Screening bij beveiligingsbedrijf als administratieve kracht

Auteur Topic: Screening bij beveiligingsbedrijf als administratieve kracht  (gelezen 5188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Linny1979

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Hallo,
Ik ben aangenomen bij een particulier beveiligings bedrijf als administratieve kracht.

Ook ik ga gescreend worden: papier gaat naar Afdeling Bijz. Wetten. (politie)
Ik ben 5 jaar terug opgelicht voor 250 euro. Was zo kwaad dat ik het (heel dom) terug heb gedaan...ik werd aangehouden, moest het terugbetalen (320 euro) en kreeg een boete van 120 euro.
Les geleerd!

Gaat dit problemen opleveren?
Wij doen dezelfde procedure bij beveiligers om de pas aan te vragen, alleen hebben zij dan de functie beveiliger op het papier staan.

Help!

Ben echt geen misdadiger...

Vr,. gr Linny1979




Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2010, 21:47:17
Linny..

Mijn ervaringen zijn dat als je solliciteerd naar een functie waar een screening bij hoort men dan ook aan de
sollicitant vraagt: "ben U weleens in aanraking gekomen / geweest met politie / justitie ?"

heeft men die vraag ook aan jou gesteld ? en zo ja, wat was je antwoord ?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2010, 21:53:13
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/

Citaat:

Beoordeling op relevant strafbaar gedrag

U krijgt de VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan. Hebt u wel strafbare feiten gepleegd, dan wordt beoordeeld of uw strafbare gedrag relevant is ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Dronken rijden is voor een onderwijzer niet relevant, maar voor een taxichauffeur wel.


Ik herinner me ook nog ergens een 5-jaren-regeltje. Als het strafbare feit 5 jaar of langer geleden is, dan....ik weet 't niet meer precies. Moet je ff het linkje doorspitten.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2010, 22:36:21
Stukken m.b.t. de VOG gelden niet voor de beveiliging. In de Circulaire particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus staat het volgende

Citaat
2.1. Betrouwbaarheid
De toestemming aan personen bedoeld in artikel 7, eerste en tweede lid, van de wet wordt onthouden indien:
a. de betrokkene binnen vier jaar voorafgaande aan het moment van toetsing bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarbij een geldboete is opgelegd, of
b. de betrokkene binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarbij een vrijheidsstraf is opgelegd, of
c. op grond van andere omtrent betrokkene bekende en relevante feiten kan worden aangenomen dat:
deze niet voldoende betrouwbaar of geschikt is voor een beveiligingsorganisatie of een recherchebureau werkzaamheden te verrichten of
deze niet voldoende betrouwbaar of geschikt is de belangen van de veiligheidszorg of de goede naam van de bedrijfstak niet te schaden.
Bij de toetsing van het hiervoor onder c bepaalde gaat het erom dat de tewerkstelling van de betrokkene de belangen van de veiligheidszorg of de goede naam van de bedrijfstak niet mag schaden. Daarvan zal in het algemeen slechts sprake zijn indien de betrokkene er blijk van heeft gegeven de rechtsregels naast zich neer te leggen waarvan de overtreding beschouwd kan worden als een tamelijk ernstige aantasting van de rechtsorde. Ook tegen betrokkene opgemaakte processen-verbaal of (dag)rapporten kunnen ertoe leiden dat betrokkene niet voldoende betrouwbaar of geschikt wordt geacht om voor een beveiligingsorganisatie of een recherchebureau te werken. Uiteraard is daarbij van belang dat tegen betrokkene nog altijd een serieuze verdenking bestaat. Indien het veroordelingen betreft wordt aansluiting gezocht bij de hiervoor genoemde criteria onder a en b. De periode die in acht moet worden genomen bij toepassing van het bepaalde onder c is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
De periode kan echter – behoudens zeer uitzonderlijke gevallen – nooit langer zijn dan de 4, respectievelijk 8 jaar die hiervoor onder a en b zijn genoemd.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2010, 22:45:28
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26658.0

http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/7273/Informatie_over_Verklaring_Omtrent_Gedrag.html

Bij een ''gewoon'' beveiligingsbedrijf is een VOG echt voldoende. Schiphol, defensie, een diamantbeurs, weet ik wat voor speciale locatie, kunnen aanvullende of andere regeltjes gelden, zoals de VGB etc.
Defensie = screening, uitgevoerd door de MIVD.


Linny1979

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2010, 18:59:54
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/

Citaat:

Beoordeling op relevant strafbaar gedrag

U krijgt de VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan. Hebt u wel strafbare feiten gepleegd, dan wordt beoordeeld of uw strafbare gedrag relevant is ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Dronken rijden is voor een onderwijzer niet relevant, maar voor een taxichauffeur wel.


Ik herinner me ook nog ergens een 5-jaren-regeltje. Als het strafbare feit 5 jaar of langer geleden is, dan....ik weet 't niet meer precies. Moet je ff het linkje doorspitten.

Dank voor alle reacties!

Een VOG vraag je toch zelf aan? Of kan een werkgever dat ook doen?


Linny1979

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2010, 19:04:15
Linny..

Mijn ervaringen zijn dat als je solliciteerd naar een functie waar een screening bij hoort men dan ook aan de
sollicitant vraagt: "ben U weleens in aanraking gekomen / geweest met politie / justitie ?"

heeft men die vraag ook aan jou gesteld ? en zo ja, wat was je antwoord ?


Goede opmerking!
Echter is er helemaal niets aan mij gevraagd


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2010, 20:48:52
Een VOG vraag je toch zelf aan? Of kan een werkgever dat ook doen?


Het is gebruikelijk dat een werkgever dit doet.

Goede opmerking!
Echter is er helemaal niets aan mij gevraagd..|Toen ik 2 weken in dienst was, zei mijn directeur: we moeten jou (volgens de regels) ook nog even screenen). Ik heb toen heel eerlijk de politie gebeld en verteld wat ik gedaan heb en wat er nu aan de hand is. Zij zei: als je niet voor de rechter bent geweest (en dat ben ik niet) (Althans niet face to face, verder weet ik het ook niet) dan moet je het niet melden en anders zeg maar dat je verkeert bent voorgelicht.. (Dat was best grappig..hihi)

Verder heb ik 3 jaar terug bij een zorgeverzekeraar gewerkt en daar ben ik ook gescreent, was er niets aan de hand...Ik werkte toen op de afdeling debiteuren (dus met geldzaken)

Leest je toekomstige werkgever niet mee? Of je huidige, in dit geval... ;)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2010, 23:43:20
Het is gebruikelijk dat een werkgever dit doet.

Leest je toekomstige werkgever niet mee? Of je huidige, in dit geval... ;)
Voor een VOG moet je werkgever wel tekenen, maar je vraagt hem zelf aan. En krijgt ook zelf het antwoord thuis.Dat geeft je de gelegenheid om je terug te trekken uit een sollicitatieprocedure.
CN NRK


Linny1979

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2010, 08:04:50
Het is gebruikelijk dat een werkgever dit doet.

Leest je toekomstige werkgever niet mee? Of je huidige, in dit geval... ;)

Ga ik niet vanuit! Kans is er altijd wel natuurlijk  ::)