Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 36340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Polaris

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #140 Gepost op: 17 februari 2012, 16:02:46
Al zie ik dat niet zo snel gebeuren, helaas.

Maar met dit systeem kan je ze wel aardig ondersteunen en voor de surveillant een handige tool lijkt me.
Bij ons (trigion) is het zo dat de surveillant dispatch inschakeld en wij via rdw.nl kijken of de wagen gestolen is of niet. Vertrouwen we het echt niet zoals het voorbeeld wat ik gaf bellen we de politie en dan merken we snel genoeg of de politie het niet vertrouwd. we moeten roeien met de riemen die we hebben en dat is soms redelijk beperkt.


balaben

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #141 Gepost op: 22 februari 2012, 13:53:40
dit zou kunnen werken als we een "eigen" doormeld nummer krijgen een soort beveiligingslijn met de politie als je via 112 belt wordt je soms NIET serieus genomen
dit is eigen ervaring. men weet niet wat en hoe en reageren dan ook van ja ja we komen wel een keer.

toen in de oude tijd van de scanners luisterde we ook mee en zagen we bv het gezochte voertuig werd er een melding gemaakt naar politie van de locatie van het voertuig en werd dit door de politie opgepikt en afgehandeld.
toen was samenwerking nog leuk nu nu zien ze ons als concurenten lijk mij soms.
gr ben


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #142 Gepost op: 22 februari 2012, 17:21:37
Het heeft vast een reden waarom sommige meldingen niet serieus genomen worden.


In de oude tijd luisterde niet alleen beveiligers mee en werd dit niet alleen opgepikt door beveiligers.
Ook de overige burgers konden meeluisteren en deden meldingen aan de politie  zodat bv. het gezochte voertuig werd "gevonden" door de politie.

Ik denk niet dat er een concurentie is vanuit de politie naar de beveiligers maar dat deze er wel is vanuit (sommige) beveiligers naar de politie toe.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #143 Gepost op: 22 februari 2012, 20:35:02
Binnen mijn werkgebiedje beschikt MPL over de directe nummers van de noodhulpvoertuigen en wij over die van hun. Zo kun je af en toe nog eens een verdachte situatie vanuit MPL mee nemen. Werkt prima :).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


K9 Handler

  • Zelfstandige / Hondengeleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Justice is coming and Hell's coming with me
Reactie #144 Gepost op: 23 februari 2012, 03:54:19
toen in de oude tijd van de scanners luisterde we ook mee en zagen we bv het gezochte voertuig werd er een melding gemaakt naar politie van de locatie van het voertuig en werd dit door de politie opgepikt en afgehandeld.
toen was samenwerking nog leuk nu nu zien ze ons als concurenten lijk mij soms.
gr ben

Ik denk niet dat er een concurentie is vanuit de politie naar de beveiligers maar dat deze er wel is vanuit (sommige) beveiligers naar de politie toe.

Waarom ziet de politie ons als concurrent en waarom moeten beveiligers concurreren met de politie? Persoonlijk begrijp ik dat niet, naar mijn mening kan je toch niet het politie werk en het werk wat de beveiliging doet met elkaar vergelijken? Laat de politie haar werk doen en dan doen wij onze. 98uiye


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #145 Gepost op: 2 maart 2012, 17:55:33
Waarom ziet de politie ons als concurrent en waarom moeten beveiligers concurreren met de politie? Persoonlijk begrijp ik dat niet, naar mijn mening kan je toch niet het politie werk en het werk wat de beveiliging doet met elkaar vergelijken? Laat de politie haar werk doen en dan doen wij onze. 98uiye
Ik denk eerder dat we elkaar mogen aanvullen. We zijn het exrta paar ogen\oren van de politie. Die kunnen niet overal zijn en waar het de veiligheid vd particuliere bedrijven en instellingen betreft nemen wij dat voor ons rekening.
Ik ervaar het meer als een nuttige samenwerking.


K9 Handler

  • Zelfstandige / Hondengeleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Justice is coming and Hell's coming with me
Reactie #146 Gepost op: 6 maart 2012, 00:53:42
Ik denk eerder dat we elkaar mogen aanvullen. We zijn het exrta paar ogen\oren van de politie. Die kunnen niet overal zijn en waar het de veiligheid vd particuliere bedrijven en instellingen betreft nemen wij dat voor ons rekening.
Ik ervaar het meer als een nuttige samenwerking.
 

Hierbij ben ik het met je eens dat we kunnen dienen als extra paar ogen en oren voor de politie, vooral de uurtjes in de nacht. Er zijn s'nachts meer beveiligers op de been dan politie naar mijn mening.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #147 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:02:17
Topic kick.....
Een vraag voor mobiele surveillanten/beveiligers:
 - Als je iets verdachts ziet en je wilt de politie informeren, hoe doen jullie dit?

Bel je als mobiele surveillant 8844/112/eventueel noodhulpnummer?
Bel je eerste je teamleider/centralist/chef etc etc en geeft hij/zij de melding door aan de politie?
of..............?


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #148 Gepost op: 29 oktober 2014, 22:49:55
Draai dan wel geen MS (meer) maar afhankelijk van wat er gesignaleerd wordt volgt er zeker een melding naar politie. Welk nummer is afhankelijk van situatie en waar ik werkzaam ben. (In horeca gebieden beschikken we bijv. over nummer horeca telefoon en op andere plekken vaak weer over nummer noodhulp.)

Bij sommige objecten (vooral grote bedrijven waar je met meerdere beveiligers loopt) dient dit via eigen MK óf CP op bedrijf zelf te gebeuren, is afhankelijk van instructies.
Als HG hebben wij daar echter zelden mee te maken omdat we hoofdzakelijk alleen op objecten aanwezig zijn (uitzonderingen daargelaten).

Dat er soms niet serieus op meldingen gereageerd wordt ligt vaak ook aan de melder zelf. Zie dat er ook best wel vaak om minste en geringste gebeld wordt en/of men zelf een beetje als agent gaat 'spelen'.
En tja, na meerdere 'onzin meldingen' is men er op de MK van politie op gegeven moment ook wel klaar mee.... Mij werd ook ooit verteld dat nummer melder geregistreerd wordt en de centralist zou kunnen zien of betreffend nummer vaker meldingen doet, maar of dat ook werkelijk zo is !?
Zou wel verklaren waarvoor meldingen van bepaalde collega(s) vaak niet serieus genomen worden terwijl als ik zelf bel ik nooit die indruk heb maar er heel adequaat gereageerd wordt door MK... (En vervolgens betreffende hulpdiensten)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #149 Gepost op: 31 oktober 2014, 08:14:56
Antwoord op Sylverst en toevoeging op Tony,

Het is per beveiligingsbedrijf weer anders geregeld, daarnaast ligt het er ook aan wat de klant wil.
Van de paar honderd klanten waar mijn collega's en ik als MS op rijden is er maar 1 klant die eerst in kennis
gesteld wenst te worden eer er politie/douane gewaarschuwd wordt, dit alleen overdag. In de avond en nacht
mag de MS in overleg met de portier (object bewaking) politie waarschuwen, praten we alleen over verdachte omstandigheden.
Heterdaad inbraak bijv. is gewoon 112, zonder aarzelen. Betreft een grote klant in de haven van.....

Verder mag ik als MS het gewoon zelf bepalen wanneer ik de politie waarschuw, zo hoort het ook.

Persoonlijk vind ik dat je als MS zelf mag bepalen wanneer je politie waarschuwd of niet, welk nr. je draait doet dan ook niet ter zake.
Ik mag er van uit gaan dat je als MS of object beveiliger toch wel kan inschatten wanneer je gaat bellen, dan vind ik de keuze 8844 of 112 nog
niet zo heel erg. Kun je dit niet inschatten, dan ben jij als beveiliger in mijn optiek niet geschikt voor dit vak, of je bent niet goed ingewerkt.  

Je kunt de politie beter een paar keer teveel hebben gebeld dan 1x te weinig, niet (durven) bellen vind ik erger.
Wat de klant wilt wbt dit onderwerp, prima, hun eigen verantwoordelijkheid. Maar als een beveiligingsbedrijf hele constructies gaat verzinnen wbt
politie bellen ja of nee, dan ben je dom bezig. Voor veel mensen is het al een hele stap om 8844 te bellen, laat staan 112.
Als je hele constructies gaat verzinnen heb je de kans dat er helemaal niet gebeld wordt, met alle gevolgen van dien.
Ps. in bovenstaande heb ik het over verdachte omstandigheden, dan wel heterdaad situaties zoals diefstal en inbraak.

Citaat van: Tony-cc link=msg=1305204 date=1414619395
Dat er soms niet serieus op meldingen gereageerd wordt ligt vaak ook aan de melder zelf.

En tja, na meerdere 'onzin meldingen' is men er op de MK van politie op gegeven moment ook wel klaar mee....

Zou wel verklaren waarvoor meldingen van bepaalde collega(s) vaak niet serieus genomen worden terwijl als ik zelf bel ik nooit die indruk heb maar er heel adequaat gereageerd wordt door MK... (En vervolgens betreffende hulpdiensten)


Dit klopt, daarom moet de beveiliger het verhaal ook niet spannender maken dan het is en gewoon bij de feiten blijven, helaas gebeurd dat ook niet altijd.
Ik geef een casus, welke ook daadwerkelijk voorgevallen is. Er werd wekelijks meerdere keren gebeld en vooral in het weekend voor fout geparkeerde vrachtwagens en personenauto's in een havengebied. Het verzoek was aan de MS om dit op te pakken, maar ik zelf weigerde dit, in die zin dat de portier dan zelf mag gaan bellen. Op den duur was de politie MK het zo beu dat ze terug gebeld hadden met het verzoek, niet meer te bellen voor dit soort gevallen omdat ze er simpelweg toch geen tijd voor hadden.

Verder ervaar ik ook dat er "altijd" zeer adequaat gereageerd wordt, hierdoor 3 weken geleden nog 2 boefjes (bedrijfs inbraak) aan kunnen laten houden.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)