus/mondeo Nogmaals de Twingo: met neergeklapt achterbankje kan ik heel wat vervoeren!
-veel ritten: ook in een zuiniger auto kun je lang zitten en je maakt mij niet wijs dat een huisarts veel langer in de auto zit dan bijvoorbeeld een agent en veel meer moet in en uit stappen Ik ben met de Twingo al meermalen naar Frankrijk op en neer gereden, zonder rugpijn te krijgen. En ik ben 1m98 lang....

Lijkt wel of ik de Twingo promoot als HAP wagen.... ziet er ook wel mooi uit:

Foto van PeterEde


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #59 Gepost op: 16 februari 2010, 22:17:29
Een ambulance = ...... We gaan toch niet weer lopen emmeren over wat nu wel en geen ambulance is ? Be betreffende (richt)lijnen zijn hier duidelijk in.

Verder sluit ik me geheel bij steven78 aan.