Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 36160 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2010, 17:43:41
ik heb geen hoge pet op van de beveiliger
komt door de ervaring die ik met deze mensen heb enkele voorbeelden:
- in de winkelstraat "vorderen" (ja dat zei die echt) dat die in mijn boodschappentas wilde kijken
- defensiebeveiliging die met het blote oog een snelheids-overtreding constateerd
- mobiele surveillant die vraagt wat ik sta te doen als ik sta te tanken
- het onnodig in uniform rond bijven lopen (kijk mij eens....) dat hij in uniform naar huis/werk gaat prima  maar na 2 uur einde dienst de hond uitlaten in uniform....
- het onbeschofde gedrag van beveiligers op Schiphol richting passagiers
- ongeintresseerd zijn tegen over bezoekers

-het vorderen: verliet je een winkel en ging het alarmpje af? En vroeg ie met de verkeerde woorden of ie ff in je tas mocht kijken?

-de defensiebeveiliging: dan moet het wel erg hard zijn gegaan! Roekeloos rijgedrag, piepende banden, veel te hard?  ;D

-de mobiele surveillant: hij zal heus wel hebben gezien dat je stond te tanken. Vroeg ie niet waar je vandaan kwam, omdat ie je al eerder had zien rijden op een ''vreemde'' locatie, zijn werkgebiedje?

-onnodig in uniform: misschien had ie na zijn werk nog een klusje? Dus omkleden was niet nodig?

-onbeschofte gedrag op Schiphol: omdat ze niet naar iedereen vriendelijk hoeven te lachen, omdat ze gewoon met hun werk bezig zijn?

-ongeïnteresseerd t.o. bezoekers: niet alle bezoek(st)ers zijn even boeiend, lijk me..  :P

Maak jij eigenlijk ook wel eens positieve dingen mee? Het leven is soms best mooi hoor... ;D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2010, 18:08:58

Maak jij eigenlijk ook wel eens positieve dingen mee? Het leven is soms best mooi hoor... ;D
jazeker maar wel met mensen die niet denken dat ze meer zijn dan de ander  (daar heb ik echt een broertje dood aan)
denk aan

- de kassiere,
- de pompbediende,
- de baliemederwerk(st)er,
- de overbuurman,
- de taxichauffeur,
- mijn slager,
- mijn collega's


het leven is soms mooi ?   voor mij is het leven meestal mooi !!  Jammer voor je Dinges......dat het leven soms mooi voor je is  :-*   ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2010, 18:42:46
Goed, laten we maar weer ontopic gaan met het geen waar topic over ging  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2010, 19:36:13
Denk dat het vanuit de politie een goed signaal is om beveiligers te stimuleren om mogelijk verdachte zaken te melden via korte lijntjes. In de praktijk maak ik het regelmatig mee dat er over en weer geassisteerd wordt. Op het moment dat ik als defensiebeveiliger snel assistentie nodig heb op een militair complex, en de Kmar is een eind uit de buurt, komt er gewoon een eenheid van de regiopolitie ter assistentie. Andersom, als er in de buurt van een militair complex een ernstig ongeval plaats vind, een kind vermist wordt, gevluchte autodief gezocht wordt, grote heidebrand uitbreekt (praktijkvoorbeelden) leveren we ook wel eens (soms op verzoek van politie, soms bieden we het zelf aan) wat extra handjes om het verkeer te regelen of te helpen zoeken. Is dat miijn officiele taak? Ben ik er voor bevoegd? Nee, zwart-wit gezien niet, maar tot nu toe bevalt het van beide kanten uit heel goed. Op de Veluwe, mijn werkgebied, is met name 's nachts, het aantal eenheden van de regiopolitie dun gezaaid. Als ik onderweg tussen 2 complexen iets "vreemds" zie, meld ik het aan de politiemeldkamer, waar we het rechtsteekse nummer van hebben. Ik ga niet de politieagent uithangen, maar sluit m'n ogen ook niet voor opvallende zaken. Als het kan: doorgeven aan de politiemeldkamer en hun het verder laten afhandelen, indien nodig, en meestal na overleg met de meldkamer politie/Kmar, zelf alvast handelen. Uiteindelijk hebben we allemaal de zelfde belangen, een stukje veiligheid creeeren en zo goed mogelijke hulp verlenen! Ik voel me daarin niks beter, machtiger, stoerder dan wie dan ook.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


1964Frank

  • particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2010, 20:43:14
In de practijk wordt het al toegepast. Kijk naar de straatcoaches die in bijv Amsterdam en Utrecht aan het werk zijn, als extra oortjes en oogjes voor de politie.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2010, 20:44:48
Welja, en laten we de buurtvaders er ook weer bij halen!  :D


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2010, 20:59:54
Volgens mij zijn buurtvaders toezichthouders van een heel andere orde. Die zijn er meer om te 'weten wat er speelt' in de wijk. Wat de TS met het nieuwsbericht bedoelt, zijn particuliere beveiligers die bijv. een persoon melden die zich ergens verdacht ophoudt, en niet de particuliere wijkagent gaan uithangen :)
In de practijk wordt het al toegepast. Kijk naar de straatcoaches die in bijv Amsterdam en Utrecht aan het werk zijn, als extra oortjes en oogjes voor de politie.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2010, 21:43:56
tja.. best een lastig onderwerp waar ik niet zomaar "JA" of "NEE" op zeg.
Mijn ervaringen als (ondertussen ex-) beveiliger (mobiele surveilance en centralist) zijn wat dit onderwerp betreft positief.
Dat wil zeggen.. ik werkte vaak met een behoorlijk goeie ploeg.. wij speelden niet voor politie-agent, maar hielden wél
onze ogen open.. zeker op indrustieterreinen.. en zeker s'nachts.. ook als er op een bepaald pand de sticker van een concurrent zat.
Werd er iets gesignaleerd dat overlegde de surveillant met zijn / haar centralisten en werd, indien nodig, de politie gebeld.
Als je werkt met een professionele ploeg beveiligers en centralisten die weten wat ze doen dan weet de politie dat op een gegeven moment ook..

Als politie en beveiligers meer gaan samenwerken.. of "samenwerken" .. denk ik dat het de kant op moet van bovenstaande..
maarja.. "klein probleempje" wat al eerder in dit topic is genoemd: o.a. de kwaliteit van (helaas) veel beveiligers en het wel of niet verstrekken van info


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2010, 23:29:20
"klein probleempje" wat al eerder in dit topic is genoemd: o.a. de kwaliteit van (helaas) veel beveiligers en het wel of niet verstrekken van info

Tsja en dus moet je het zo ''simpel'' mogelijk houden en het gewoon houden van een paar extra ogen en oren. Geen info verstrekken o.i.d., is namelijk al snel de ''zwakste'' schakel
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2010, 10:50:36

Maar ik ga er al vanuit dat een beveiliger die zijn "rondje" rijd en iets verdachts onderweg ziet hiervan al uit zichzelf melding maakt, als die dat niet doet dan klopt er volgens mij iets niet met de betreffende beveiliger
aan de andere kant heeft de beveiliger een overeenkomst met zijn opdrachtgevers, als deze beveiliger dus vaak met "iets" bezig is wat hij/zij onderweg tegenkomt dan kan ik me indenken dat de opdrachtgever hier niet zo blij mee zijn: in de tijd dat zij de beveiliger betalen is die dus bezig met de "openbare orde"
omdat de politie weer een bezuinigingsronde heeft doorgemaakt en hierdoor bijna geen agenten in de nacht op straat zijn

Of gaat de politie de beveiligingsbedrijven zelf inhuren?

Ale het "gekissebis" ten spijt is deze reactie precies waar het om gaat.

Ik ben het met Fanny wel eens. Als ik op mijn (?) bedrijf een alarm heb, verwacht ik dat de beveiliger zijn prioriteit bij mijn alarm legt en niet bij "iets" waar hij toevallig tegenaan rijdt.  Iets telefonisch (handsfree) doorgeven aan de politie is prima, maar dan wel eerst mijn alarm afhandelen. Ik verwacht actie naar mijn alarm, daar betaal ik ook voor, en geen opsporingshandelingen oid tbv de Politie/KMar.