protocollen

Auteur Topic: protocollen  (gelezen 6023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Gepost op: 22 januari 2010, 11:41:59
Elk bedrijf maakt, met de nodige richtlijnen, allerlei protocollen die voor de eigen organisatie van belang zijn.
Nou hebben we voor erg veel verschillende dingen protocollen maar niet voor bijvoorbeeld een gaslek.
En laat die afgelopen woensdag bij ons zijn geweest.  O0
Mensen met de handen in hun haar, anderen met het haar in hun handen en een hoop onduidelijkheid.
Vanmorgen lag de vraag of ik wil kijken of ik daar een nieuw protocol voor wil schrijven dan ook op miijn buro.
Mijn vraag aan jullie is wat er bij jullie geregeld is en hoe het dan geregeld is?




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2010, 11:56:58
Bedoel je een procedure voor jullie calamiteitenplan?


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2010, 11:58:31
Wat voor soort bedrijf?


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2010, 12:02:28
het gaat niet om het calamiteitenplan zelf, die is eigenlijk wel compleet. Maar het gaat wel om een protocol die daar bijgevoegd kan gaan worden.

Ik ben werkzaam in een gesloten jeugdinrichting.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2010, 12:11:10
het gaat niet om het calamiteitenplan zelf, die is eigenlijk wel compleet. Maar het gaat wel om een protocol die daar bijgevoegd kan gaan worden.

Gaat ook wel om het calamiteiten plan. Het plan is dus nog niet rond, omdat het protocol gaslek er nog niet in is opgenomen ;)


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2010, 12:13:12
Heb je wel al een procedure bommelding? Daar kom je dan vast wel verder mee.


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2010, 15:15:42
Gaat ook wel om het calamiteiten plan. Het plan is dus nog niet rond, omdat het protocol gaslek er nog niet in is opgenomen ;)

Hoe kom je erbij dat het niet compleet zou zijn??
Een protocol over een gaslek hoeft niet perse in een calamiteitenplan te staan.
ALs je op die manier aan de gang gaat kan ik nog wel een zooitje dingen verzinnen die je er in kan stoppen.
Er word gewoon af en toe iets toegevoegd, das alles.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2010, 18:35:29
Hoe kom je erbij dat het niet compleet zou zijn??
Een protocol over een gaslek hoeft niet perse in een calamiteitenplan te staan.
ALs je op die manier aan de gang gaat kan ik nog wel een zooitje dingen verzinnen die je er in kan stoppen.
Er word gewoon af en toe iets toegevoegd, das alles.

[/quot

Wanneer hij het protocol gaslek nog toe wil voegen is vanuit dat gegeven het calamiteitenplan nog niet compleet.


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2010, 13:23:10
Hoe kom je erbij dat het niet compleet zou zijn??
Een protocol over een gaslek hoeft niet perse in een calamiteitenplan te staan.
ALs je op die manier aan de gang gaat kan ik nog wel een zooitje dingen verzinnen die je er in kan stoppen.
Er word gewoon af en toe iets toegevoegd, das alles.

[/quot

Wanneer hij het protocol gaslek nog toe wil voegen is vanuit dat gegeven het calamiteitenplan nog niet compleet.

Er staat ook niet in wat je moet doen als er een vliegtuig op de inrichting valt. Als je het zo gaat bekijken is het nooit compleet.
Maar goed, uiteindelijk is dat niet wat ik vraag en ook niet waar de discussie om gaat.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #9 Gepost op: 13 april 2010, 13:51:19
Het is een open deur methode, maar de cyclische ontwikkelprocedure is hier goed toepasbaar.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eerst kijken naar wat er mis ging bij de situatie die je hebt gehad.
Waarschijnlijk is er dus onlangs geen protocol gebruikt, waardoor er paniek/verwarring/chaos ontstond.
Leerpunt 1: kies een protocol en blijf rustig. Bedenk: Paniek is erger dan het verkeerde protocol.

De leerpunten van de situatie onlangs verwerk je in een bestaand protocol (bijvoorbeeld het bestaande brandprotocol).
Dat wordt dan je gaslekprotocol.
Dan doe je een kleine wijzing en doe je een oefening. Daar rollen weer leerpunten uit en die verwerk je weer in je gaslekprotocol.

Bedenk ook dat je de oefening gewoon in je eentje achter het bureau kunt doen.
  • Dwing jezelf wel om aantekeningen (met tijden erbij) te maken. (Een plot dus). En evalueer de oefening voor je zelf. Als je niets opschrijft, zie je kleine, essentiele, dingen over het hoofd. Zoals het inseinen van het gasbedrijf, het bepalen van de windrichting.
  • Als het goed is, bedenk je iedere keer dingen die beter kunnen. Die neem je weer op in je protocol.
  • Na een aantal keren bedenk je steeds er minder verbeterpunten. Dan kun je collega-BHV-ers vragen mee te oefenen. (nog steeds op papier, met koffie erbij  :) )
  • En dan doe je zonodig een ontruimingsoefening met alles er op en eraan...

Uiteindelijk krijg je een geweldig gaslekprotocol waarmee je rustig na de ontruiming op de brandweer en het gasbedrijf kunt wachten...
(met koffie erbij  ;D)