Man doodgereden door scooter, verdachten bedreigen personeel UMC - Nijmegen 15-01-2010

Auteur Topic: Man doodgereden door scooter, verdachten bedreigen personeel UMC - Nijmegen 15-01-2010  (gelezen 28783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek naar lek Gelderlander

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5996521/__Onderzoek_naar_lek_Gelderlander__.html?p=2,2
di 09 feb 2010, 16:50
 
NIJMEGEN -  De hoofdredactie van dagblad De Gelderlander is een onderzoek gestart naar de identiteit van de persoon die gisteren het nieuws over de doodsbedreiging van twee redacteuren naar buiten heeft gebracht.

Dit wordt bevestigd door hoofdredacteur Kees Pijnappels. "Ik wil inderdaad te weten komen wie van ons de website GeenStijl heeft getipt en de namen van betrokkenen heeft genoemd. Daarmee is namelijk wel hun veiligheid op het spel gezet", aldus Pijnappels.

Volgens Pijnappels had de krant met opzet het nieuws over de bedreigingen van afgelopen vrijdag binnenskamers gehouden totdat de dader vannacht werd gearresteerd.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tsja...hoe ver wil je gaan.... o jee...heb ik met deze uitspraak straks ook een ''V-tje'' in mijn huiskamer zitten, op de bank..?
Gelukkig heb ik nog een kussen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Jongen meldt zich bij politie na bedreiging journalist

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/article6218932.ece
dinsdag 09 februari 2010 | 19:06 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 10 februari 2010 | 10:59

NIJMEGEN - De 18-jarige jongen die is aangehouden voor het bedreigen van een journalist van dagblad de Gelderlander blijft nog drie dagen vast zitten.

De Nijmegenaar van Marokkaanse afkomst meldde zich maandagnacht op verzoek van de politie zelf op het Nijmeegse hoofdbureau. Na zijn aanhouding werd hij in verzekering gesteld. Dat betekent dat de politie hem drie dagen kan vasthouden voor nader onderzoek. Later deze week wordt hij voorgeleid bij justitie om te bezien of zijn voorarrest moet worden verlengd.

De jongen bedreigde vrijdagmiddag op het kantoor van de Gelderlander in Nijmegen de redactiechef met de dood als de krant een verhaal zou plaatsen over zijn broer. Die reed samen met een vriend op een gestolen scooter een man dood.

Dat gebeurde op 15 januari. Later bedreigden de twee in het Nijmeegse Radboudziekenhuis het personeel. Ze zitten vast wegens doodslag.

Moeder en zus hadden de Gelderlander een interview gegeven over de achtergronden van hun zoon en broer. Later smeekten ze de krant het stuk niet te plaatsen omdat ze problemen met de familie vreesden.

Politie en openbaar ministerie nemen de bedreiging hoog op. De 18-jarige is gisteren door de recherche verhoord. Over zijn verklaring kan de politie nog niets meedelen. De jongen staat niet te boek als zwaar crimineel. Zijn advocaat kan niets zeggen omdat zijn cliënt in beperking zit en geen enkel contact met de buitenwereld mag hebben.

De Gelderlander heeft de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. Eerder publiceerde de krant een excuusbrief van familieleden van een verdachte van het scooterongeval. Bij de bedreigingen gaat het nu om de familie van de andere verdachte.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Pauw & Witteman - 10 februari 2010

http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=15066&tx_ttnews[backPid]=111&cHash=e8ab0b8812

'De Gelderlander' publiceert toch niet

Vorige week vrijdag bedreigde een 18-jarige jongen een journalist van dagblad De Gelderlander met de dood. De krant had familie geïnterviewd van de jongen die ervan wordt verdacht in Nijmegen met een kompaan op een gestolen scooter een man te hebben doodgereden. De jongen die de bedreiging uitte, is de jongere broer van deze verdachte. Hij heeft zichzelf aangegeven bij de politie. Zijn moeder en zus die het interview hadden gegeven aan De Gelderlander hebben hun medewerking aan het stuk ingetrokken. Hoofredacteur Kees Pijnappels vindt dat hij in hun belang het artikel niet kan plaatsen. Vanavond vertelt Pijnappels over zijn afwegingen om niet te publiceren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bedreiger Gelderlander-journalist blijft vastzitten

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/6229913/Bedreiger-Gelderlanderjournalist-blijft-vastzitten.ece
donderdag 11 februari 2010 | 15:11 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 11 februari 2010 | 17:01

 
NIJMEGEN - De 18-jarige jongen, die een journalist van dagblad De Gelderlander met de dood heeft bedreigd, blijft vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris donderdagmiddag besloten.

Door zijn bevel tot bewaring kan de de verdachte nog zeker veertien dagen worden vastgehouden. Volgens de RC is er sprake van een zeer ernstig feit en van een geschokte rechtsorde. Bovendien is het politie-onderzoek naar de bedreigingen nog niet afgerond.

De Nijmegenaar van Marokkaanse afkomst bedreigde vrijdagmiddag op het kantoor van De Gelderlander in Nijmegen de redactiechef met de dood als de krant een verhaal zou plaatsen over zijn broer.

De broer reed op 15 januari met een vriend op een gestolen scooter een 50-jarige Arnhemmer dood. Maandagnacht meldde hij zich zelf bij de politie nadat die hem had opgeroepen. Vervolgens werd hij in het Nijmeegse hoofdbureau aangehouden.
Samen sterk in de hulpverlening!


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Intervieuw maroc.nl en de zus van de 18 jarige dader.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=293291

Bron: Geenstijl

Vreemd, geen Gelderlander maar wel maroc.nl  ???


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
“Als de politie ze niet zo had opgejaagd, was dit nooit gebeurd”, vindt Laila. “Waarom gingen deze agenten tieners achtervolgen op zo’n druk tijdstip midden in het centrum van Nijmegen? Terwijl overal camera’s hangen en de politie makkelijk de identiteit kan achterhalen. Toen de agenten zagen dat mijn broertje en zijn vriend tegen het verkeer inreden hadden ze de achtervolging moeten staken om anderen en mijn broertje en zijn vriend niet in gevaar te brengen. Mijn broertje en zijn vriend waren bijna dood door dit tragische ongeluk.  De politie had de situatie beter moeten inschatten. “

Citaat van het bericht wat op Maroc gepubliceerd staat.

De politie verwijten dat zij 2 jeugdige criminelen achterna zit? Hypocriet !!
Ik word er zo schijtziek van dat zij het de agenten kwalijk nemen... stiekem had ik gewild dat die 2 asocialen waren omgekomen.
Wens niet snel mensen dood, maar wanneer men zulk wangedrag vertoont, dan maakt men het er zelf na.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Ik word er zo schijtziek van dat zij het de agenten kwalijk nemen... stiekem had ik gewild dat die 2 asocialen waren omgekomen.
Wens niet snel mensen dood, maar wanneer men zulk wangedrag vertoont, dan maakt men het er zelf na.

 ???


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Intervieuw maroc.nl en de zus van de 18 jarige dader.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=293291
‘Het is één grote nachtmerrie die alsmaar erger wordt.’

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=293291

Maroc.NL sprak Laila el G. de zus van de 18-jarige dader van het scooterongeluk in Nijmegen waarbij een 50-jarige man om het leven kwam.

Drama na drama stapelt zich op nadat twee Marokkaanse jongens op een gestolen scooter een 50-jarige man dood reden in Nijmegen. De twee daders bedreigden daarop het personeel van het Radboud ziekenhuis. De broer van de dader eiste dat het interview met zijn zus en moeder hierover niet mocht verschijnen en zou de journalist van de Gelderlander hebben bedreigd met de dood. De twee Marokkaanse jongens worden ook verdacht van een poging tot overval op hotel Belvoir. Maroc.NL sprak Laila el G. de zus van de 18-jarige dader die haar kant van het verhaal kwijt wilt.

De 19-jarige jongen uit Beuningen en het 18-jarige broertje van Laila uit Nijmegen zitten vast en worden aangeklaagd voor doodslag. Op een vrijdagavond in januari gingen de twee jongens een ritje maken in het centrum. Wegens hun rijgedrag en ontbreken van verlichting werd het tweetal aangehouden, waarop zij op de vlucht sloegen voor de politie. Laila vertelt: “De scooter waarop ze reden was van een van de andere jongens en gestolen. In een flits besloten ze op de vlucht te slaan, dwars tegen het verkeer in.”
Met hoge snelheid reden ze dwars door twee rijen wachtende auto’s en vervolgens door rood. De 50-jarige Arnhemmer Mario van de Geijn stak net over en werd aangereden op het zebrapad. Hij raakte zo zwaar gewond dat hij later overleed. Ook verongelukten de twee jongens ter plekke en werden naar het ziekenhuis afgevoerd.

“Als de politie ze niet zo had opgejaagd, was dit nooit gebeurd”, vindt Laila. “Waarom gingen deze agenten tieners achtervolgen op zo’n druk tijdstip midden in het centrum van Nijmegen? Terwijl overal camera’s hangen en de politie makkelijk de identiteit kan achterhalen. Toen de agenten zagen dat mijn broertje en zijn vriend tegen het verkeer inreden hadden ze de achtervolging moeten staken om anderen en mijn broertje en zijn vriend niet in gevaar te brengen. Mijn broertje en zijn vriend waren bijna dood door dit tragische ongeluk.  De politie had de situatie beter moeten inschatten. “

Alle drie werden ze met spoed naar het Radboud ziekenhuis gebracht. De vriend had een ingeklapte long en haar broertje een hersenschudding. De twee bedreigden daarop het ziekenhuispersoneel, hiernaar wordt een onderzoek gestart. Maar de geruchten dat ook de rest van de hele familie het ziekenhuispersoneel heeft bedreigd, kloppen volgens Laila niet. “Wij hebben de mensen in het ziekenhuis zeker niet bedreigd, maar waren aan het huilen en schreeuwen om mijn broertje. Het was een schok voor iedereen in de familie. We dachten dat mijn broertje dood was. Wij mochten hem niet zien of spreken en kregen geen informatie in het ziekenhuis. Het is één grote nachtmerrie die alsmaar erger wordt.”

Is op de vlucht slaan voor de politie met een gestolen scooter niet vragen om problemen? “Het was gewoon een ongeluk, mijn broertje heeft dit nooit met opzet gedaan. Hij heeft die meneer niet eens zien staan. Zijn probleem is dat hij met de verkeerde jongens omgaat die scooters en fietsen stelen. Hij heeft een wajong uitkering en zijn IQ is maar 60. Dus maakt hij verkeerde keuzes. Zijn vriend had die avond veel geblowd en was stoned. Mijn broertje is verder echt een lieve, teruggetrokken jongen en vader van een éénjarig kindje. Hij zou nooit iemand kwaad willen doen.” De jongen staat inderdaad niet te boek als crimineel.

Dan met de situatie over de vermeende doodsbedreiging aan het adres van de journalist van Gelderlander. Deze affaire begon nadat haar moeder en zus contact hadden gezocht met de Gelderlander om meer achtergronden te geven over het ongeluk en hun familielid. Ze wilden hun kant van het verhaal vertellen over de situatie in het ziekenhuis, maar bij de familie bestond ondertussen al veel wantrouwen naar de Gelderlander. Onder druk van de familie werd de moeder overgehaald om de publicatie terug te trekken. “Uit angst voor verdere verdraaiing van woorden, wilden we het interview afblazen”, vertelt Laila.

Haar 19-jarige broer besloot zelf naar de Gelderlander te stappen om er persoonlijk voor te zorgen dat er geen publicatie kwam. De broer zou daar de journalist met de dood hebben bedreigd en gezegd hebben hem te kunnen vinden op zijn huisadres.“Mijn broer was zeer geëmotioneerd toen hij daar heen ging en is verhaal gaan halen, maar hij heeft niemand met de dood bedreigd. Hij vroeg alleen of ze alsjeblieft konden stoppen met schrijven over zijn broertje. Maar het personeel dat daar op dat moment aan het werk was heeft het als dreigend ervaren. Misschien heeft hij zijn stem verheven.”

De betreffende journalist deed maandag aangifte van de doodsbedreiging en de broer meldde zich diezelfde avond bij de politie. Volgens Laila zit hij nu vast wegens openstaande boetes en niet vanwege de beschuldiging van de doodsbedreiging aan de journalist.  

EenVandaag had afgelopen vrijdag een tip binnen gekregen van iemand die vertelde dat de Gelderlander na de doodsbedreiging het artikel niet zou publiceren. Zowel Eenvandaag als Geenstijl doken op het onderwerp en ondernamen talloze pogingen de redactie te spreken. Geen enkele reactie. Hoofdredacteur Pijnappels wil vooral weten wie er heeft gelekt naar EenVandaag en richt zijn pijlen daar op. Een intern onderzoek naar uitgaande telefoontjes naar het 035-nummer van het actualiteitenprogramma in Hilversum levert niks op en gisteravond maakte de hoofdredacteur bekend de zoektocht naar de lek stop te zetten.

Het gewraakte interview van moeder en zus is nog steeds niet gepubliceerd. Volgens hoofdredacteur Kees Pijnappels is dat op uitdrukkelijk verzoek van de moeder en zus, die hun medewerking aan het verhaal hebben ingetrokken.

Laila’s verhaal staat behoorlijk haaks op de artikelen die over het drama zijn verschenen. Zo brengt Omroep Gelderland naar buiten dat het duo wordt verdacht van een poging tot overval op het Belvoir hotel. “Hier is absoluut geen sprake van geweest. Hoe kun je in godsnaam een overval plannen als je aan het vluchten bent voor de politie? Ze kwamen daar langs tijdens de achtervolging van de politie en gingen juist de andere kant op. Het is puur een manier om reclame te werven voor het hotel.”, vertelt Laila. Volgens hotelmanager Rieks Lambers van Belvoir was het noch het hotel, noch Omroep Gelderland maar het openbaar ministerie die met deze feiten op de proppen kwam.

“Schandelijk dat het personeel van het hotel en het Radboud ziekenhuis alle feiten heeft verdraaid”, vindt Laila.  “Het is geestelijk heel zwaar. Het is bizar dat journalisten zo graag willen scoren met spannende verhalen, dat ze er niet aan denken hoe dit is voor een familie. Als we emotioneel reageren, zien ze dit meteen als doodsbedreiging, maar we waren gewoon overstuur. We hebben dit ongeluk nooit gewild. Opeens bedacht mijn broer om te vluchten en bracht zichzelf en die meneer in gevaar. Maak nooit een ritje op een gestolen scooter. Kijk maar wat de gevolgen zijn. Die meneer is nu overleden en onze familie leeft in een nachtmerrie.”

Bron: Hoofdredactie Maroc.NL
Samen sterk in de hulpverlening!


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
???

Excuses :P Was op dat moment behoorlijk kwaad  :-[
Kan hiet niet verkroppen dat 2 crimineeltjes een onschuldig persoon doodrijden, waarna de familie ook nog eens de schuld bij een ander legt.