Dierenpolitie '144, red een dier'

Auteur Topic: Dierenpolitie '144, red een dier'  (gelezen 44671 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2010, 14:07:20
Dit klinkt mij niet nieuw in de oren.

Hier in Fryslan hadden (of hebben, weet niet of ze nog actief zijn) we de milieu politie.
Nu waren dat een stuk of 20 agenten die zich met name met afvaldelicten bezig hielden.

één van hen hield zich bezig met dieren. Controle op manier van houden, juiste papieren etc.

Het is al mooi wat jaren terug, maar ik weet dat omdat ik toen een terrarium had met enkele gekko's waar ik CITES papieren voor nodig had. De milieu-agent deed steekproeven bij mensen die dergelijke dieren hielden. Door bij verschillende terrariumhouders thuis te kijken probeerde hij een beeld te krijgen van de manieren van huisvesten etc.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2010, 13:10:42
Maar maken ze nu een PV op (richting OvJ) of mogen ze ook 'boetes' uitdelen?  ???

Is er nog iemand in de zaal met juridische kennis die antwoord kan geven op bovenstaande vraag? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2010, 15:04:41
De gemeente kan ook bestuurlijke boetes uitdelen (niet via de Wet Mulder) voor lichte APV-vergrijpen. Ik weet niet in hoeverre dierenleed in de Capelse APV is geregeld en in hoeverre de boetebevoegdheid daarbij is ingevoerd. Dat kan elke gemeente an sich bepalen.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2010, 17:30:29
'Pepperspray voor dierenpolitie'
door Edwin van der Aa en Nico Fassotte
 
DEN HAAG -  Dierenagenten moeten 'zieke idioten' uit de maatschappij trekken en daarbij alle bevoegdheden krijgen die de politie nu ook heeft.

Dat stelt PVV-Kamerlid Graus in een toelichting op de regeringsverklaring van VVD en CDA waarin de komst van 500 zogeheten 'animal cops' wordt aangekondigd. Bij dat besluit heeft de PVV, dat zich opwindt over dierenmishandeling, een belangrijke rol gespeeld.

Nu zijn er via de Landelijke Inspectie Dierenbescherming veertien inspecteurs in het veld, die vergelijkbare bevoegdheden hebben als stadswachten. Zij gaan met vrijwilligers af op meldingen, zo'n 40.000 per jaar. Deze handhavers hebben nog de hulp van agenten nodig om dierenbeulen in de boeien te slaan. "Er moet straks ontzag komen voor de dierenagent", aldus Graus.

"Nu krijgen inspecteurs te maken met pesterijen en worden ze bespuugd. De nieuwe 'animal cops' worden wat mij betreft veel weerbaarder: als je agressief tegen zo'n agent doet, kan die pepperspray gebruiken en je aanhouden. Ook krijgt hij een uniform, dienstauto en moet worden gezien als elite-eenheid van de politie."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7815024/___Pepperspray_voor_dierenpolitie___.html?sn=binnenland



'Kabinetsplan dierenpolitie gaat niet ver genoeg'
gisteren 19:03

DEN HAAG - De Haagse Dierenbescherming vindt het kabinetsplan om een dierenpolitie in het leven te roepen nog niet ver genoeg gaan. Als het aan de afdeling in Den Haag ligt, worden de straffen voor dierenbeulen veel zwaarder.

Net als haar zusterorganisatie, pleit ook de Haagse Dierenbescherming wel nadrukkelijk voor samenwerking met haar eigen inspectiedienst die veel kennis in huis heeft.

De vijfhonderd beoogde dierenagenten gaan onder het Korps landelijke politiediensten vallen. Over de invulling van de functie is verder niets bekend.


http://www.westonline.nl/nieuwsitem/44816


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2010, 17:33:54
Las zojuist in het AD dat deze dieren-eenheid ook bewapend zal worden. Ik vind het i.i.g. een goede zaak dat dierenleed eindelijk serieus aangepakt gaat worden.
Maar beetje wazig nog: bewapend volgens de ene krant, volgens de andere krant weer niet.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2010, 17:36:14
Wat zijn die dierenagenten voor mensen, dan? Opgeleide agenten of moet ik meer denken aan inspecteurs van de LID?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2010, 17:47:56
Elite-eenheid van de Politie? Kom op he..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:05:51
Zolang de gewone politie nog niet op sterkte is.... ::) ::) Waarom de 'veldpolitie' niet terug die dit in het taakpakket krijgt?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #18 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:13:23
Ik dacht al dat het niet helemaal "nieuw" is, of gaan ze in het regeerakkoord nog een stap verder (geen BOA's maar volwaardige agenten)?

maandag 25 januari 2010
    
Proef met dierenpolitie in Capelle

AMSTERDAM -  Nederland krijgt in navolging van de Verenigde Staten een dierenpolitie.

Speciale toezichthouders die dierenleed moeten bannen, gaan voor het eerst aan de slag in de gemeente Capelle aan den IJssel.

De aanstelling van de nieuwe dierenpolitie is een initiatief van Joost Eerdmans, wethouder in Capelle en voorzitter van het Burgercomité tegen Onrecht. Minister Gerda Verburg (Landbouw) heeft de gemeente voor een jaar als proeftuin aangewezen voor het experiment.

Als de resultaten positief zijn, wordt landelijke invoering overwogen. "Een enorme doorbraak", noemt Eerdmans de aanstelling van de toezichthouders. "Tot nu toe kunnen agenten en gemeentelijke ambtenaren weinig uitrichten bij signalen van dierenleed. In Amerika hebben ze al jaren Animal Cops die meteen mogen ingrijpen."

In Capelle aan den IJssel krijgen de gemeentelijke boa's (controleurs) extra bevoegdheden om te kunnen optreden tegen dierenmishandeling en verwaarlozing.

"Dat is een enorme vooruitgang", zegt initiatiefnemer Joost Eerdmans. "Zij mogen een dier dat mishandeld wordt meteen weghalen."

Nu moeten meldingen over wantoestanden met dieren worden doorgegeven aan inspecteurs van de AID (bij vee) of aan de LID (huisdieren). De LID heeft voor heel het land echter maar veertien inspecteurs beschikbaar.

Volgens de Dierenbescherming verwerkt zij jaarlijks zo'n 8000 meldingen van mishandeling of verwaarlozing. Elk jaar worden honderden dieren in beslag genomen.

Minister Verburg wees Capelle aan voor de landelijke proef, op aandringen van Eerdmans. "In onze gemeente betekent het dat we toezichthouders krijgen, die waken over het welzijn van dieren. Als deze proef slaagt en landelijke invoering volgt, heeft Nederland er straks vele duizenden controleurs bij. Dat is een doorbraak."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5870435/__Proef_met_dierenpolitie_in_Capelle__.html


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:15:32
Zolang de gewone politie nog niet op sterkte is.... ::) ::) Waarom de 'veldpolitie' niet terug die dit in het taakpakket krijgt?
De vroegere Veldpolitie ging meer op stropers en dat soort zaken af. Dat was een soort boswachter met veregaande bevoegdheden. Denk dat dat nogal ver van de (huis)dierenpolitie af ligt. Overigens wel een goed plan om een dierenpolitie in het leven te roepen. Je hoort nog té vaak van misstanden in de dierenwereld. Denk aan de hondengevechten..  :-\