Antwoord op Sylverst en toevoeging op Tony,
Het is per beveiligingsbedrijf weer anders geregeld, daarnaast ligt het er ook aan wat de klant wil.
Van de paar honderd klanten waar mijn collega's en ik als MS op rijden is er maar 1 klant die eerst in kennis
gesteld wenst te worden eer er politie/douane gewaarschuwd wordt, dit alleen overdag. In de avond en nacht
mag de MS in overleg met de portier (object bewaking) politie waarschuwen, praten we alleen over verdachte omstandigheden.
Heterdaad inbraak bijv. is gewoon 112, zonder aarzelen. Betreft een grote klant in de haven van.....
Verder mag ik als MS het gewoon zelf bepalen wanneer ik de politie waarschuw, zo hoort het ook.
Persoonlijk vind ik dat je als MS zelf mag bepalen wanneer je politie waarschuwd of niet, welk nr. je draait doet dan ook niet ter zake.
Ik mag er van uit gaan dat je als MS of object beveiliger toch wel kan inschatten wanneer je gaat bellen, dan vind ik de keuze 8844 of 112 nog
niet zo heel erg. Kun je dit niet inschatten, dan ben jij als beveiliger in mijn optiek niet geschikt voor dit vak, of je bent niet goed ingewerkt.
Je kunt de politie beter een paar keer teveel hebben gebeld dan 1x te weinig, niet (durven) bellen vind ik erger.
Wat de klant wilt wbt dit onderwerp, prima, hun eigen verantwoordelijkheid. Maar als een beveiligingsbedrijf hele constructies gaat verzinnen wbt
politie bellen ja of nee, dan ben je dom bezig. Voor veel mensen is het al een hele stap om 8844 te bellen, laat staan 112.
Als je hele constructies gaat verzinnen heb je de kans dat er helemaal niet gebeld wordt, met alle gevolgen van dien.
Ps. in bovenstaande heb ik het over verdachte omstandigheden, dan wel heterdaad situaties zoals diefstal en inbraak. Dat er soms niet serieus op meldingen gereageerd wordt ligt vaak ook aan de melder zelf.
En tja, na meerdere 'onzin meldingen' is men er op de MK van politie op gegeven moment ook wel klaar mee....
Zou wel verklaren waarvoor meldingen van bepaalde collega(s) vaak niet serieus genomen worden terwijl als ik zelf bel ik nooit die indruk heb maar er heel adequaat gereageerd wordt door MK... (En vervolgens betreffende hulpdiensten)
Dit klopt, daarom moet de beveiliger het verhaal ook niet spannender maken dan het is en gewoon bij de feiten blijven, helaas gebeurd dat ook niet altijd.
Ik geef een casus, welke ook daadwerkelijk voorgevallen is. Er werd wekelijks meerdere keren gebeld en vooral in het weekend voor fout geparkeerde vrachtwagens en personenauto's in een havengebied. Het verzoek was aan de MS om dit op te pakken, maar ik zelf weigerde dit, in die zin dat de portier dan zelf mag gaan bellen. Op den duur was de politie MK het zo beu dat ze terug gebeld hadden met het verzoek, niet meer te bellen voor dit soort gevallen omdat ze er simpelweg toch geen tijd voor hadden.
Verder ervaar ik ook dat er "altijd" zeer adequaat gereageerd wordt, hierdoor 3 weken geleden nog 2 boefjes (bedrijfs inbraak) aan kunnen laten houden.