Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 36339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2010, 15:03:46
Dingen signaleren kan een beveiliger wél en dat juist doorgeven.
Auto'tjes op een industrieterrein midden in de nacht, verdachte situatie's etc. etc.
Hij hoeft geen staandehoudingen te doen, maar juist het signaleren en melden zijn dingen waar de politie iets aan heeft.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2010, 15:49:16
Dingen signaleren kan een beveiliger wél en dat juist doorgeven.
Auto'tjes op een industrieterrein midden in de nacht, verdachte situatie's etc. etc.
Hij hoeft geen staandehoudingen te doen, maar juist het signaleren en melden zijn dingen waar de politie iets aan heeft.


maar dat kan een burger ook, daar hoef je geen beveiliger voor te zijn
ja, een beveiliger is vaker op een industrie-terrein in de nacht maar die worden vaak al beveiligd door beveiligers dus dat is niets extra's maar stel dat er een auto rondrijd
wat kan de beveiliger dan?  1) er achteraan blijven rijden (goh wat spannend....) daarnaast mocht de auto stoppen dan kan de beveiliger vragen wat hij/zij daar doet maar men is de beveiliger geen antwoord verschuldigd en kan de plek verlaten wanneer hij/zij wil., sommeren om het industrieterrein te verlaten kan de beveiliger niet, het is immers openbaar terrein.  2) merk / type / kleur auto en kenteken opschrijven met datum-tijd, een persoonsomschijving. Maar ook dit mag jij en ik...........
een melding naar de politie is in mijn optiek overdreven; men doet niets strafbaars (wat zal de politie met de melding doen? die stuurt er waarschijnlijk geen wagen op af (vraag aan een centralist: wat zal jij met die melding doen?))
die melding mag ook iedereen doen.


vraag me trouwens ook af waarom de beveiliging bij de politie en Kmar staat hier op het forum, het  heeft totaal niets met politie en/of Kmar te maken


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2010, 16:00:22
maar dat kan een burger ook, daar hoef je geen beveiliger voor te zijn
ja, een beveiliger is vaker op een industrie-terrein in de nacht maar die worden vaak al beveiligd door beveiligers dus dat is niets extra's maar stel dat er een auto rondrijd
wat kan de beveiliger dan?  1) er achteraan blijven rijden (goh wat spannend....) daarnaast mocht de auto stoppen dan kan de beveiliger vragen wat hij/zij daar doet maar men is de beveiliger geen antwoord verschuldigd en kan de plek verlaten wanneer hij/zij wil., sommeren om het industrieterrein te verlaten kan de beveiliger niet, het is immers openbaar terrein.  2) merk / type / kleur auto en kenteken opschrijven met datum-tijd, een persoonsomschijving. Maar ook dit mag jij en ik...........
een melding naar de politie is in mijn optiek overdreven; men doet niets strafbaars (wat zal de politie met de melding doen? die stuurt er waarschijnlijk geen wagen op af (vraag aan een centralist: wat zal jij met die melding doen?))
die melding mag ook iedereen doen.


vraag me trouwens ook af waarom de beveiliging bij de politie en Kmar staat hier op het forum, het  heeft totaal niets met politie en/of Kmar te maken

Blijkbaar doe je weer verwoede pogingen om iets ''niet te snappen''

Midden in de nacht rijden er geen burgers rond of is het aandeel dermate klein dat zij in ieder geval niets zien én als ze iets zien, dan ''zal het wel goed zijn'' of valt het niet eens op.
Daarnaast heeft een gemiddelde auto niets te zoeken op een industrieterrein op zaterdagnacht om 02.00 / 03.00 uur en is het dus zowiezo al controlewaardig.
Een goede beveiliger zal dit ook opvallen en zal eens gaan kijken waar die gene heen gaat en zal het merk, type, kenteken en lokatie / tijdstip opschrijven. Eventueel een omschrijving van de inzittenden. Mocht hij of zij dit voertuig later weer zien rijden is het zowiezo handig om een belletje naar de politie te doen zodat zij deze eens na kunnen trekken cq. eens kunnen kijken of ze het voertuig staande kunnen houden.

Het probleem ligt hem in het ''een melding doen is in mijn optiek overdreven'', beter iets te veel melden dan iets niet melden ... De politie bepaald dan zelf wel of ze er inzet op plegen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2010, 16:27:26
dat is jouw mening dat ik "iets niet snap"    En waarom "weer" omdat ik een andere mening heb?? (ja dat heb ik vaker, ik ben geen meeloper en heb mijn eigen mening! Dat mag toch?)

maar een beveiliger is niets meer of minder dan een burger!   (krijg vaak het idee dat een beveiliger denkt dat hij/zij meer is)
en als je mijn posting had gelezen dan had je gelezen dat ik had geschreven dat die beveiliger inderdaad daar s'nachts aanwezig is

maar je opmerking dat iemand midden in de nacht "niets te zoeken"  heeft op een industrieterrein dus daarom controle-waardig is vind ik te ver gaan.
Op vele industrie-terreinen zijn (is) tankstation(s )die 24/7 "open" zijn (is), dus op de zaterdagnacht tussen 02.00 en 03.00 kan en mag ik daar zijn. En ik zit dan niet te wachten op een beveiiger die mij gaat controleren wat ik daar doe.  (ja dit heb ik meegemaakt, dat ik stond te tanken en dat de beveiliger mij vroeg wat ik op het industrieterrein deed.......nee, ik heb niet geantwoord, alleen maar gelachen)
Sommige bedrijven werken 24/7 en daarnaast staan er ook soms woningen op een industrie-terrein. Dus is er ook verkeer op een industrie-terrein 24/7
Vandaar dat een industrie terrein ook midden in de nacht openbaar terrein is.
Daarom is niet correct dat iedereen die op een industrie-terrein aanwezig is controle-waardig is


De oproep dat beveiligers de politie moeten helpen is een signaal dat er gewoon te weinig politie is
maar daar hoor ik niemand over


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2010, 16:28:44
vraag me trouwens ook af waarom de beveiliging bij de politie en Kmar staat hier op het forum, het  heeft totaal niets met politie en/of Kmar te maken

Nou, iets genuanceerder misschien.. luchthavenbeveiliging, defensiebeveiliging, mobiele surveillanten, deze mensen hebben dagelijks met politie en KMar te maken. Voor de eerste twee genoemde geld dat zeker! Ook hebben zij veelvuldig te maken met HV-inzetjes maar ook bij grotere calamiteiten spelen zij een grote rol.

V.w.b. de beveiliger die als een receptionist ergens in een kantoorpandje z'n kruiswoordpuzzeltjes zit te maken, daar kan ik een stukje in meegaan. Maar zelfs die komt regelmatig als eerste ter plaatse bij een EHBO-melding....vaak zelfs met AED.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2010, 16:37:42
Kleine toevoeging, Fanny, beveiligers, ook particuliere hebben allemaal in de opleiding les gekregen in Primaire en secundaire kenmerken en zijn dus prima in staat een goed signalement te geven van personen.
Ook draaien ze op de opleiding casussen waarin men oefent in het observeren en het signaleren van verdachte situaties.

Dus, prima toch, een paar extra ogen op plekken waar mensen 's nachts niets te zoeken hebben?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2010, 16:49:50
- maar je opmerking dat iemand midden in de nacht "niets te zoeken"  heeft op een industrieterrein dus daarom controle-waardig is vind ik te ver gaan.
- Daarom is niet correct dat iedereen die op een industrie-terrein aanwezig is controle-waardig is


- De oproep dat beveiligers de politie moeten helpen is een signaal dat er gewoon te weinig politie is
maar daar hoor ik niemand over

- Dat mag je gerust vinden, maar op grond van de APV (inbrekerswerktuigen) danwel WvW (controle) is iemand gewoon controle waardig die midden in de nacht over een industrieterrein danwel woonwijk rijd. Dat je dat te ver vind gaan is dan ''jammer''.
Gezien de vele bedrijfsinbraken die er nog steeds in de landen zijn vind ik dan een controle gerechtvaardigd.

De oproep dat beveiligers de politie moeten helpen is een direct gevolg van de bezuinigen máár waarom  geen (extra) gebruik maken van de mensen die tóch al op straat zijn? Én toch 90% dezelfde rondjes rijden als de politie  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2010, 17:14:33
Niet om het een of ander, maar particuliere beveiligers zijn er juist om de veiligheid van objecten en terreinen te bewaken en onregelmatigheden te signaleren en te melden. Niets meer of minder. Zij hebben dezelfde bevoegdheden als een medeburger (niet zijnde opsporingsambtenaar).

Als zij iets verdachts zien of horen, dan hebben ze hoop ik wel door dat het erg handig is om politie te alarmeren.
Dat is een ieders burgerplicht.
Van particulieren beveiligers is het hun beroep en daar mag dus een professionele houding van verwacht worden, dus geen "prive agentje" spelen.
De handhaving van de openbare orde en veiligheid is en blijft een overheidstaak.

Op de openbare weg (dus ook de wegen op een industrie terrein) door een particuliere beveiliger gecontroleerd worden is natuurlijk uit den boze.
Nogmaals, signaleren en melden aan de politie als er iets vedachts is.

Een uitzondering geldt uiteraard voor BOA's en dan nog in directe uitoefening van hun functie en uitsluitend met de bevoegdheden waarin zij zijn aangesteld. (Denk aan de Douane).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2010, 17:18:35
Nou, iets genuanceerder misschien.. luchthavenbeveiliging, defensiebeveiliging, mobiele surveillanten, deze mensen hebben dagelijks met politie en KMar te maken. Voor de eerste twee genoemde geld dat zeker! Ook hebben zij veelvuldig te maken met HV-inzetjes maar ook bij grotere calamiteiten spelen zij een grote rol.

V.w.b. de beveiliger die als een receptionist ergens in een kantoorpandje z'n kruiswoordpuzzeltjes zit te maken, daar kan ik een stukje in meegaan. Maar zelfs die komt regelmatig als eerste ter plaatse bij een EHBO-melding....vaak zelfs met AED.
ik heb geen hoge pet op van de beveiliger
komt door de ervaring die ik met deze mensen heb enkele voorbeelden:
- in de winkelstraat "vorderen" (ja dat zei die echt) dat die in mijn boodschappentas wilde kijken
- defensiebeveiliging die met het blote oog een snelheids-overtreding constateerd
- mobiele surveillant die vraagt wat ik sta te doen als ik sta te tanken
- het onnodig in uniform rond bijven lopen (kijk mij eens....) dat hij in uniform naar huis/werk gaat prima  maar na 2 uur einde dienst de hond uitlaten in uniform....
- het onbeschofde gedrag van beveiligers op Schiphol richting passagiers
- ongeintresseerd zijn tegen over bezoekers


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2010, 17:36:43
ik heb geen hoge pet op van de beveiliger
komt door de ervaring die ik met deze mensen heb enkele voorbeelden:
Ik heb ook wel eens geen hoge pet op van;

- de kassiere,
- de pompbediende,
- de baliemederwerk(st)er,
- de overbuurman,
- de taxichauffeur,
- mijn slager,
- mijn collega,
- ................,

Dat kan aan twee dingen liggen; óf aan het humeur van de mijzelf op dat moment, of aan het humeur van de persoon tegenover mij op datzelfde moment. Toch is dat voor mij persoonlijk geen reden om al deze mensen en beroepen doorgaans als "niet vriendelijk" te bestempelen.  ::)