Ik vind in deze discussie een belangrijke vraag: Wie/wat is een beveiliger (vergeleken met een agent)?
In principe is een beveiliger een gewone burger. Meer niet en daar is naar mijn mening al veel mee gezegd. Geen (bijzondere) bevoegdheden en daarbij behorende trainingen/cursussen en ook de toelatingseis is minimaal, geen psychologische keuring of iets dergelijks en geen diepgaand veiligheidsonderzoek.
De toelatingseis tot beveiliger ligt met zijn lage opleidingseis en een bewijs van goed gedrag erg laag. Juist het bewijs van goed gedrag zegt weinig omdat het niet verregaand is en veel speling toelaat qua geschiedenis bij de politie/justitie. Mischien dat dit voor de reguliere beveiligingstaak voldoet maar als je het gaat hebben over meer bevoegdheden en het dus gaat hebben over meer verantwoordelijk, en in de ogen van sommige, meer macht, voldoet dit totaal niet. Het staat uiteraard ook verre weg niet in verhouding met de toelatingseis en opleiding van de agent.
Daarnaast is er nog het verschil tussen overheid en particulier waarbij het bij de een gaat om de verplichting tot het bieden van veiligheid en bij de ander het boeken van winst. Daarnaast mag ik van beveiligers toch wel verwachten dat zij, gezien hun veiligheidsfunctie, dat zij sowieso al de verantwoording op zich nemen signaleringen door te geven aan de politie. Om ze daarvoor speciaal in te zetten lijkt mij nutteloos aangezien zij dan niets meer dan een paar ogen zijn die wanneer het erop aan komt niets meer kunnen en mogen dan iedere andere burger, namelijk 112 bellen.
In mijn ogen kan er meer geïnvesteerd worden in ondersteunend blauw in het bureau voor bijvoorbeeld het opnemen van aangiftes en zo het blauw meer gelegenheid te geven de straat op te gaan, maar ook vanuit de overheid de burger meer aanspreken op zijn/haar rol binnen de maatschappij en zelf meer te signaleren en indien mogelijk zelf/gezamenlijk in te grijpen.
Om het verhaal kort en metaforisch samen te vatten: Een zakmes is net als een kettingzaag gemaakt om ergens doorheen te snijden, maar kan een kettingzaag niet vervangen.
P.S. Het is niet mijn bedoeling om beveiligers de grond in te werken maar om mijn standpunt duidelijk te maken.